El producte català, actiu a les xarxes

Estrella Damm, Bon Preu i Llet Nostra reforcen l'estratègia digital per relacionar-se amb el consumidor i reforçar els valors de la marca

Un dels espots d'Estrella Damm
Un dels espots d'Estrella Damm
Enric Arqués
07 d'Abril de 2014
Act. 07 d'Abril de 2014
La manera de fer publicitat de la marca ha canviat en els últims temps, sobretot per dos factors: la reducció del pressupost destinat a la publicitat tradicional i la irrupció de les xarxes socials com a eina per comunicar-se amb el consumidor. Per diferenciar-se davant tanta oferta, les empreses han d'esprémer les idees per potenciar els seus valors.

Empreses com Llet Nostra i Bon Preu, amb Catalunya com a principal mercat, són dues de les marques que han apostat per donar una empenta a la promoció del seus productes a través de les diverses opcions que dóna el món 2.0. Amb un mercat més ampli, d'abast estatal i internacional, i amb més potencial per fer-ho, hi ha Estrella Damm, una gran empresa que dóna molta importància a l'estratègia digital per difondre la marca a nivell internacional.

"Les xarxes socials han estat un punt d'inflexió"
Ara fa 11 anys, 215 explotacions familiars catalanes es van unir per garantir la sortida d'un producte com la llet a un preu just pels ramaders del país. Així va néixer Llet Nostra, una petita i mitjana empresa que ja factura més de 23 milions d'euros, i que ha buscat vies alternatives a la publicitat tradicional.

Segons la responsable de màrqueting de Llet Nostra,Ada Pulido "l'ús de les xarxes socials va ser un punt d'inflexió". Fa dos anys van obrir la pàgina de Facebook, on ja compten amb 6.600 persones que els hi agrada la marca, i més tard el compte de Twitter amb més de 1.300 seguidors. Pulido destaca l'alt percentatge de participació que tenen a Facebook, amb més de 1.000 usuaris actius que interactuen amb Llet Nostra.

El seu objectiu és "trencar els tabús i potenciar el producte propi de casa nostra" i, amb aquesta filosofia treballen les xarxes socials. Tenen presència a Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest i també canal a Youtube, on desenvolupen "accions relacionades amb la cultura catalana" i busquen un impacte directe amb els consumidors de Llet Nostra, a partir del que anomena "accions de micromàrqueting o de guerrilla". Un exemple són els vídeos que elaboren per transmetre que "som el que diem".

Potenciar a la xarxa "els valors de proximitat" 
Amb 160 centres distribuïts per totes les comarques catalanes, Bon Preu aposta per la promoció de l'excel·lència del producte català com a principal reclam. El cap de comunicació i màrqueting de Bon Preu, Vicenç Gurrea, apunta que "la gran partida de publicitat se l'emporta el punt de venda", perquè ho vegin directament els consumidors dels supermercats. No obstant, també es centren molt en Facebook i Twitter, "per retroalimentar tot el que es fa a la botiga i que soni la mateixa música". En aquest sentit, posa d'exemple els vídeos que fan sobre cuina, i també destaca la possibilitat que tenen de recollir els suggeriments dels seus clients gràcies al feedback que tenen a la xarxa.

La seva estratègia digital passa per transmetre els mateixos "valors de proximitat" que el consumidor espera trobar en els supermercats d'aquesta cadena, i així ho traslladen a les xarxes socials que porten internament, amb un community manager que s'encarrega de la comunicació a través de la pàgina de Facebook i el compte de Twitter de Bon Preu. "No treballem amb l'objectiu de generar volum; no ens obsessiona el nombre de seguidors, sinó donar contingut i que el client li doni valor", explica Gurrea.

La promoció d'un "estil de vida"
Estrella Damm treballa la seva distribució a un mercat més gran, a tot l'Estat espanyol i a nivell internacional. I la seva estratègia digital gira al voltant de la transmissió dels valors de la marca i per donar a conèixer tots els esdeveniments que patrocinen, tal com afirma la social media y digital manager de Damm, Ana López. "Tractem molt un estil de vida", i apunta que en el seu cas es van adonar de la força del màrqueting digital després de la campanya d'estiu del 2009, a Formentera, que va tenir quatre milions de descàrregues a Youtube.

L'empresa cervesera dóna molta importància a les xarxes socials i per aquest motiu es trenquen el cap per dissenyar cada estratègia viral, "tenint molt clar el públic que tenim" i buscant aportar "contingut de qualitat", tal com destaca López. Una forma de difondre la marca és "buscant la proximitat amb la gent, que per nosaltres és fonamental", afirma la responsable de social media de Damm. Tot plegat per transmetre "valors propis" i tenir una relació molt directa amb el consumidor.