La conversa sobre feina a Twitter genera cada setmana centenars de milers de tweets. La darrera, per exemple, 259.456 tweets, emesos per 11.197 usuaris, del 24 al 27 de novembre. Són moltes veus parlant sobre un mateix tema. Però, qui porta la batuta en aquesta conversa? La resposta a aquesta pregunta no la dóna el nombre de seguidors, ni el nombre de tweetspublicats, sinó una barreja de tots dos indicadors. Tenint en compte això, analitzem el Top 5d'usuaris de Twitter més influents en la conversa sobre feina.
El primer és el compte @alertasempleo, focalitzat en la cerca de feina a Europa i Llatinoamèrica. Aquest usuari, amb més de 120.000 seguidors, convida als seus seguidors a enviar les seves recerques de feina i en fa difusió. Actua, doncs, com a amplificador per als sol·licitants de feina davant els empresaris.
El segon usuari més influent és @empleoytrabajo, que amb 149 tweets la setmana passada va assolir una audiència de 114.262 tuitaires. Aquest usuari té la seva pròpia plataforma per la cerca de feina i dedica el compte de Twitter a oferir feines del seu portal o d'altres webs.
@Infoempleo, propietat del grup Vocento, és el tercer usuari més influent. Tot i que en el període analitzat només va fer 28 tweets oferint explícitament llocs de feina, la seva audiència va sobrepassar els 111.000 usuaris. A diferència d'altres comptes, que tendeixen a difondre ofertes alienes, tots els tweets d'Infoempleo redirigien a ofertes del seu propiportal.
El compte "Buscador de Empleo" (@Buscar_Trabajo) és quart en aquest rànquing. Tot i que és el compte més actiu d'entre els cinc més influents, amb 309 tweets, té menys audiència que la resta. És un dels usuaris més regulars a l'hora de tuitejar, amb activitat cada dia i a totes hores.
El darrer compte del rànquing és el blocaire lleidatà Guillem Baches, l'únic individu del Top5. Baches, @guillembaches que té el seu propi web, tuiteja sobre feina, oci i tecnologia, i té més de 73.000 seguidors a Twitter.
Gairebé tots els usuaris que apareixen en al capdamunt de la classificació tendeixen a escriure l'oferta directament als tweets, i tots ho fan amb els hashtags #feina, #empleo, #trabajo o #treball. El 97,8% d'ells, a més, afegeixen un enllaç a l'oferta concreta.
És lògic doncs, que alguns dels principals portalsfeina no apareguin entre els més influents per cercar-la. És el cas, per exemple, d'Infojobs, que té 171.000 seguidors, 51.000 més que el primer compte del rànquing, i no apareix al Top 5. Això és deu al fet que Infojobs és menys propens a publicar ofertes directament a Twitter i només utilitza la xarxa de microblogging per enllaçar al seu bloc, interactuar amb altres usuaris o redireccionar al cercador del seu portal.
Entre els més influents no hi són, tampoc, usuaris que tuitegen en català. La conversa catalana sobre feina és molt més reduïda que la castellana en nombre de tweets (poc més de 1.000) i d'usuaris (uns 450). Els grans comptes no participen en la conversa en català i això fa que comptes més modestos puguin liderar la conversa. Destaca, per exemple, la presència de comptes relacionats amb universitats (@UPCAlumni i @OcupacioURV apareixen entre els comptes més influents en la conversa en català) o el mateix VIAempresa (@viaempresa), que tot i no oferir llocs de treball, apareix entre els més influents pels seus articles sobre la recerca de feina.
Aquest article forma part del cicle 'Feina a Twitter' i recull els principals resultats d'un informe realitzat per sibilare*, consultora en comunicació i Big Data, per a VIAEmpresa. Per a més informació sobre l'estudi, consulteu http://www.sibilare.com/ca/contacte