• Empresa
  • La transformació digital... és una pel·lícula de Tim Burton

La transformació digital... és una pel·lícula de Tim Burton

Les metàfores es queden curtes per explicar en què consisteix el canvi de paradigma: des de la gran coartada per justificar-ho tot fins a moure'ns en un context sobresaturat de recursos i informació

Una de les pel·lícules del director
Una de les pel·lícules del director
Barcelona
19 d'Abril de 2018

Ho havíem escoltat tot ja, pensàvem. El gran canvi, un nou context, el paradigma que ens arrossegaria a tots... i ara, a més, pot ser el fotograma d'una pel·lícula de Tim Burton. Com la curiosa taula a la que seuen Alícia (en el país de les meravelles) i els seus personatges, "la innovació ens parla d'un escenari divers, amb molts stakeholders que parlen idiomes diferents que s'han de posar d'acord". És la metàfora que ha utilitzat Bàrbara Vallespinmarket acces manager en Roche, en la nova edició del Women 360º Congress per explicar què és la transformació digital.

Veure-la com si fos la festa de no-aniversari del clàssic filmat per Burton mostra com de diferents (i sorprenents) poden ser les visions d'una realitat en la qual estem tots immersos. Per donar la seva versió, diversos directius han participat aquest dimecres en la nova edició del congrés que va nàixer a Sant Cugat del Vallès el 2014 i que ara fa el salt a Barcelona i, pròximament, ho farà a Ifema Madrid.

La coartada per a tot

Tots ells han explicat què entenen per transformació digital o, almenys, com l'han interioritzat en la seva companyia, però la gran lliçó sobre què és i on estem l'ha donada -com sempre- Genís Roca, consultor i president de RocaSalvatella: "Sigui quin sigui el sector en què treballes, qualsevol canvi va a colar millor si ho justifiques per la transformació digital. És la gran coartada, per això tothom parla d'ella i ningú en sap què significa".

Roca: "La transformació digital és la gran coartada, per això tothom parla d'ella i ningú en sap què significa" 

Roca també ha fet esment a la nomenclatura dels processos en què estem immersos, com a part del joc. "Sóc de lletres i els de lletres sabem que quan canvia el nom és perquè canvia la naturalesa del que estem explicant. Les tres etapes que hem viscut han canviat de nom per alguna cosa: abans era Internet, perquè ocupava a la tecnologia; després, el web.2, quan ens preguntàvem 'si m'obro un Facebook o m'obro dos' o si 'anem també a Instagram?' i ara parlem de transformació digital que ja és un altre nivell perquè afecta la direcció general", classifica.

Els ponents, aquest dimecres a Barcelona | Women 360º Congress
Els ponents, aquest dimecres a Barcelona | Women 360º Congress

La resta de ponents han estat d'acord que ara la implicació ha de començar en la part alta de l'empresa i totes han coincidit a destacar que en les seves empreses hi ha convenciment que estem en un nou temps que exigeix nous modes de fer. La mostra, HP. La seva directora general de negoci de l'àrea d'impressió de gran format, Guayente Sanmartin, ha assegurat que avui dia hi ha "suficients disrupcions tecnològiques per canviar el nostre paradigma". 

Sanmartin, admiradora de les tendències innovadores nascudes a Palo Alto -on ha desenvolupat part de la seva carrera- ha destacat que en el seu sector el gran repte és "pensar en el negoci d'aquí a 20 anys: per què imprimeix la gent?, fa falta que les impressores estiguin quietes? Els plànols els podré veure en moltes maneres, amb realitat virtual, per exemple".

Per la seva part, Bárbara Vallespin ha fet una anàlisi del context en què vivim: necessitat de connectivitat tot el temps, volum massiu de dades, etc. "Ens estem trobant amb dos mons que tenen una velocitat, quan parles de transformació digital és com veure una fotografia de l'Alícia en el país de les meravelles (de Tim Burton), perquè hi ha molts stakeholders que parlen idiomes diferents que s'han de posar d'acord".

Entre les seves conclusions, enumera cinc claus: "El focus no són les apps, sinó els sistemes; la integració és absolutament clau; el rol dels professionals està canviant; la col·laboració entre stakeholders és fonamental i al final l'important són les persones, com tot. Jo vull tenir al meu metge per poder parlar-li, explicar-li què em passa", apunta.

Quan entre els robots

A Gas Natural Fenosa, amfitriona del congrés per posar l'auditori, també estan treballant per transformar-se digitalment, ha explicat Nuria de Lucas, la responsable del departament d'automatització i gestió de dades en l'àrea d'innovació tecnològica. De Lucas, que fa un any que està en el càrrec, es mostra il·lusionada amb la tasca que té al davant, en què apunta que "intentem evolucionar cap a una innovació més oberta, treballant amb proveïdors, startups, col·laboradors i incloent nous mètodes".

Exemple del que ha explicat s'ha vist in situ al mateix congrés, quan un robot ha acompanyat la directiva en la seva presentació, participant de l'exposició. També amb l'exemple d'un vídeo de realitat virtual amb el qual s'explica als operaris de Gas Natural sobre com canviar un comptador de gas, un dels projectes pilots en què treballa el seu departament.

També Nieves Delgado, vicepresidenta d'IBM, ha parlat de robots. En el seu cas de l'IBM Watson, sistema que entén, enraona, aprèn i que, fins i tot, va guanyar el concurs Jeoppardy enfrontant-se a dues persones. "Va guanyar el concurs però va caldre manegar moltíssima documentació, entendre el llenguatge natural i entendre la ironia. A partir d'aquí hem anat desenvolupant diferents idees", ha apuntat. D'aquest robot ja parlava recentment Xavier Ferràs, degà de la facultat d'Empresa i Comunicació d'UVic, com un dels referents a tenir present en el canvi de paradigma. Alerta que arriben els robots.