El taxi posa fi a la vaga

El sector aixeca les mobilitzacions després que Foment permeti a les Comunitats Autònomes regular les VTC a partir del setembre

Imatge d'un llum d'un taxi durant la concentració al centre de Barcelona | ACN
Imatge d'un llum d'un taxi durant la concentració al centre de Barcelona | ACN
ACN
Barcelona
02 d'Agost de 2018

Fi a la vaga del taxi. Els taxistes han decidit aquest dimecres a la nit oferir una “treva” a l’Estat i desconvocar la vaga que seguien per vuitè dia. No obstant això, el sector alerta que reprendran les protestes “encara amb més fúria” si el ministeri de Foment “no compleix” la paraula donada de blindar la llicència urbana i de traslladar les competències de regular els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) a les Comunitats Autònomes i als Ajuntaments, ha dit el portaveu d’Elite Taxi, Alberto Álvarez.

Els taxistes han acordat a mà alçada deixar lliure la Gran Via, després d'haver-ne ocupat els carrils centrals durant una setmana en protesta per la suspensió cautelar de la normativa de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que limitava les llicències VTC. A més, els taxistes han aprovat oferir un dia de taxi gratuït als ciutadans de Barcelona "per les molèsties causades" per l'aturada.

Segons ha explicat Álvarez, el compromís de Foment de permetre a les Comunitats Autònomes regular les llicències VTC “és exactament” el que reclamaven els manifestants al llarg de tots els dies de protesta.

Els taxistes desconvoquen la vaga però alerten que reprendran les protestes "amb més fúria" si Foment no compleix

Després de l'aixecament de la vaga, els taxistes han posat la vista fixa al mes de setembre. I és que durant la primera setmana del mes les associacions de taxistes rebran l'esborrany del decret llei que ha de modificar la Llei d'Ordenació dels Transports Terrestres per permetre a les Comunitats Autònomes que ho demanin regular les VTC i fer complir la ràtio d'un vehicle de transport amb conductor per a cada 30 taxis.

Aquest decret passaria pel Consell de Ministres el 14 de setembre per després rebre l'aval del Congrés a mitjans d'octubre, segons ha explicat Álvarez. A partir d'aquí, el portaveu ha explicat que les modificacions poden jugar a favor de la seva causa oberta al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). Si tot i els canvis normatius el jutjat tomba la normativa de l'AMB, s'aprovaria un nou reglament.

Les Comunitats Autònomes podran regular les VTC

A partir del mes de setembre, les Comunitats Autònomes que ho demanin podran regular les llicències VTC. És el compromís que ha expressat el ministre de Foment, José Luís Ábalos, en la Conferència Nacional del Transport reunida aquest dimecres per la vaga dels taxis. Foment no obligarà a totes les comunitats a fer-se càrrec d’aquestes llicències, sinó que habilitarà només aquelles que ho demanin, ja que el problema es concentra, especialment, a les grans ciutats.

Foment habilitarà les comunitats que ho demanin per regular les llicències VTC

Segons ha explicat el ministre, la Constitució dóna les competències de transport terrestre a les Comunitats Autònomes però l'Estat li havia retirat la capacitat normativa en el sector de les VTC. Ara, a través d'un decret llei, el govern espanyol vol modificar la Llei del Transport per retornar-li aquesta capacitat normativa. La intenció de l'executiu és aprovar aquest decret llei al Consell de Ministres del 14 de setembre, tal com es va comprometre davant del sector del taxi aquesta setmana.

A la pràctica, això suposa que les comunitats que ho vulguin podran regular l'adjudicació d'aquestes llicències. Això obre la porta també a què els ajuntaments puguin, a més, donar una segona llicència per tal de garantir que es compleix la ràtio 1/30. Aquesta és la reclamació que feia l'Ajuntament de Barcelona, després que el TJSC hagués suspès cautelarment la regulació que havia impulsat des de l'Àrea Metropolitana del Transport per envair competències estatals.

Sobren 1.550 llicències VTC a Catalunya

La normativa estatal estableix que, per llei, hi ha d'haver 1 vehicle de VTC per a cada 30 taxis. Els taxistes però asseguren que aquesta realitat no es compleix als carrers, especialment a les grans ciutats. Una realitat que també reconeix el mateix ministeri, que parla de "restablir l'equilibri".

En el cas de Catalunya, i segons dades de la secretaria de Transports i Mobilitat, la ràtio actual és d’1,8 per a cada 30 taxis, hi ha concedides 2.000 llicències a tot Catalunya i 2.000 més estan recorregudes als jutjats i, en compliment de la sentència del Suprem del passat mes de juny, s'hauran d'acabar atorgant.

Si s'apliqués la llei i a ràtio de l'1/30, només s'haurien de concedir 450 llicències. Per tant, actualment sobren 1.550 llicències de VTC que, quan es resolguin els litigis judicials, poden arribar a 3.550.