Arribar als clients i donar a conèixer una idea de negoci és més fàcil amb les xarxes socials. Per aprofitar més aquesta possibilitat, s'ha d'investigar el tipus de client, les seves tendències de creixement i escollir la persona que se n'ocuparà. També decidir en quina de les més de 75 xarxes socials establertes es vol aterrar.
La gestió de les xarxes socials a dins de les companyies és un fenomen naixent i respon a un perfil professional que encara té molt recorregut. Els màsters i cursos especialitzats estan a l'alça, les ofertes de feina estan creixent i els joves que hi veuen una sortida es multipliquen.
La coordinadora del Postgrau en Gestió de Xarxes Socials de la UAB, Francisca Morales, comenta que "més enllà de les tècniques pràctiques, és necessari implicar a figura del community manager en l'estructura de l'empresa". Ha de controlar també la imatge corporativa i la reputació de la firma. Segons l'experta, es pot generar negoci a les xarxes socials si se segueixen algunes claus per facilitar el posicionament i la reputació de la firma al mercat:
1. Fitxar un 'community manager'
Amb aquesta estratègia, la d'incloure el community manager a la plantilla s'aconsegueix millorar la imatge de marca i el posicionament en el mercat, segons explica Morales. La coordinadora del programa de la UAB demana que aquesta figura professional adquireixi més responsabilitat.
2. Potenciar la marca
El periodista i soci director de l'agència de comunicació Baudcom, Albert Fuguet, recorda la funció de potenciació d'una marca empresarial que generen les xarxes socials. A més, destaca que "l'objectiu d'una estratègia d'implantació és que el teu públic vingui a tu i no a l'inrevés".
3. Vincles emocionals
Tradicionalment, la relació entre l'empresa i el consumidor s'havia establert mitjançant el producte. Ara, amb el màrqueting 3.0 es poden emprar tècniques per fer que un públic objectiu estableixi vincles emocionals amb l'entitat o el negoci.
4. Vídeo-currículum
En una jornada sobre la Tecnologia Multimèdia, organitzada pel Club d'Innovació de la Cecot, es va parlar recentment sobre la proposta d'aprofitar el llenguatge visual del vídeo per difondre-ho a plataformes com LinkedIn, Pinterest, Vimeo o YouTube. Centenars de catalans ja han convertit el seu CV en vídeos creatius i àgils; alguns han aconseguit una feina així.
5. Interacció en temps real
"La comunicació ja no és unidireccional, ara són els nostres clients qui en temps real ens diuen el que pensen i el que agrada i proposen millores", assegura Maria Ripoll, llicenciada en Periodisme i cofundadora de www.sinapsis.es.
6. Atreure visitants
En una jornada sobre com generar oportunitats de negoci a LinkedIn, l'expert en xarxes socials i fundador de teayudoaserrico.com, Eduard Agut, va destacar "el potencial dels grups de LinkedIn, els perfils pirates i la necessitat de saber crear elements atractius per aconseguir atreure visitants cap a la identitat de l'usuari i cap al web de l'empresa".
7. Màrqueting en línia
Des de l'empresa de gestió d'estratègies d'Internet, Inspime, es destaca que el màrqueting en línia és una fórmula per promocionar i comercialitzar vídeos, el posicionament de la marca i la publicitat pagada, tan per banner com per clic. A més, precisen que l'aposta ha d'anar acompanyada de continguts per crear una identitat digital.
8. Sortir a l'aparador Google
Un altre tipus d'estratègia a la xarxa és el màrqueting de visibilitat, de forma que es genera contingut d'interès per a l'usuari i que apareix en els resultats dels cercadors quan aquest n'utilitza una part durant la seva recerca. La tècnica s'anomena posicionament natural o SEO.
9. Màrqueting B2B
Si la relació s'estableix entre dos empreses a les xarxes socials s'anomena màrqueting B2B. En aquest context, preval més la relació personal entre els responsables, que es pot iniciar als canals tradicionals per ajudar a les relacions.
10. Notes de premsa
Els processos tradicionals de comunicació es poden beneficiar de les tècniques de negoci a les xarxes socials. En l'elaboració i difusió d'articles i notes de premsa es fa ús dels canals de comunicació en línia per oferir més credibilitat empresarial.