• Foment vol nacionalitzar les autopistes per rescatar les radials de Madrid

Foment vol nacionalitzar les autopistes per rescatar les radials de Madrid

Una nova empresa pública gestionarà les carreteres de pagament per compensar el forat

Aznar, Gallardón i Álvarez-Cascos durant la inauguració de les radials de Madrid
Aznar, Gallardón i Álvarez-Cascos durant la inauguració de les radials de Madrid
Redacció VIA Empresa
19 de Maig de 2016
Act. 20 de Maig de 2016
El jutjat del Mercantil nombre 6 de Madrid ha ordenat la liquidació dels societats concessionàries de les autopistes radials R3 i R5 de Madrid i d'una circumval·lació d'Alacant, totes elles en concurs de creditors. Aquesta decisió ha fet que la ministra de Foment, Ana Pastor, hagi decidit –si d'ella depèn- no prorrogar cap concessió d'autopistes. Per gestionar les autopistes de l'Estat, el ministeri vol crear una empresa pública i nacionalitzar-les per compensar el forat causat per les radials, segons explica El Confidencial.

Aquesta empresa pública de nova creació prendria la gestió de les autopistes a mida que anessin entrant en bancarrota o acabin la seva concessió. D'aquesta manera, la primera autopistes de peatge que seria nacionalitzada seria l'AP-1 entre Burgos i Guipúscoa, la concessió de la qual venç a finals de 2018. La següent seria l'AP-7, a la què se li acaba la concessió el 2019.

Així, les autopistes rendibles contribuirien a compensar el forat creat per les carreteres en bancarrota.

Autopistes en bancarrota
El jutjat ha ordenat la liquidació i el cessament d'Accessos de Madrid, Ciralsa i Alazor, i rebutja els propostes de conveni dels accionistes -entre els quals figuren ACS, Sacyr, Bankia, Abertis i Globalvía- i la del Ministeri de Foment.

A l'octubre de 2012, aquest jutjat va declarar el concurs voluntari de creditors de les concessionàries de les autopistes radials de Madrid R-3 i R-5 amb un passiu conjunt de 2.022 milions d'euros, i va nomenar administrador concursal al Ministeri de Foment.

Posteriorment, al setembre de 2014, és va iniciar la fase de conveni, i l'Administració va presentar en els diferents jutjats on s'estan despatxant els concursos de creditors la seva proposta de conveni, que implica gestionar a través d'una empresa pública les empreses que entrin en la situació de concurs i aplicar una quitança del 50% al seu deute.

Accessos de Madrid, una dels concessionàries d'ambdues radials, té un passiu de 1.367,2 milions i un actiu de 1.565 milions, mentre que Alazor Inversions, l'altra gestora, compta amb un passiu de 654,8 milions i un actiu de 817 milions.

El trànsit que les autopistes radials de Madrid va créixer un 7,2% durant l'any 2015, però tot i això la seva utilització és un 62% menor a la mitjana de les 28 autopistes i túnels de peatge de l'Estat.