• Empresa
  • Telefònica acorda vendre O2UK

Telefònica acorda vendre O2UK

L'empresa de telecomunicacions ven al agrup de Hong Kong Hutchison Whampoa per uns 13.500 milions d'euros la seva filial britànica

César Alierta, president de Telefónica
César Alierta, president de Telefónica
EFE
23 de Gener de 2015
Act. 23 de Gener de 2015
Telefònica ha acordat iniciar negociacions en exclusiva amb el grup de Hong Kong Hutchison Whampoa per a la venda de la seva filial britànica (O2 UK) a un preu indicatiu de 10.250 milions de lliures esterlines en efectiu (aproximadament 13.500 milions d'euros), segons ha informat aquest divendres la multinacional a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

Aquesta quantitat es desglossaria en un pagament inicial de 9.250 milions de lliures esterlines (aproximadament 12.200 milions d'euros), que seria satisfet en la data de tancament de la transacció, i un pagament ajornat addicional de 1.000 de lliures esterlines (aproximadament 1.300 milions d'euros), que s'abonarà una vegada la companyia conjunta al Regne Unit arribi a una xifra acordada de flux de caixa acumulat.

La multinacionalespanyola ha explicat que el període d'exclusivitat s'estendrà "diverses setmanes" i permetrà als dos grups negociar contractes definitius, mentre Hutchison realitza la 'due diligence' (auditoria de comptes) sobre la filial de Telefònica al Regne Unit.

No és la primera vegada que la firma presidida per César Alierta arriba a un acord amb la controlada pel magant Li Ka-Shing. Així, el juny del 2013 Telefònica va acordar vendre a Hutchison la seva filial irlandesa per 850 milions d'euros. L'operació es va tancar un any més tard després d'obtenir el vistiplau dels organismes de Competència. Aquesta operació també hauria de sotmetre's a l'aprovació de les autoritats de competència.

Telefònica va entrar al Regne Unit després de l'adquisició d'O2 el gener del 2006. Des d'aquest moment, O2 s'ha mantingut com la marca comercial de Telefònica al país. La multinacional espanyola va vendre l'any passat a Sky el seu negoci residencial de fix i de banda ampla, on comptava aproximadament amb 500.000 clients.

Per la seva banda, Hutchison és present al Regne Unit a través de la marca Three, que és el quart operador de telefonia mòbil al país per quota de mercat.

Competència al Regne Unit
A més de Telefònica i Hutchison, amb les seves marques O2 i Three, respectivament, al mercat britànic mòbil competeix Vodafone i Everything Everywhere -que en el futur passarà a estar contracte per BT, si es tanca l'acord que manté aquesta companyia amb els propietaris d'EE (Deutsche Telekom i Orange).

En aquest sentit, a final de novembre, Telefònica ha anunciat converses amb BT en el marc de "les diverses alternatives estratègiques que analitza per generar valor als seus accionistes".

Tot i això, BT finalment es va decantar per un altre dels grups presents al Regne Unit, la 'joint venture', formada per Deutsche Telekom i Orange. L'acord de BT amb els grups alemany i francès valoraria EE en 12.500 milions de lliures esterlines (uns 16.310 milions d'euros a tipus de canvi actual).

El conseller delegat de Telefònica, José María Álvarez Pallete, va avançar el novembre en un acte organitzat per Morgan Stanley que la companyia analitzarà les alternatives al mercat britànic, inclosa una eventual venda, si més consumidors s'apunten a serveis convergents de fix i mòbil.

Reduir el deute
Amb la venda de la seva filial al Regne Unit, Telefònica podrà reduir el seu deute, que es va comprometre a situar per sota dels 43.000 milions d'euros a tancament del 2014 i alhora se centra en els mercats prioritaris per al seu negoci, com són Alemanya i Espanya, a Europa, i el Brasil, a Llatinoamèrica.

A tancament de setembre de l'any passat, la filial britànica de Telefònica comptava amb de 24,3 milions d'accessos, dels quals 24,1 milions eren clients mòbils.

El benefici brut abans d'amortitzacions (Oibda) de la companyia al país ha pujat a 1.287 milions d'euros en els nou primers mesos del 2014, fet que suposa un creixement del 2,6% en termes orgànics, i els ingressos al Regne Unit se situaven en els 5.149 milions d'euros, un descens del 0,8%.