Els nens volen ser youtubers

L’Institut Tecnològic de producte infantil i d’oci–AIJU presenta la Guia 2018-2019

Selecció de joguets de la Guia AIJU | Cedida
Selecció de joguets de la Guia AIJU | Cedida
Redacción VÍA Emprendida
Ibi / València
14 de Novembre de 2018
Act. 15 de Novembre de 2018

Jocs més sedentaris, identitaris i de joc interior. És la tendència de la indústria del joguet, segons ha presentat recull la 28 edició de la Guia AIJU 2018-2019 que s’ha presentat aquest dimarts a Ibi (Alacant). Són les conclusions que s'extrauen de l'estudi paral·lel realitzat a 636 famílies a escala nacional amb fills d'entre 0 i 12 anys d'edat. En ell es mostra com mentre el lloc de joc dels actuals pares era, en el 43% de casos, el carrer, per als xiquets actuals és la casa en el 52% de casos. A més, s'han canviat els temes als quals es juga, els materials i tipologies de joguets, que ara inclouen més tecnologia, i les formes de jugar.

L'acte de presentació, d'aquesta edició 2018-2019, que ha tingut lloc en l'Institut Tecnològic del Producte Infantil i d'Oci a Ibi, ha comptat amb la participació del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafael Climent, i el president de l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ), José Antonio Pastor.

María Costa, el conseller d'Economia valencià y el president de la l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets| Cedida
El director d'AIJU, María Costa, el conseller d'Economia valencià i el president de la l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguets  | Cedida 

Altra de les dades d'aquest estudi és que YouTube és el principal contingut al que els xiquets accedeixen via internet. I encara que la meitat dels pares afirmen que no els sembla adequat, la veritat és que els estan deixant accedir als xiquets, segons ha explicat el coordinador de l'àrea de Recerca Infantil en AIJU, Pablo Busó, que ha dirigit aquesta recerca.

Una altra de les curiositats és com les formes de joc actuals tenen a veure amb la influència dels continguts dels vídeos de YouTube. El 67% de les famílies indiquen que els xiquets juguen a ser youtubers i reprodueixen en el joc el que veuen en aquests vídeos. Per a Busó, la tecnologia està present en els jocs actuals. No obstant això, “els pares i mares no cerquen la tecnologia com a fi en si mateix, sinó que el que els interessa és el valor que pot aportar la seua presència, per tant resulta convenient evitar la temptació d'incloure tecnologia en el joguet quan aquest no aporte un valor addicional”. 

El 67% de les famílies indiquen que els xiquets juguen a ser 'youtubers i reprodueixen en el joc el que veuen en aquests vídeos 

Així, l'investigador ha destacat com, fins i tot quan la tecnologia pot ajudar a millorar les habilitats digitals dels xiquets, resulta convenient regular el seu consum per a deixar temps a activitats com el joc lliure en l'exterior.