El decàleg de l'e-commerce
En el Dia Mundial d'Internet, VIA Empresa repassa les obligacions que qualsevol comerç electrònic ha de complir
No obstant això, comercialitzar per Internet requereix seguir una sèrie de pautes d'informació i regulació legal. Complir amb la legislació és clau per evitar possibles sancions, afermar la confiança dels consumidors i, sobretot, contribuir al creixement de qualsevol tenda online. Per saber si una e-commerce compleix amb les obligacions legals, els experts de The Valley Digital Business School assenyalen 10 requisits que tota botiga online ha de complir:
1 Incloure totes les dades de l'entitat
És necessari que la plataforma d'e-commerce indiqui en un lloc visible i de fàcil accés les dades del negoci: nom o denominació social, núm. d'inscripció de registre, NIF, dades de contacte, domicili, activitat, etc. És el que es coneix com a "Avís Legal" i el seu principal objectiu és facilitar la informació relativa a l'empresa, productes i serveis.
2 Informar sobre les condicions d'ús
És important incloure tota aquella informació que afecti el procés de compra: preu, despeses d'enviament, dates de lliurament, garanties, terminis de devolució, costos addicionals, atenció al client, forma de pagament, etc. També la normativa d'ús del lloc web, propietat intel·lectual, drets i obligacions de l'usuari i política de privadesa.
3 Adaptar el site a les noves condicions de l'ús de cookies
No només cal adaptar la web a les noves condicions establertes per a l'ús de cookies, sinó que també serà necessari incloure la política que les regeix (quina i quins són, com desinstal·lar-les, etc.) i un pop-up o similar que aparegui en la capçalera i permeti a l'usuari accedir al document explicatiu i declinar o acceptar el seu ús.
4 Respecte a la protecció de dades
Com tota empresa que recull dades de caràcter personal, és necessari informar els usuaris de totes les condicions i l'ús intern d'aquesta informació a través d'una "política de privadesa". Per al cas de la e-commerce haurem d'adaptar-nos al nivell de protecció i tractament de dades bàsic o mitjà, depenent del tipus de dades personals que recaptem.
5 Assegurar el dret de desistiment
És el que permet als consumidors renunciar a la compra sense al·legar cap tipus de causa o motiu abans del compliment de 14 dies naturals després de la transacció. Les seves condicions, que hauran d'incloure's en un formulari, dependran del tipus de producte, ja que la llei recull algunes excepcions. Referent a això, convé establir els límits d'aquesta desestimació.
6 Tenir en compte la nostra propietat intel·lectual i industrial
Els continguts del lloc web, disseny, codi font, logos, textos, fotografies i altres elements de la web són titularitat de l'empresa, juntament amb els noms comercials, marques, productes, etc. Així cal fer-ho saber en el "Avís legal". En cas que aquests hagin estat encarregats a un tercer, haurem d'evitar un ús no autoritzat si no ens ha cedit els drets d'explotació.
7 Cura amb la newsletter o l'e-mailing
Està prohibit l'enviament de correus electrònics publicitaris no sol·licitats o consentits per l'usuari. Referent a això, existeixen dos tipus de llistes de contactes: opt-out (autorització implícita donada la relació prèvia amb l'usuari) i opt-in (autorització explícita prèvia inscripció).
8 Responsabilitat dels riscos durant el lliurament
Tal com recullen les últimes modificacions de la Llei de Consumidors, l'empresari o venedor ha d'assumir tots els riscos que el producte pogués sofrir durant el transport del mateix.
9 Ús de passarel·les de pagament segures
Hem d'assegurar-nos que la tenda online té passarel·les de pagament que compleixin els requisits de transparència, confidencialitat i seguretat reconeguts. Aquestes passarel·les hauran d'incloure la tecnologia Secure Socket Layer (SSL) perquè les dades siguin enviades de manera encriptada per una clau secreta inaccessible.
10 Accessibilitat, claredat i serietat abans de res
La informació ha de ser totalment accessible, clara i completa. Per a això, cal facilitar enllaços visibles en tota la web, la grandària de la "lletra petita" no pot tenir menys d'un mil·límetre i s'ha de procurar que el contrast del fons no dificulti la lectura. A més, hem d'explicar de forma clara absolutament tot, ja que, en cas d'ocórrer algun error en la compra, serà l'empresa qui hagi de demostrar que va informar correctament al client.