03
d'Octubre
de
2013
Act.
06
de Març
de
2015
Teresa Vallès (Igualada, 1969) té clares les raons que han impulsat Pastoret a un creixement sostingut: màxima qualitat, tradició, modernitat, innovació i una diferenciació per aportar valor afegit als diferents canals de distribució. L'empresa de Sant Guim de Freixenet, que compta amb 46 treballadors i ja factura al voltant dels 11 milions d'euros, és un referent en els làctics de categoria gurmet. Iogurts, mató o crema catalana són alguns dels productes dels quals parla amb orgull aquesta empresària, que ha rebut aquesta setmana el premi a la dona emprenedora en modalitat d'empresa familiar que atorga la FIDEM.
Acaba de rebre un premi d'una fundació de la dona emprenedora. Encara són necessàries aquestes distincions de gènere?
Sí, sens dubte. Encara avui, la dona assumeix més compromís amb la família, i té menys visibilitat a l'empresa. Aquests premis van molt bé per animar a altres dones a fer el primer pas, que vegin que és possible compaginar perfectament feina i família, així com engegar projectes propis.
No sembla que la crisi els hagi afectat, amb un augment sostingut de la facturació...
La crisi afecta ni que sigui indirectament a totes les empreses. El consumidor està més retingut, igual que el sistema financer. Però el nostre és un mercat on queda molt camí per fer i amb un producte que té acceptació. Un producte diferenciat sempre t'obre portes.
El Pastoret de la Segarra és una empresa amb un inici curiós. Com es passa de fer mató per família i amics amb l'excedent de llet de cabra del ramat familiar, a convertir-ho en negoci?
És cert que el projecte surt gairebé per casualitat, per compaginar una activitat agrària. És el caràcter emprenedor de la família, i l'experiència culinària de la mare, que tot sumat van empènyer l'empresa. Menjàvem mató a casa i ens vam preguntar: per què no deixar que ho tastin a les botigues i restaurants de la zona? Al veure que hi havia acceptació es va fer un obrador petit per començar a produir.
Com es va viure el procés de creació i creixement de l'empresa?
És un procés viscut amb molta naturalitat. Al tractar-se d'un producte làctic, de seguida vam tenir clar que calien certes regulacions imprescindibles. La família ja tenia l'activitat creada, i per això es va veure com quelcom natural que podia tenir futur. El que t'anima és veure que el producte té acceptació. Un producte fet a casa que ha anat creixent i fent que s'adaptessin les estructures a aquesta acceptació del mercat.
I al mató inicial el van seguir altres productes...
Exacte. Quan es va començar a fer iogurts és quan va haver-hi la idea clara d'ampliar mercat. Vam adaptar les estructures fins la gran aposta que van ser les noves instal·lacions inaugurades el 2010, ja que l'obrador inicial va quedar petit.
En aquest moment, decidiu que l'empresa ha de fer un pas endavant per créixer. Com?
Vam tenir clar que les noves instal·lacions serien un punt d'inflexió cap a un projecte de gran envergadura. Calia la definició d'una estratègia de creixement, una redefinició de tota la imatge corporativa i reforçar l'estructura organitzativa.
Però tot i així va caldre paciència...
La dificultat va ser que des que vam prendre la decisió fins a tenir les instal·lacions van passar quasi cinc anys. És el temps que, malauradament, cal en aquest país per obtenir permisos, llicències, etc. És un procés feixuc. Tot i que vam rebre suport des de tots els àmbits, aquest temps és excessiu.
Com van superar-ho?
Vam aguantar perquè crèiem en el projecte i teníem la il·lusió de continuar, i això ens va animar a seguir. El temps per una persona que vol emprendre és molt important; i de vegades no se li dóna el valor que té.
Parlava de la il·lusió pel projecte. N'hi ha encara més al tractar-se d'una empresa familiar?
La família dóna un suport, passió i il·lusió al projecte que és fonamental per seguir endavant. Davant de les dificultats tens suport, empenta i compromís. També et fas el projecte més teu perquè t'hi va el nom de la família, que també és un valor positiu per la marca.
Quins són els valors amb els que es vol posicionar Pastoret?
El que vol Pastoret és introduir el plaer gastronòmic al món làctic. Volem fer productes que sorprenguin al paladar i a tots els sentits. El que hem fet és mantenir els processos artesanals de producció que fan que aquest producte tingui les textures i el sabor que té. I de la mateixa manera volem aportar elements innovadors, creativitat en els productes en presentacions i continguts. En definitiva, conservar el que ens ha portat fins aquí, però afegint el punt d'innovació que et permet portar productes diferenciats al mercat.
Per exemple?
Un exemple molt clar són els capritxos de iogurt. Combinar el iogurt amb trossos de poma al forn i un crocant, és una cosa que sorprèn.
Pastoret s'ha posicionat en diferents canals com el gurmet, la restauració o la gran distribució. Com s'afronta cada canal?
La nostra idea és ser presents a diferents canals amb productes i ofertes de gammes diferents; però sobretot aconseguint la diferenciació que toca: en contingut i presentació. El que ens fa créixer és combinar la tradició amb la modernitat. Volem que un producte com el mató tingui el mateix sabor que el que feia l'àvia a casa. El producte làctic ofereix moltes combinacions possibles, i busquem trobar les millors perquè el consumidor trobi una cosa bona i diferent.
En aquest sentit, la innovació és un element essencial de l'empresa...
Sí, és bàsic i un procés que hem treballat sempre de manera sistemàtica. No ens conformem a innovar amb el iogurt, també recentment hem creat productes innovadors en crema catalana i arròs amb llet. Productes tradicionals que han de reunir totes les seves propietats, però hi afegim variacions innovadores per diferenciar-nos.
Disposar de noves i modernes instal·lacions amb tecnologia pròpia deu ajudar a innovar encara més...
Un exemple és el iogurt amb 0% de matèria grassa. Teníem clar que només el faríem si érem capaços de crear un producte amb una qualitat a l'alçada de Pastoret; i finalment l'acabem de presentar.
Darrerament han iniciat el procés d'internacionalització. Com s'ha engegat?
A partir de l'Alimentària 2012 vam fer visible l'estratègia de creixement, amb una bona acollida internacional amb diferents contactes que vam anar treballant. Ja tenim mercat a Suïssa i Àustria, i també estem treballant a Dinamarca i Suècia.
Acaba de rebre un premi d'una fundació de la dona emprenedora. Encara són necessàries aquestes distincions de gènere?
Sí, sens dubte. Encara avui, la dona assumeix més compromís amb la família, i té menys visibilitat a l'empresa. Aquests premis van molt bé per animar a altres dones a fer el primer pas, que vegin que és possible compaginar perfectament feina i família, així com engegar projectes propis.
No sembla que la crisi els hagi afectat, amb un augment sostingut de la facturació...
La crisi afecta ni que sigui indirectament a totes les empreses. El consumidor està més retingut, igual que el sistema financer. Però el nostre és un mercat on queda molt camí per fer i amb un producte que té acceptació. Un producte diferenciat sempre t'obre portes.
El Pastoret de la Segarra és una empresa amb un inici curiós. Com es passa de fer mató per família i amics amb l'excedent de llet de cabra del ramat familiar, a convertir-ho en negoci?
És cert que el projecte surt gairebé per casualitat, per compaginar una activitat agrària. És el caràcter emprenedor de la família, i l'experiència culinària de la mare, que tot sumat van empènyer l'empresa. Menjàvem mató a casa i ens vam preguntar: per què no deixar que ho tastin a les botigues i restaurants de la zona? Al veure que hi havia acceptació es va fer un obrador petit per començar a produir.
Com es va viure el procés de creació i creixement de l'empresa?
És un procés viscut amb molta naturalitat. Al tractar-se d'un producte làctic, de seguida vam tenir clar que calien certes regulacions imprescindibles. La família ja tenia l'activitat creada, i per això es va veure com quelcom natural que podia tenir futur. El que t'anima és veure que el producte té acceptació. Un producte fet a casa que ha anat creixent i fent que s'adaptessin les estructures a aquesta acceptació del mercat.
I al mató inicial el van seguir altres productes...
Exacte. Quan es va començar a fer iogurts és quan va haver-hi la idea clara d'ampliar mercat. Vam adaptar les estructures fins la gran aposta que van ser les noves instal·lacions inaugurades el 2010, ja que l'obrador inicial va quedar petit.
En aquest moment, decidiu que l'empresa ha de fer un pas endavant per créixer. Com?
Vam tenir clar que les noves instal·lacions serien un punt d'inflexió cap a un projecte de gran envergadura. Calia la definició d'una estratègia de creixement, una redefinició de tota la imatge corporativa i reforçar l'estructura organitzativa.
Però tot i així va caldre paciència...
La dificultat va ser que des que vam prendre la decisió fins a tenir les instal·lacions van passar quasi cinc anys. És el temps que, malauradament, cal en aquest país per obtenir permisos, llicències, etc. És un procés feixuc. Tot i que vam rebre suport des de tots els àmbits, aquest temps és excessiu.
Com van superar-ho?
Vam aguantar perquè crèiem en el projecte i teníem la il·lusió de continuar, i això ens va animar a seguir. El temps per una persona que vol emprendre és molt important; i de vegades no se li dóna el valor que té.
Parlava de la il·lusió pel projecte. N'hi ha encara més al tractar-se d'una empresa familiar?
La família dóna un suport, passió i il·lusió al projecte que és fonamental per seguir endavant. Davant de les dificultats tens suport, empenta i compromís. També et fas el projecte més teu perquè t'hi va el nom de la família, que també és un valor positiu per la marca.
Quins són els valors amb els que es vol posicionar Pastoret?
El que vol Pastoret és introduir el plaer gastronòmic al món làctic. Volem fer productes que sorprenguin al paladar i a tots els sentits. El que hem fet és mantenir els processos artesanals de producció que fan que aquest producte tingui les textures i el sabor que té. I de la mateixa manera volem aportar elements innovadors, creativitat en els productes en presentacions i continguts. En definitiva, conservar el que ens ha portat fins aquí, però afegint el punt d'innovació que et permet portar productes diferenciats al mercat.
Per exemple?
Un exemple molt clar són els capritxos de iogurt. Combinar el iogurt amb trossos de poma al forn i un crocant, és una cosa que sorprèn.
Pastoret s'ha posicionat en diferents canals com el gurmet, la restauració o la gran distribució. Com s'afronta cada canal?
La nostra idea és ser presents a diferents canals amb productes i ofertes de gammes diferents; però sobretot aconseguint la diferenciació que toca: en contingut i presentació. El que ens fa créixer és combinar la tradició amb la modernitat. Volem que un producte com el mató tingui el mateix sabor que el que feia l'àvia a casa. El producte làctic ofereix moltes combinacions possibles, i busquem trobar les millors perquè el consumidor trobi una cosa bona i diferent.
En aquest sentit, la innovació és un element essencial de l'empresa...
Sí, és bàsic i un procés que hem treballat sempre de manera sistemàtica. No ens conformem a innovar amb el iogurt, també recentment hem creat productes innovadors en crema catalana i arròs amb llet. Productes tradicionals que han de reunir totes les seves propietats, però hi afegim variacions innovadores per diferenciar-nos.
Disposar de noves i modernes instal·lacions amb tecnologia pròpia deu ajudar a innovar encara més...
Un exemple és el iogurt amb 0% de matèria grassa. Teníem clar que només el faríem si érem capaços de crear un producte amb una qualitat a l'alçada de Pastoret; i finalment l'acabem de presentar.
Darrerament han iniciat el procés d'internacionalització. Com s'ha engegat?
A partir de l'Alimentària 2012 vam fer visible l'estratègia de creixement, amb una bona acollida internacional amb diferents contactes que vam anar treballant. Ja tenim mercat a Suïssa i Àustria, i també estem treballant a Dinamarca i Suècia.