Fer realitat el somni del turisme espacial

Zero 2 Infinity i Elisava han col·laborat en el disseny de Bloon, la primera càpsula per a turistes espacials feta a Europa que d’aquí a dos anys farà el seu primer vol

Presentació del disseny interior de Bloon amb alumnes i tutors d'ELISAVA i Zero 2 Infinity | Cedida Presentació del disseny interior de Bloon amb alumnes i tutors d'ELISAVA i Zero 2 Infinity | Cedida

Corria l’any 1933 quan l’enginyer i futur president de la República a l’Exili, Emilio Herrera, va ingressar amb tots els honors a la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales. Des dels inicis de la seva carrera militar va destacar com l’expert en aeronàutica més important de l’Estat i va sorprendre amb el disseny d’un “escafandre estratonàutic” que anys després inspiraria la NASA per crear els seus vestits espacials. I què va motivar aquest il·lustre personatge a crear aquesta vestimenta si encara faltaven anys per l’inici de la cursa espacial? El fet que ell ja havia iniciat la seva particular marató. Herrera es va estrenar a l’acadèmia amb la presentació d’un globus de 37.000 metres cúbics capaç de pujar a 26 quilòmetres d’altura, fins a l’estratosfera, i pensat tant per experiències científiques com per l’inici del turisme espacial. L’esclat de la Guerra Civil va posar fi al somni d’aquest enginyer de Granada. Més de 80 anys després, es pot fer realitat gràcies a Bloon, el primer vehicle de turisme espacial a Europa creat per l’empresa Zero 2 Infinity en col·laboració amb l’Elisava.

Bloon és un globus propulsat per heli, de 120 metres de diàmetre, amb espai per a sis persones i amb capacitat per alçar-se fins a 36 quilòmetres per sobre de la superfície terrestre. Una distància que el director general de l’empresa, José Mariano López, descriu com a “espai proper”. “Si tot va bé, en un parell d’anys podrem oferir vols que permetran als viatgers arribar a una distància suficient com per veure la curvatura de la Terra, el cel negre i les estrelles en ple dia, tal i com ho fan els astronautes”, explica l’enginyer i responsable del projecte.

L’empresa oferirà viatges d’unes cinc hores de durada, amb dues hores de passeig espacial que quedaran pel record dels passatgers. “Al marge de la mateixa experiència de sortir a l’espai, busquem l’exclusivitat i la personalització dels viatges, de manera que els nostres clients puguin casar-se, fer experiments científics o tastar el menú del seu xef preferit amb la Terra al seus peus”, explica López.

"Els nostres clients podran casar-se, fer experiments científics o tastar el menú del seu xef preferit amb la Terra al seus peus"

L’exclusivitat en l’oferta té a veure amb l’alt cost dels vols. Parlem de centenars de milers d’euros. Uns preus només a l’abast dels turistes més benestants, però que sonen a xavalla si els comparem amb els 60 milions d’euros que costa viatjar a l’espai amb l’Agència Espacial Russa, l’operador que actualment té el monopoli en el mercat del turisme espacial. “Comptem amb menys capital que la resta de competidors que volen entrar en aquest sector, però gràcies al disseny del globus propulsat per l’heli, sabem que arribarem abans i amb preus més competitius. El Bloon és una solució guanyadora a la cursa del turisme espacial”, remarca l’enginyer.

Disseny i innovació

Bloon és un projecte disruptiu, no només pel que significa la fabricació d’un globus amb capacitat per arribar a l’espai, sinó també pels materials utilitzats. La comoditat dels viatgers ha estat un principi fonamental en el seu disseny i, en aquest aspecte, la participació durant nou mesos d’un equip d’alumnes d’Elisava dirigits per quatre tutors del centre ha estat essencial.

Entre les seves aportacions hi comptem l’escuma d’uretà que imita l’estructura d’un cartílag per les parets de la càpsula, butaques compostes per materials com el Technogel –que s’adapta a les formes del cos-, o la il·luminació amb Paper de llums Led per millorar l’experiència visual dels turistes. “Els estudiants contribueixen amb talent, idees i materials nous. Ha aportat un gran valor en l’ergonomia i l’aprofitament de l’espai, fins al punt d’haver revolucionat del tot el disseny de l’interior del globus”, afirma López.

Bloon

El director general d’Elisava, Javier Peña també valora positivament la col·laboració de la institució acadèmica amb Zero 2 Infinity. “De la mateixa manera que ells busquen idees fresques, nosaltres estem interessants en projectes singulars i de futur, i el disseny de Bloon s’ajusta a aquests paràmetres”.

“Els estudiants contribueixen amb talent, idees i materials nous. Ha aportat un gran valor en l’ergonomia i l’aprofitament de l’espai"

De fet, Penya valora l’oportunitat que han trobat per participar en un projecte que qualifica d’“innovació disruptiva”. “Quan vam conèixer l’empresa vam veure que volien solucions radicalment diferents a les que fins ara es trobaven al mercat. Això ens ha permès investigar i trobar materials que són novetats al mercat i que ja podem utilitzar, així com fer un estudi integral de l’experiència, tenint en compte tant les necessitats de l’empresa, com els condicionants legals i la integració final de l’usuari amb el globus per tal de maximitzar l’experiència a través d’un espai amb capacitat per comunicar”.

Peña també destaca la participació d’un equip d’alumnes i tutors pluridisciplinari, amb capacitat per entendre el disseny d’una forma holística. “Combinem els estudiants d’enginyeria de disseny industrial, capaços d’entendre per adaptar els productes a les necessitats de la societat, amb els alumnes del grau de disseny, que aporten la part de la creativitat i la visió de futur. Aquesta suma és la que ens porta a crear dissenys disruptius i que, alhora, són una realitat”.

Tan reals com que en un parell d’anys el Bloon iniciarà l’era del turisme espacial a Europa.

Més informació
Turisme espacial: de la ciència ficció a l'oportunitat de negoci
Emprenedors espacials
Elisava i Zero 2 Infinity presenten una càpsula per viatjar a l’espai
Avui et destaquem
El més llegit