En l'era dels plats per emportar a dos euros i de la davallada dels menús a 9,95, cal saber-se diferenciar. Tento, marca radicada a Lleida, ho ha fet aterrant amb força a la ciutat de Barcelona, on ja compta amb 21 establiments. La marca de menjar ràpid, que forma part de l'empresa Angel Bosch Gastronomia, vol marcar distàncies en un mercat creixent i canviant.
El preu, la localització i els diferents canals de distribució en són la clau. L'essència de Tento rau en "ser locals de menjar ràpid on el client pugui alimentar-se amb els ingredients o les receptes que portaria a la carmanyola", explica el director general de la companyia, Àngel Bosch.
Preus ajustats
Ajustar els preus és possible mitjançant "el control de tota la cadena de producció, des de les primeres matèries, la fabricació, fins a la logística", aclareix Bosch. Aquest esforç per vendre els aliments a un valor relativament baix s'explica per "la situació econòmica de la gent i pel fet de que tenint una xarxa de distribució pròpia ens permet estalviar fins a un 50% dels costos".
Innovar en les localitzacions
El primer Tento va arribar a Barcelona fa tres anys. "Durant un any, només vam tenir l'establiment pilot, ubicat a Major de Sarrià. No ens la volíem jugar, era una aposta complicada ja que veníem d'un model de negoci industrial i vam haver de canviar el xip", recorda Bosch.
Les botigues, que ofereixen productes de proximitat, acostumen a obrir només a l'hora de dinar, de 12 a 16 hores. "Però en els últims locals que hem inaugurat també donem servei d'esmorzar", comenta el director general.
La ubicació de les botigues de menjar per emportar no resulta casual. Normalment, se situen a prop de zones amb afluència d'estudiants, en carrers de la zona de negocis, dins d'estacions de metro i fins i tot venen plats preparats en gimnasos.
"Hem estat els primers en introduir un establiment de plats per emportar dins d'una estació de ferrocarril", comenta Bosch, qui afegeix que "la decisió ha estat molt encertada". Concretament, Tento està present a l'estació de Sarrià, per on passen més de 3 milions de persones a l'any i properament obrirà a l'estació de metro de Plaça Espanya, per on circulen uns 5 milions.
A més, en els darrers mesos han detectat un nou tipus de consumidor: "Últimament també estem captant com a clients a un perfil representat per persones grans que no volen cuinar i valoren la varietat i el preu".
Segmentació del gran consum
Àngel Bosch va començar cuinant cap i pota al garatge de casa seva, que després venia a una gran superfície de la capital del Segrià. D'això ja fa més de 27 anys; ara fabrica 600 referències gastronòmiques que distribueix entre la xarxa de botigues Tento i grans cadenes com Áreas, líder de les àrees de servei, i EatOut, empresa que gestiona Pans & Company.
L'any passat la companyia va engegar un pla per créixer a l'estranger que li ha permés exportar a 12 països amb Querida Carmen, la seva marcagurmet. Amb aquesta, comercialitza paelles, rissotos i fideuà, entre d'altres productes.
Bosch admet que potser han arribat "una mica tard a l'aventura exportadora" però que, de totes formes, "no hagués estat possible sense l'experiència acumulada durant 30 anys al sector dels precuinats". En aquest sentit el director general, creu que amb Tento l'han encertat, "oferint les prestacions d'un servei de carta de restaurant a preu de menú i combinant el preu i la qualitat ajustant al màxim els marges comercials". De cara a l'any que ve, la cadena de plats per emportar té previst obrir 8 establiments més a Barcelona i 4 a Madrid.
Tento: menú a l'oficina
L'empresa lleidatana, amb establiments a Barcelona, busca diferenciar-se amb preu i localització en el creixent sector del menjar per emportar
10
de Juliol
de
2013
Act.
11
de Juliol
de
2013