Sembla innegable que els camps de la realitat virtual, que trasllada l'usuari a un espai completament diferent, i la realitat augmentada, que incorpora noves capes d'informació sobre la vista humana, seran el pròxim objectiu de les grans companyies tecnològiques. Les ulleres Oculus de Facebook, les HoloLens de Microsoft, l'ARKit d'Apple o els dispositius de Samsung i Google en són un clar exemple.
Però un dels seus grans problemes actuals, segurament el major, és la resolució. Ara per ara diverses limitacions tecnològiques fan que, quan duem un casc de realitat virtual, encara percebem el nou món que ens envolta ple de píxels. I aquest fet, precisament, elimina la paraula "realitat" de l'equació.
Però això podria estar a punt de canviar. Fa només uns dies, dos enginyers de Nokia i Microsoft van presentar una nova startup anomenada Varjo, que pretén desenvolupar un sistema de realitat virtual amb la mateixa resolució que l'ull humà –el que vol dir 70 cops més que els actuals sistemes–.
Tot i que Varjo no és la primera companyia que ho intenta, la seva aproximació per resoldre el problema és molt interessant. El seu sistema serà capaç de processar la imatge per oferir-la en alta definició –sense píxels visibles– al centre de la mirada, mentre que a la perifèria la imatge es mostrarà a menys definició. Més o menys la manera com actua la visió humana. A partir d'aquí, sistemes de seguiment òptic reprocessaran la imatge per ajustar el punt d'alta definició en funció d'on dirigeixi la mirada l'usuari.
De moment, els responsables de la companyia asseguren que ja tenen un dispositiu funcional i capaç d'actuar com un casc de realitat virtual i augmentada a la vegada –amb càmeres al frontal del dispositiu–, que preveuen mostrar al públic aquest mateix any.