Aquesta reorganització es produeix després de l'escàndol per la manipulació de les emissions dels motors dièsel d'alguns dels vehicles del grup, fet que ha provocat la dimissió del conseller delegat, Martin Winterkorn, substituït per Matthias Müller, actual president de Porsche.
Com a part d'aquesta nova estructura, el consorci crearà el nou grup Porsche, que englobarà les firmes esportives Porsche, Bentley i Bugatti, amb la finalitat d'orientar-se d'una forma sistemàtica cap a les plataformes modulars dels vehicles a cadascun dels segments.
Així, aquesta divisió es crearà per als vehicles esportius. A més, l'estratègia de plataformes estarà supervisada pel conseller delegat de Volkswagen i tindrà un departament separat per a aquest propòsit.
El grup de marques Audi, que inclou Lamborghini i Ducati, es mantindrà com fins ara, de la mateixa manera que el de vehicles industrials, que la divisió de Serveis Financers i que la d'Enginyeria. Per la seva banda, les marques de volum (Volkswagen, Seat i Skoda) comptaran amb un representant cadascuna en el consell d'administració del consorci.
García Sanz, cinc anys més
D'altra banda, el consell de vigilància ha decidit ampliar per cinc anys el contracte de l'espanyol Francisco Javier García Sanz com a responsable de Compres del grup i membre del consell d'administració.
Per la seva banda, el president de Seat, Jürgen Stackmann, serà el nou vicepresident de Vendes i Màrqueting del grup, en substitució de Christian Klingler, que abandonarà la companyia amb efecte immediat com a part dels canvis estructurals a llarg termini i com a resultat de diferents visions de l'estratègia de l'empresa.
Stackmann serà reemplaçat al capdavant de Seat per l'italià Luca de Meo, de 48 anys, que treballava actualment com a vicepresident de Vendes i Màrqueting de la firma automobilística Audi. Aquests canvis es faran efectius el pròxim 1 d'octubre.
A més, Winfried Vahland, actual president de Skoda, assumirà des de l'1 de novembre la direcció de les activitats del grup a l'Amèrica del Nord, mentre que al capdavant de la firma txeca se situarà Bernhard Maier, que exercia fins ara com a responsable de Vendes i Màrqueting de Porsche.
Des de la companyia han assenyalat que Volkswagen Group es concentrarà de manera més exhaustiva en l'eficiència i en les àrees de futur, així com en nous camps com les cooperacions o els cotxes connectats.
Una de les noves mesures de la companyia serà englobar grupalment les estructures i els processos, especialment pel que fa a les marques i a la comptabilitat regional. Amb aquest objectiu, la marca Volkswagen introduirà una nova estructura de gestions amb quatre regions, cadascuna encapçalada per un conseller delegat, que reportarà directament davant del president de la firma, Herbert Diess.
D'altra banda, el departament de Producció del grup serà eliminat amb efecte immediat i es delegarà la responsabilitat a les marques i a les regions, cosa que en paraules de Huber augmentarà la independència en el camp de la fabricació per a firmes i regions.