Fins a un 13% dels conductors dels vehicles de My Taxi a Barcelona estan dirigits per dones. Aquesta és una de les dades extretes del 1aEnquesta Dones Taxistes, presentada en el marc del Dia de la Dona Treballadora el pròxim 8 de març, on la companyia ha destacat que superen la mitjana espanyola del 5% de dones en el sector del taxi i del 6% en l’entorn de la capital comtal.
Així, dels 13.097 taxistes que operen a Barcelona segons les dades de l’Institut Metropolità del Taxi, uns 741 xofers són dones. Una dada que s'ha doblat en l’última dècada.
L’empresa, que va portar el seu servei a Barcelona el 2012, ha multiplicat per 10 la presència de dones en la seva flota de vehicles en els darrers cinc any. També compta amb una plantilla integrada en un 50% per dones, el que els confereix, segons la directora de màrqueting, Sandra Sancho, “la igualtat necessària per funcionar bé, tots aportem i és important seguir avançant en aquest sentit”.
Igualtat entre treballadores i treballadors
Tal com detalla l’informe, un 42% de les enquestades assegura que ha escollit la professió per la llibertat dels horaris que ofereix, mentre que el 29% ha prioritzat la motivació econòmica. El plaer per conduir (9%), una família amb llicència que vol seguir amb la tradició (8%) o el tracte amb la gent (6%) són altres motius pels quals escollir aquesta feina.
De fet, un 71% de les participants en l’estudi té fills, el que demostra que la flexibilitat horària que els ofereix la feina els permet conciliar vida professional i personal, tal com han assegurat diverses taxistes presents en l’acte.
Un 61% tenen la seva pròpia llicència, mentre que la resta el comparteix. Un 33% ho fa amb la seva parella, el que enforteix la idea de “conciliar amb el seu marit o company”, ha destacat Sancho.
En aquest sentit, l’informe destaca que el sector del taxi és un dels pocs on no existeix bretxa salarial. Tot els treballadors es troben en igualtat de sou i de condicions.
El perfil de la taxista
El 86,6% de les enquestades prové d’altres sector i ha treballat, entre altre professions, com administrativa i comercial.
A escala d’estudis, només un 28% compta amb la formació bàsica, la resta compta amb un ventall que va des dels estudis de batxillerat fins a la universitat. Parlen català i castellà i un 13% domina l’anglès, el que demostra que “no és una feina de baix nivell d’estudis”, constata la directora de màrqueting de My Taxi.
El 72% de les enquestades té una edat compresa entre els 30 i els 49 anys. Fins a un 36% treballa en el taxi des de fa més de 10 anys i un 39% s’hi dedica des dels últims cinc anys, una mostra de com per a moltes dones s’ha convertit en l’alternativa laboral arran les dificultats laborals arran la crisi econòmica.
Les dones també treballen
L’informe, fet públic el mateix dia que la presentació de l’associació 50a50 per defensar la igualtat de condicions de la dona treballadora, vol “dignificar la imatge de la dona taxista i empoderar-la”, ha assenyalat Sancho.
La directora de l’Observatori Dona, Empresa i Economia, Anna Mercadé, ha recordat que les dones cobren fins a 25% menys que els homes i que la seva presència en els llocs de direcció és molt inferior. “El treball invisible de cuidar la família el fem les dones”, ha recordat, “volem repartir els treballs e cura entre homes i dones i volem entrar als llocs de decisió”.
Mercadé, també membre de 50a50, ha instat les professionals del taxi a entrar a les cambres de comerç, “una entitat d’interès públic i finançada amb diners públics on hi vota tothom però que mai ha tingut representació de les taxistes”. Una acció que ajudaria tant a visibilitzar el rol de la dona taxista com a lluitar per una igualtat real entre homes i dones, pel que com a primera fita l'associació es marca l'impuls d'una candidadura de dones a les properes eleccions de la Cambra de Comerç de Barcelona.