First V1sion, retransmetre des de la samarreta

La start-up ha integrat una càmera a la samarreta dels esportistes per poder retransmetre en directe el que es veu al terreny de joc en primera persona

El passat 5 de febrer els equips de bàsquet del Real Madrid i el FC Barcelona s'enfrontaven en un partit de competició europea. Més enllà del joc, però, hi havia una novetat destacada. Els tres àrbitres del partit duien una petita càmera integrada a la samarreta que oferia la seva visió subjectiva en directe i disponible per a la retransmissió televisiva. Es tracta de la tecnologia desenvolupada per First V1sion, una start-up amb seu a l'acceleradora Wayra de Barcelona que ha multiplicat el seu ressò internacional amb la presència al Mobile World Congress 2015.



"Els àrbitres ho van rebre amb total normalitat. Ens van dir que mentre no els afectés al moviment no els feia res portar-ho i, de fet, durant el partit se'n van oblidar totalment", explica a VIAempresa Jose A. Ildefonso, CEO de First V1sion. És més, "els va resultar més còmode que les petaques que porten normalment", assegura.


Inside view FC Barcelona basketball team... por fcbarcelona

Aquesta experiència ha estat la primera prova amb l'Eurolliga, la competició europea de clubs de bàsquet més important, que està molt interessada en aquesta nova visió del joc en la retransmissió televisiva. "Ens van contactar a través d'una recomanació de La Salle, vam parlar i en una setmana havíem signat l'acord de col·laboració i ja ho volien provar al Madrid-Barça", recorda Ildefonso. Gairebé sense temps encara per assimilar l'experiència, el responsable de First V1sion valora que "ens permet aprendre molt ràpid".

Càmera on board més enllà del motor
Quan se li demana a Jose A. Ildefonso que defineixi First V1sion ràpidament respon que "és un sistema de retransmissió esportiva integrat en una samarreta". És la definició més clara i entenedora, que complementa amb un exemple igual de diàfan. "De la mateixa manera que a la Fórmula 1 o el motociclisme hi ha la càmera on board i pots veure el que veu el pilot en temps real; amb First V1sion pots veure el que veu un jugador de futbol, de tennis, de bàsquet o de qualsevol esport també en temps real".

A més a més, Ildefonso explica que "la gran diferència és que no només posem una càmera, sinó que dins la samarreta també posem un transmissor de radiofreqüència capaç de llançar el senyal de vídeo amb només dos milisegons de retard". Una tecnologia que també incorpora sensors biomètrics que permeten recollir informació sobre el ritme cardíac i la velocitat del jugador.



Les dificultats amb el hardware
La idea de First V1sion va sorgir quan Ildefonso treballava en el món de la publicitat com a director creatiu per al compte de la Lliga BBVA de futbol. "En una proposta creativa plantejava un sistema com First V1sion. El client no el va aprovar, però allà va sorgir la idea i més tard vaig formar l'equip". En aquest punt va ser clau trobar el Roger Antúnez, soci i enginyer en telecomunicacions.

"Ell va ser el que em va ajudar a engegar-ho. Abans estava molt coix, només tenia la idea i una patent desenvolupada, però faltava tota la part tecnològica", recorda. Actualment són un equip de cinc persones que, segons els projectes, pot arribar als 20 col·laboradors.

Desenvolupar la tecnologia, però, no resulta senzill a Catalunya. "Hi ha molt poques empreses de desenvolupament de hardware. Tot el creixement empresarial en l'àmbit tecnològic està sent en l'àmbit del software", lamenta el CEO de First V1sion. "El primer que ens vam trobar és que per certes parts de l'electrònica que hem desenvolupat hem hagut d'anar directament a la Xina perquè aquí no teníem proveïdors", explica.

Superar les barreres psicològiques
Jose A. Ildefonso assegura que "també hem hagut de lluitar contra les barreres psicològiques. Des del primer moment tothom ens deia que això era impossible, que un futbolista no es posaria una samarreta amb una càmera". Segons el CEO de First V1sion, "ha costat més sobrepassar aquests tabús que les barreres tecnològiques".



De fet, en menys temps del que esperaven ja ho ha provat el CF Còrdova i han firmat l'acord amb l'Eurolliga de bàsquet. "Passos que pensàvem que arribarien en dos anys, han arribat en el primer", celebra Ildefonso.

El model de negoci
Immersos en el llançament de la seva primera ronda d'inversió per poder fer front a tots els projectes en camí, Ildefonso assegura que "el model de negoci es basa a prestar la nostra tecnologia a les empreses que produeixen les retransmissions dels esdeveniments esportius, que són els nostres clients potencials".

Actualment, i per raons de manteniment, l'opció passa pel lloguer de la tecnologia, però a llarg termini "pretenem convertir-nos en especialistes en integració de sistemes de retransmissió esportiva". Així doncs, l'evolució natural els portarà a provar la tecnologia en altres espais, tot i que tenen clar que "la samarreta és un dels millors punts per posar proteccions, però sí que es pot complementar amb altres accessoris de la vestimenta dels jugadors i combinar els punts on posar l'electrònica".

Més enllà de l'esport, també faran proves en concerts per començar a explorar aquest territori. Al final, però, reconeix que "el que ens interessa són els esdeveniments que tenen una retransmissió en directe, sense el directe perdem valor com a conjunt. És el nostre fort".

La FIFA, un obstacle per entrar al futbol
"La FIFA serà l'os més dur de rosegar", reconeix el CEO de First V1sion. L'entitat reguladora del futbol mundial no és gaire amiga de les innovacions, i prohibeix explícitament en les Regles de Joc que els jugadors portin dispositius electrònics o que els àrbitres portin tecnologia capaç d'enregistrar els seus moviments o les seves converses. Tot i així, Ildefonso es mostra optimista. "Creiem que al final l'audiència sempre s'imposa, ja que és qui paga la festa", assegura.

Així doncs, assenyala la necessitat d'implantar-ho en altres esports, com el bàsquet, "per demostrar que és segur i rellevant per a l'espectador, fent més gran l'espectacle". A més a més, explica que "en el futbol intentarem implantar-ho en competicions sense tanta regulació de la FIFA, sobretot a l'Orient Mitjà, d'on ja hem rebut diverses peticions".

Segons el CEO de First V1sion "hi haurà un moment on la FIFA haurà de decidir si no vol guanyar audiència i seguir sent tradicional, o si incorpora el que han fet altres esports i que no suposa cap risc. Amb el bàsquet ha estat molt ràpid. Si les televisions pressionen, la FIFA haurà de reaccionar".

Avui et destaquem
El més llegit