• Empresa
  • Volkswagen, una taca a la marca alemanya

Volkswagen, una taca a la marca alemanya

La crisi al consorci automobilístic afecta un símbol nacional que ja s'evidencia amb la retallada en inversions a escala global

La marca alemanya es relaciona directament amb la qualitat
La marca alemanya es relaciona directament amb la qualitat
Aiats Agustí
14 d'Octubre de 2015

Se li atribueix al canceller alemany Gerhard Schröder, també conegut com l'autocanceller, la frase "si Volkswagen esternuda, Baixa Saxònia agafa un refredat". La sentència podria reformular-se així: "Si Alemanya esternuda, Europa tremola". Alemanya es considera el país on va néixer l'automòbil. Al país teutó, la indústria automobilística representa un 2,7% del PIB i és el sector industrial més gran de l'Estat. Concretament, Volkswagendóna feina a gairebé 600.000 persones a tot el món i a més d'una tercera part de les 775.000 persones que treballen a la indústria automobilística a Alemanya.

La indústria de l'automòbil és, alhora, un motor d'innovació: aproximadament el 30% de la despesa interna empresarial en R D de l'economia alemanya procedeix d'aquest sector. Amb un total de sis fabricants: Volkswagen, Audi, BMW, Daimler, Porsche i Opel, Alemanya figura, juntament amb el Japó, la Xina i els Estats Units, entre els majors fabricants d'automòbils del món, sobresortint en els segments de gamma mitjana i alta.

Epicentre alemany, terratrèmol global
Comafectarà a la indústria automobilística alemanya la crisi de l'empresa de Wolfsburg? I a la marca "made in Germany" en general? Les contribucions econòmiques de Volkwagen a l'Estat de Baixa Saxònia són més que suficients per plantejar inquietuds. Només cal veure com, de cop i volta, comencen a perillar llocs de feina i inversions a la planta de Seat a Martorell, tot i que el Ministre d'Indústria, José Manuel Soria, insisteix que les inversions de Volkswagen a Espanya no estan en dubte.

Potser Volkswagen s'ha convertit en un risc més gran per a l'economia alemanya que la crisi del deute grec. Efectivament, Volkswagen és més que una empresa de fabricació d'automòbils. Segons una enquesta de YouGov del mes d'agost, "dos terços dels alemanys van anomenar com a símbol nacional número u a Volkswagen, per sobre d'Angela Merkel, la selecció nacional de futbol, Johann Goethe o el Currywurst".

Andrés Gómez, president del Cercle de directius de parla alemanya i vocal de la junta directiva de la Cambra de Comerç Alemanya a Espanya, creu que les conseqüències són encara impredictibles. Hi ha moltes informacions contradictòries que envolten el cas. Per una banda el consorci automobilístic bat rècords de vendes als Estats Units; per l'altra, Hewland redueix el nombre d'accions de Volkswagen que volia vendre's a borsa perquè creia que li demanarien massa descompte.

"És un mar de dubtes. Innegablement tindrà un impacte negatiu a la indústria alemanya, però de moment les primeres conseqüències en l'àmbit directiu ja s'han rebut: Martin Wintercorn s'ha retirat", explica Gómez. I a altres escales comencen a notar-se: el nou president, Matthias Müller, ja ha avisat que es revisaran totes les inversions previstes i es "cancel·larà o ajornarà les que no siguin estrictament necessàries".

Quan Volkswagen deixa d'invertir, ja no a Catalunya o a Espanya, sinó arreu, fa patir a moltes empreses proveïdores que depenen del grup. "Ningú esperava d'una societat alemanya amb participació estatal un escàndol així", lamenta Gómez. El Cercle ha rebut les notícies de l'engany amb molta sorpresa i de manera molt negativa. El món empresarial està "en schock", afirma l'alemany. Tan és així que la cotització a borsa de Volkswagen ha baixat un 30% com a conseqüència i les empreses proveïdores del grup, com pot ser Bosch, estan amatents.

"Ha estat un xoc emocional", diu Pere Torres, secretari d'Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya. El secretari creu, però, que hi ha una "voluntat col·lectiva de la societat alemanya i del govern alemany per tal que això quedi circumscrit a un cas d'un comportament impropi i concret que no s'ha d'estendre a tot el sector industrial ni automobilístic".

Pel secretari de la Generalitat, hi pot haver dos tipus d'afectacions a escala catalana: "Una relativa als concessionaris de vehicles que poden percebre una caiguda de vendes, però de moment és massa d'hora per constatar aquest fet. La segona conseqüència és si els 3.300 milions d'inversió a Martorell es mantindran amb la mateixa intensitat i amb el mateix calendari. Aquest és un tema encara obert".

Des del Govern català creuen que l'aposta de Volkswagen a Seat és intel·ligent i que ha de redundar en beneficis i que, per tant, difícilment hi pot renunciar. Volkswagen haurà de fer front de manera econòmica a aquest assumpte i és normal que primer vulguin "fer nombres", diu Torres, i afegeix que "com a Govern estem a prop de la situació, amb discreció però amb un punt d'optimisme pel que fa a les inversions".

La reputació d'una marca de país
La marca alemanya es relaciona directament amb la qualitat, eficiència, durabilitat, innovació i fiabilitat. Els alemanys estan orgullosos de les seves empreses i els seus productes i les xifres d'exportació fan palès que el món també les valora. Per això Gómez compara la situació amb el dopping en el ciclisme: "Hi ha gent que pensa que el ciclisme no és honrat, però segueix havent-hi ciclistes bons i bon ciclisme".


L'empresari opina que a escala global les marques s'han anat anivellant en quant a qualitat en la lluita per la competitivitat: "Avui dia una marca catalana o espanyola no és més dolenta que una marca alemanya". Torres, però, no creu que aquesta crisi sigui degut a això, sinó a "la necessitat artificialment imposada de mostrar creixement constant cada trimestre".

Aquesta crisi a Volkswagen "pot ser un gran enemic pel plus que un client estaria disposat a pagar per la marca alemanya", sentencia l'alemany. Per la seva banda, Torres és del parer que "hi ha prou solvència històrica com per reconduir la situació. Mentre siguin capaços de produir bons productes i aquests casos siguin percebuts com a aïllats, la capacitat de recuperació del prestigi de la marca alemanya persistirà". Això, però, "no es produirà deixant passar el temps, sinó que caldran actuacions concretes", avisa el secretari del Govern.

Altres escàndols

El més contradictori del cas és que no és el primer cop que esclata un escàndol com aquest relacionat amb una gran empresa alemanya. La prova d'això són casos anteriors com els de Siemens, Daimler o Bayer, bucs insígnia de l'economia alemanya que també atresoren "capítols negres" en la seva biografia.

Siemens, 
per exemple, es va veure afectada per un cas de corrupció profunda que incloïa el pagament de suborns per obtenir contractes massius d'obres públiques a tot el món. La pressió, sobretot de les autoritats nord-americanes, va obligar a l'empresa a impulsar noves estructures i directrius ètiques.

Per la seva banda, Daimler, la propietària de Mercedes Benz, va haver de bregar amb un escàndol de suborns als Estats Units, país que l'acusava de corrompre a governs d'almenys 22 estats per assegurar els seus contractes. Finalment va acordar amb les autoritats nord-americanes el pagament d'una sanció de 185 milions de dòlars i va introduir noves normes contra la corrupció.

Per últim, la farmacèutica Bayer també compta amb taques en el seu expedient. Es va veure obligada a retirar del mercat un medicament anomenat Lipobay que reduïa el greix en sang i els efectes secundaris del qual podien arribar a ser mortals. L'escàndol va servir per introduir nous mecanismes de control i a dia d'avui és l'empresa amb més valor a Alemanya.

Un país eminentment exportador

En els últims anys el principal mercat per a Volkswagen ha estat la Xina. Per aquest motiu, el president del Cercle alemany no entén per quin motiu l'empresa es va "encaparrar a voler introduir-se als Estats Units", precisament un dels mercats més estrictes pel que fa al dièsel, "quan el gegant asiàtic no ha signat ni el protocol de Kyoto". Gómez creu que  "Volkswagen s'ha sentit invencible i han enganyat a mig món durant molts anys", i afegeix que això afectarà a la marca "made in Germany" i a les exportacions.

Precisament Alemanya és un país eminentment exportador. Les vendes a fora del país teutó durant el passat mes d'agost van sumar 88.000 milions d'euros, una xifra un 5,2% inferior a la del mes anterior, la qual cosa representa la major caiguda de les vendes d'Alemanya des de gener de 2009, segons les dades publicades per l'oficina federal d'estadística, Destatis.

No obstant això, en comparació del mateix mes de l'any anterior les exportacions d'Alemanya van experimentar un alça interanual del 5%. Durant el mes d'agost, Alemanya va exportar a la resta de la UE mercaderies per un import de 49.400 milions d'euros, un 3,5% més que un any abans. Cap a fora de la UE van augmentar un 6,8% interanual a l'agost, fins assolir els 38.700 milions d'euros. En tots els casos la balança és positiva per a Alemanya.

Gairebé un de cada 10 cotxes al món és producte de Volkswagen: el 70% de vehicles de Volkswagen es venen a l'estranger. De fet, la majoria de les vendes alemanyes de cotxes al món van ser del grup, que el 2014 va tenir uns beneficis de 202.000 milions d'euros.

Res a témer. "Fins i tot una forta caiguda en la producció d'automòbils dièsel i les exportacions, probablement no restarien més d'un 0,2% al PIB alemany", va dir Holger Schmieding, economista i director del banc alemany Berenberg la setmana passada. "La demanda de cotxes que no són dièsel pot pujar i compensar en part la caiguda de la demanda d'automòbils amb motor dièsel", va concloure Schmieding.