04
de Novembre
de
2016
Act.
04
de Novembre
de
2016
El Big Data no és una bola de vidre. És impossible predir amb tota certesa qui serà escollit president dels Estats Units el pròxim 8 de novembre. Ni les més importants cases d'enquestes es posen d'acord en si serà la demòcrata Hillary Clinton o el republicà Donald J. Trump. El que sí que pot fer el Big Data és intentar respondre a algunes de les principals incògnites de la carrera presidencial.
L'anàlisi de dades pot ajudar a comprendre millor l'electorat, a analitzar cada paraula dels candidats, a combinar centenars d'enquestes, a detectar les simpaties i aversions dels votants... No ofereix cap resposta definitiva (aquesta només la té el votant nord-americà), però les dades que ens aporta avui la tecnologia Big Data ens ajuda a comprendre més que mai quelcom tan complex com unes eleccions.
Com són els seguidors de cada candidat?
El diari digital The Huffington Postha elaborat un interactiu que permet analitzar les biografies dels seguidors de Hillary Clinton (@HillaryClinton) i Donald Trump (@realDonaldTrump) a Twitter. El programa analitza les paraules que els usuaris fan servir per descriure's i les agrega per identificar-hi patrons electorals. Mitjançant un buscador podem esbrinar, per exemple, si els usuaris que es consideren conservadors segueixen a Clinton, Trump o a tots dos. La resposta, en aquest cas, és força òbvia: 41.711 usuaris conservadors segueixen Trump; contra els 3.270 que segueixen Hillary; i els 6.207 que segueixen a tots dos.
D'altres cerques aporten dades molt més il·lustratives. És el cas de les paraules "God" i "Christ"; que són més comunes entre els seguidors de Trump que entre els de Clinton. També són rellevants les universitats a què es vinculen els tuitaires a les seves biografies. Els que inclouen Harvard són seguidors exclusius de Clinton en 1.967 casos i de Trump en 1.245. En canvi, els que posen la Universitat de Roll Tide (Alabama) segueixen en més ocasions a Trump (3.248) que a Clinton (664). Per regla general, els seguidors de Clinton es vinculen en més casos a universitats d'elit i els de Trump, a universitats més modestes. Pel que fa als seus gustos, els partidaris de la candidata demòcrata indiquen que els agraden els llibres (49.617) i són vegans (4.439) en més casos que els republicans; mentre que aquests destaquen sobre els demòcrates per estar més interessats en el futbol americà (66.946) o el beisbol (25.212).
Què han dit els presidenciables?
Les campanyes electorals es desenvolupen en desenes de camps de batalla: als platós de televisió, als mítings, als diaris, ... I a les xarxes socials. Analitzar el que diuen els candidats a cada àmbit és una tasca impossible per un individu; però no pel Big Data. Nathan Yau, responsable del blog FlowingData, ha comparat les paraules emprades a Twitter per Clinton i Trump entre el 3 de juny i el 17 d'octubre de 2016. I els resultats són força esclaridors.
Els tuits de la candidata demòcrata tenen com a principal protagonista el seu contrincant, tot i que mai citant el seu usuari de Twitter. La paraula "Trump" apareix en més de 200 de cada mil tuits de Clinton, i "Donald" en prop de 100. Curiosament, entre les paraules que més escriu Donald Trump també apareix el seu propi nom. El hashtag#trump2016 i el seu usuari de Twitter apareixen en 150 de cada 1.000 tuits. Clinton utilitza sobretot paraules com "LGTB", "equal" o "African", mentre que Trump repeteix amb insistència les paraules "great", "big", "bad" o "amazing".
Nathan Yau també analitza l'ús de la puntuació dels dos presidenciables. El discurs de Clinton, més pausat, inclou més comes i punts; mentre que el de Trump està ple de signes d'exclamació.
Què diuen les cares de Trump i Clinton?
Entre les dades que els electors consideren importants a l'hora de votar, el que es diu i es fa en els debats televisius és especialment clau. Gràcies a la tecnologia, petits detalls d'aquestes compareixences públiques són accessibles a l'electorat com mai abans. El Data Science Institute de la Universitat de Columbia, per exemple, ofereix una anàlisi d'un dels elements més imperceptibles (però no menys importants) d'un debat electoral: les expressions facials.
Amb ajuda d'un programa informàtic que analitza fotograma a fotograma els rostres dels candidats, els investigadors han descobert que Donald Trump tendeix a semblar trist i enfadat; mentre que Clinton aparenta més felicitat. L'estudi també detecta una evolució en l'aspirant republicà entre el primer i el tercer debat. Segons les dades, Trump s'hauria mostrat més relaxat en el darrer debat de la campanya, semblant menys agressiu i colèric.
Què interessa als electors de cada candidat?
Com succeeix amb tots els grans esdeveniments, siguin unes Olimpíades o la celebració del Halloween, les eleccions nord-americanes també estan deixant rastre a Google. Les tendències en les cerques als Estats Units indiquen que el tema que més ha preocupat les darreres setmanes als nord-americans és l'economia. És el més cercat en 29 dels 50 estats. L'avortament és el segon tema que més interès ha generat. Destaca a 18 dels estats. La immigració només ha estat protagonista a Nevada i Nova York, i l'Estat Islàmic només a Iowa.
Pel que fa als noms dels candidats; Trump és sense dubte el que més cerques ha generat a tot el país darrerament. No hi ha cap estat en què Clinton hagi superat el candidat republicà en nombre de cerques. Ni tan sols en aquells on l'exsecretària d'estat és especialment popular, com ara Nova York o Califòrnia. Tot i això, segons Google Trends, des del passat 28 d'octubre, Hillary Clinton genera més cerques que el seu competidor. Cap d'aquestes dades és necessàriament positiva pels candidats. De fet, el més cercat entorn Clinton és l'escàndol dels e-mails; i el que més es vincula a Trump en les darreres setmanes són les acusacions d'abús a una nena de 13 anys al 1994.
Com es veu la campanya fora dels Estats Units?
La companyia italiana Accurat i el NewsLab de Google han anat més enllà en l'anàlisi de les tendències de cerca. Els seus experts han analitzat la procedència geogràfica de les cerques a Internet entorn de Hillary i Trump en l'àmbit internacional i les han combinat amb els termes que les acompanyen. Així, han pogut descobrir quins aspectes de les polítiques de cada candidat preocupa fora dels Estats Units.
L'estudi indica que la postura de Trump i Clinton respecte al control d'armes és un tema de gran controvèrsia a Europa. El país que més ho ha cercat és Dinamarca. Els països estrangers més preocupats per l'opinió de tots dos candidats entorn de la sanitat són els americans.
Pel que fa a l'estratègia que Trump i Clinton seguiran davant l'Estat Islàmic, Europa i Àfrica són els que més s'interessen per la posició del candidat republicà; i Àsia i Oceania per la de Clinton. La Xina és qui més ha cercat el nom de la candidata i les sigles de l'ISIS; mentre que Alemanya ha estat qui més les ha cercat amb el nom del presidenciable republicà. Fora dels temes concrets, però, Clinton destaca com la més cercada a l'Àfrica i Trump a Oceania.
L'anàlisi de dades pot ajudar a comprendre millor l'electorat, a analitzar cada paraula dels candidats, a combinar centenars d'enquestes, a detectar les simpaties i aversions dels votants... No ofereix cap resposta definitiva (aquesta només la té el votant nord-americà), però les dades que ens aporta avui la tecnologia Big Data ens ajuda a comprendre més que mai quelcom tan complex com unes eleccions.
Com són els seguidors de cada candidat?
El diari digital The Huffington Postha elaborat un interactiu que permet analitzar les biografies dels seguidors de Hillary Clinton (@HillaryClinton) i Donald Trump (@realDonaldTrump) a Twitter. El programa analitza les paraules que els usuaris fan servir per descriure's i les agrega per identificar-hi patrons electorals. Mitjançant un buscador podem esbrinar, per exemple, si els usuaris que es consideren conservadors segueixen a Clinton, Trump o a tots dos. La resposta, en aquest cas, és força òbvia: 41.711 usuaris conservadors segueixen Trump; contra els 3.270 que segueixen Hillary; i els 6.207 que segueixen a tots dos.
D'altres cerques aporten dades molt més il·lustratives. És el cas de les paraules "God" i "Christ"; que són més comunes entre els seguidors de Trump que entre els de Clinton. També són rellevants les universitats a què es vinculen els tuitaires a les seves biografies. Els que inclouen Harvard són seguidors exclusius de Clinton en 1.967 casos i de Trump en 1.245. En canvi, els que posen la Universitat de Roll Tide (Alabama) segueixen en més ocasions a Trump (3.248) que a Clinton (664). Per regla general, els seguidors de Clinton es vinculen en més casos a universitats d'elit i els de Trump, a universitats més modestes. Pel que fa als seus gustos, els partidaris de la candidata demòcrata indiquen que els agraden els llibres (49.617) i són vegans (4.439) en més casos que els republicans; mentre que aquests destaquen sobre els demòcrates per estar més interessats en el futbol americà (66.946) o el beisbol (25.212).
Què han dit els presidenciables?
Les campanyes electorals es desenvolupen en desenes de camps de batalla: als platós de televisió, als mítings, als diaris, ... I a les xarxes socials. Analitzar el que diuen els candidats a cada àmbit és una tasca impossible per un individu; però no pel Big Data. Nathan Yau, responsable del blog FlowingData, ha comparat les paraules emprades a Twitter per Clinton i Trump entre el 3 de juny i el 17 d'octubre de 2016. I els resultats són força esclaridors.
Els tuits de la candidata demòcrata tenen com a principal protagonista el seu contrincant, tot i que mai citant el seu usuari de Twitter. La paraula "Trump" apareix en més de 200 de cada mil tuits de Clinton, i "Donald" en prop de 100. Curiosament, entre les paraules que més escriu Donald Trump també apareix el seu propi nom. El hashtag#trump2016 i el seu usuari de Twitter apareixen en 150 de cada 1.000 tuits. Clinton utilitza sobretot paraules com "LGTB", "equal" o "African", mentre que Trump repeteix amb insistència les paraules "great", "big", "bad" o "amazing".
Nathan Yau també analitza l'ús de la puntuació dels dos presidenciables. El discurs de Clinton, més pausat, inclou més comes i punts; mentre que el de Trump està ple de signes d'exclamació.
Què diuen les cares de Trump i Clinton?
Entre les dades que els electors consideren importants a l'hora de votar, el que es diu i es fa en els debats televisius és especialment clau. Gràcies a la tecnologia, petits detalls d'aquestes compareixences públiques són accessibles a l'electorat com mai abans. El Data Science Institute de la Universitat de Columbia, per exemple, ofereix una anàlisi d'un dels elements més imperceptibles (però no menys importants) d'un debat electoral: les expressions facials.
Amb ajuda d'un programa informàtic que analitza fotograma a fotograma els rostres dels candidats, els investigadors han descobert que Donald Trump tendeix a semblar trist i enfadat; mentre que Clinton aparenta més felicitat. L'estudi també detecta una evolució en l'aspirant republicà entre el primer i el tercer debat. Segons les dades, Trump s'hauria mostrat més relaxat en el darrer debat de la campanya, semblant menys agressiu i colèric.
Què interessa als electors de cada candidat?
Com succeeix amb tots els grans esdeveniments, siguin unes Olimpíades o la celebració del Halloween, les eleccions nord-americanes també estan deixant rastre a Google. Les tendències en les cerques als Estats Units indiquen que el tema que més ha preocupat les darreres setmanes als nord-americans és l'economia. És el més cercat en 29 dels 50 estats. L'avortament és el segon tema que més interès ha generat. Destaca a 18 dels estats. La immigració només ha estat protagonista a Nevada i Nova York, i l'Estat Islàmic només a Iowa.
Pel que fa als noms dels candidats; Trump és sense dubte el que més cerques ha generat a tot el país darrerament. No hi ha cap estat en què Clinton hagi superat el candidat republicà en nombre de cerques. Ni tan sols en aquells on l'exsecretària d'estat és especialment popular, com ara Nova York o Califòrnia. Tot i això, segons Google Trends, des del passat 28 d'octubre, Hillary Clinton genera més cerques que el seu competidor. Cap d'aquestes dades és necessàriament positiva pels candidats. De fet, el més cercat entorn Clinton és l'escàndol dels e-mails; i el que més es vincula a Trump en les darreres setmanes són les acusacions d'abús a una nena de 13 anys al 1994.
Com es veu la campanya fora dels Estats Units?
La companyia italiana Accurat i el NewsLab de Google han anat més enllà en l'anàlisi de les tendències de cerca. Els seus experts han analitzat la procedència geogràfica de les cerques a Internet entorn de Hillary i Trump en l'àmbit internacional i les han combinat amb els termes que les acompanyen. Així, han pogut descobrir quins aspectes de les polítiques de cada candidat preocupa fora dels Estats Units.
L'estudi indica que la postura de Trump i Clinton respecte al control d'armes és un tema de gran controvèrsia a Europa. El país que més ho ha cercat és Dinamarca. Els països estrangers més preocupats per l'opinió de tots dos candidats entorn de la sanitat són els americans.
Pel que fa a l'estratègia que Trump i Clinton seguiran davant l'Estat Islàmic, Europa i Àfrica són els que més s'interessen per la posició del candidat republicà; i Àsia i Oceania per la de Clinton. La Xina és qui més ha cercat el nom de la candidata i les sigles de l'ISIS; mentre que Alemanya ha estat qui més les ha cercat amb el nom del presidenciable republicà. Fora dels temes concrets, però, Clinton destaca com la més cercada a l'Àfrica i Trump a Oceania.