• Empresa
  • El Barça més econòmic de Víctor Font

El Barça més econòmic de Víctor Font

L'empresari presenta un equip amb Pierre, Pi, Villanueva o Uriach amb l'objectiu de què el club continuï sent dels socis

Víctor Font és precandidat a les eleccions del Barça. | Cedida
Víctor Font és precandidat a les eleccions del Barça. | Cedida
Mariano Hermosilla
Economista i consultor
Barcelona
10 de Gener de 2021

La candidatura de Víctor Font ja ha presentat el seu programa econòmic, tot un seguit de mesures per salvar el curt termini, i una estratègia per guanyar el futur. L'acte s'ha celebrat als cinemes Bosque del Grup Balañá -tot queda a casa- i ha servit per a comprovar que Font fa temps que prepara una candidatura amb un pla perfectament articulat, uns objectius molt clars, un timing realista i un Dream Team econòmic per executar-ho. Alhora, queda clar que si el soci és allò que pregunta la premsa esportiva, interessen molts els fitxatges pel primer equip de futbol però poc o gens les xifres econòmiques presentades. 

 

El balanç del torn de preguntes és moltes sobre fitxatges, alguna sobre l'Estadi o també una crítica per tal que el nou Palau s'acabi abans que l'Estadi. 

A primera vista, impressiona l'equip de directius i assessors encarregats d'executar el pla econòmic: Òscar Pierre (Glovo), Iñaki Ecenarro (Trovit), Carlota Pi (Holaluz), Luis de Val (YouPlanet), Xavier Carbonell (Palex), José M. Villanueva (Privalia), Joaquim Uriach (Uriach) i el fitxatge per ocupar la posició de CEO català i culé, que actualment treballa als Estats Units i té experiència en tecnologia, telecomunicacions i gestió de grans comptes de resultats. Se m'acudeix un nom. 

 

Amb aquest equip, Víctor Font vol abordar dos grans temes: el curt termini, que podria ser un concurs de creditors, autèntica espasa de Dàmocles sobre el cap blaugrana, i que sembla inevitable si no se soluciona el pagament del deute que venç al juliol, de 500 milions d'euros; i el llarg termini, la necessitat de diversificar les fonts d'ingressos, molt centrada amb l'explotació de l'estadi i que depèn molt del turisme internacional de Barcelona (aquesta és la causa per la qual el Barça és el club més afectat econòmicament per la pandèmia).

"Font vol abordar el curt termini evitant un concurs de creditors i el llarg termini amb la necessitat de diversificar les fonts d'ingressos"

Sobre el deute que venç, la solució que aporta Font i el seu equip no rebrà cap premi d'originalitat, però possiblement no hi ha cap altra manera: renegociar el deute i guanyar temps. El model de negoci actual ha de canviar forçosament perquè és insuficient per assumir el nivell de despesa del Club. Reduir-ho no és una tasca fàcil ni ràpida -majoritàriament salaris i amortitzacions- el que significa que cada passa s'ha de pensar i mesurar molt bé.

Font ha presentat el seu model econòmic amb el suport del periodista Marc Menchen explicant com ha sigut el model de negoci del Club fins ara: ingressos de Media (drets de TV de La Liga, UEFA, FIFA i RFEF) sobre els quals no es pot fer cap incidència des de l'àmbit de la gestió de l'entitat, ingressos comercials (patrocinis, botigues, llicències, amistosos i escoles) amb una capacitat de créixer relativament petita si no es fan canvis importants, patrocinis que podrien anar a la baixa en el context actual i l'Estadi (ticketing, hospitality, abonaments, socis, museu, bars, restaurant i esdeveniments) què tindrà un paper protagonista en el model d'ingressos futur una vegada s'hagi completat l'Espai Barça.

La presentació de les noves línies de negoci han anat acompanyades de la presentació dels directius encarregats d'impulsar-ho. Font ha parlat de tres noves àrees de negoci que seran protagonistes conjuntament amb l'explotació de l'Estadi pel que fa al nou model d'ingressos del Club de cara als anys vinents: els continguts, el Merchandising, i altres digitals com poden ser el gaming, l'eSport i l'Innovation Hub. 

Més concretament, sobre l'explotació dels continguts ha fet referència a la iniciativa impulsada en última instància per l'equip de Josep Maria Bartomeu i que porta el nom de Barça Studios així com Barça TV+ i la necessitat de cercar un soci estratègic que aporti expertise i es faci càrrec de l'operativa de l'explotació del negoci pagant pel 49% de la propietat de l'explotació dels continguts.

També ha alertat que els diners que s'han d'obtenir per cedir aquest 49% han de ser força més que 100 milions. Si analitzem el preu pagat als seus propietaris en les últimes operacions en matèria d'explotació i cessió de drets i ens fixem en els 250 milions de fans/usuaris de xarxes i els 1.500 milions d'interaccions (lideratge mundial entre els clubs de futbol), sembla que la valoració de Font i del seu equip assegurant que el preu de 100 milions d'euros és baix no va gens desencaminada.

"Com era el model econòmic fins ara? Ingressos de Media, ingressos comercials, patrocinis i l'Estadi"

Per explotar el negoci de continguts, Font ha fitxat a Luis de Val (MANGA i YouPlanet) i el seu gran expertise és ser el CEO de l'empresa que gestiona les carreres dels principals youtubers de l'Estat (Auronplay, Wismichu, 8cho, Hamza Zaidi...).

La segona línia de negoci amb recorregut és el marxandatge. En paraules del mateix Font, els ingressos per e-commerce i retail estan molt per sota del potencial del Club. Millorar producte, adequar-lo al que necessita cada client, estar present quan es produeixi la necessitat són alguns dels reptes que el nou equip econòmic ha d'afrontar; la persona escollida per Font per pilotar aquesta àrea és José M. Villanueva (fundador de Privalia).

Finalment, Font ha parlat també de la necessitat de convertir les noves formes d'expressió digital com són els eSports o el gaming en fonts d'ingressos pel Club. La responsabilitat des de la directiva per aconseguir-ho serà per a dos emprenedors d'èxit com són l'Iñaki Ecenarro (Trovit) i Òscar Pierre (Glovo). Amb aquestes eines, Font preveu que el Club arribi a una facturació de 1.500 milions d'euros l'any 2026, generant uns recursos anuals de 200 milions d'euros que serviran per protegir la propietat del Club per part del soci i tenir equips professionals competitius.

En relació a l'Espai Barça, ha reafirmat el seu suport en la idea de renovar l'Estadi per fer créixer els ingressos a partir de la seva explotació, però no pas d'adhesió cega al projecte de la directiva de Bartomeu: engegarà una auditoria del projecte que s'allargarà durant almenys sis mesos. La idea de l'equip de Víctor Font és tenir enllestit el nou Estadi per iniciar la temporada 2025-26 (i el Nou Palau, la primavera de 2024).

És en aquest punt on des del meu punt de vista s'hauria d'explicar una mica més en detall com s'arribarà al pla de negoci. Font parla d'uns ingressos de 1.500 milions sense un Estadi a ple rendiment fins el 2026. Grosso modo, significa que el volum de negoci que han de generar les noves fonts d'ingressos a 2026 serien prop de 1000 milions d'euros, tot un repte per als nous projectes derivats de l'explotació dels continguts i l'expansió de les botigues i l'e-commerce. Que l'economia així sigui.