• Innovació
  • Genís Roca: "Una societat necessita 50 anys per adaptar-se a l'era digital"

Genís Roca: "Una societat necessita 50 anys per adaptar-se a l'era digital"

El soci director de la consultoria RocaSalvatella creu que "la reconversió digital genera persones no aptes per als nous perfils i, això s'ha d'acceptar"

Títol de la imatge
Títol de la imatge
Laura Grau
09 de Gener de 2014
Act. 09 de Gener de 2014
L'especialista en estratègia digital, GenísRoca (@genisroca), ajuda a les empreses a superar els reptes de la transformaciódigital i explorar noves oportunitats. Segons el soci director de RocaSalvatella, "mai a la història de la humanitat una mateixa tecnologia havia tocat el sistema productiu i de transmissió de coneixements". En aquest sentit, Roca afirma que "la societat necessita 50 o 60 anys per adaptar-se a l'eradigital" i, que la reconversió digital passa per "replantejar el negoci i arriscar-se".

L'expert en Internet es defineix com "l'arqueòleg que es va especialitzar en informàtica". De fet, els quatre socis de la consultoria que dirigeix, venen de formacions ben diferenciades: "Som un economista, un arqueòleg, un enginyer i un advocat", comenta Roca, qui recorda que a ell no li ha interessat mai la tecnologia, sinó l'activitat humana.

"Tendència a resistir el canvi"
Per poder conviure amb el nou entorndigital, Roca aconsella que "s'ha de pensar les coses d'una altra manera. T'has d'atrevir. Hi ha una sèrie de professionals que han fet una història d'èxit en un món analògic i ara tenen una certa resistència a reconsiderar-ho tot des de zero perquè ja els ha anat bé. I per fer-ho, o bé ho fas des de la inconsciència o des de l'aproximació que fan des d'un altre sector, el nostre, per exemple".


"La reconversió industrial genera persones no aptes per als nous perfils"
Roca posa èmfasi en que la transformació no només passa a substituir l'anterior. "És molt més que això. Per exemple, sempre substitueixes les coses per al seu equivalent industrial, com el cas del vinil al CD. Però després de la substitució ve la reconversió i aquí és on hi ha el problema perquè la transformació mai la fa l'anterior, i això s'ha d'acceptar".


"Han de passar 50 anys per fer la reconversió digital"
Des de la mirada d'un arqueòleg, la història de la humanitat està marcada per fites tecnològiques. En aquest sentit, hi ha un tipus de tecnologies que modifiquen el sistema productiu i alteren els sistemes de transmissió de coneixements, com és el cas de l'eradigital. "Perquè tot s'adapti al procés digital necessitem una perspectiva d'uns 40 o 50 a anys i, de moment, només en fa vint", assenyala Roca.

El negoci coix de les aplicacions
Ara, sembla ser que fer aplicacions sigui el negoci actual. Però segons el consultor digital, "el 99% de les aplicacions no ingressen el que va costar fer-les. És molt difícil monetitzar el producte". Segons Roca, "Internet és un espai on és molt fàcil crear, però molt difícil fer negoci."


La nova figura de l'empresa: el community manager 
"Si estimes una persona i l'aprecies no l'anomenis communitymanager, perquè és una descripció que no té futur professional. Ningú sap què fa", sentencia el president de RocaSalvatella, que afegeix que "un community manager té un perfil diferent depenent de l'àrea on està. Agafar un community manager no és digitalitzar-se. És millor entendre'l com una persona que gestiona continguts amb competències digitals".


"No tenir la tecnologia et fa pitjor"

En el món empresarial s'han de revisar les set o vuit competències d'una empresa. Segons Roca, "d'aquestes competències, cinc són històriques, però n'hi ha dues que són noves: la cultura digital i la gestió de la informació. L'escriptor Nicholas George Carr deia que tenir la tecnologia ja no et fa millor, sinó que no tenir-la et fa pitjor".



"Les empreses digitals no poden badar"

Les companyies analògiques necessiten assessoramentdigital, però també el necessiten les digitals. El soci director de RocaSalvatella diu que "empreses com Lets Bonus o Privalia han d'estar al dia. Privalia va reaccionar molt ràpid amb el tema del mòbil però Lets Bonus, potser no tant. El 40% de les vendes de Privalia és amb el mòbil".


El superpoder de la tecnologia
Tot passarà a gestionar-se a través dels dispositius mòbils, però l'especial¡sta en Internet va més enllà i considera un error dir-li aparell mòbil, ja que li recorda massa a un telèfon. "El que està passant és que la informàtica és realment portàtil. Ara ja no cal passar per l'oficina del banc a signar, ho pots fer quan vulguis, a través del mòbil". Roca també destaca que l'accés a tanta informació pot provocar sobresaturació i addició. "És un superpoder, amplia les nostres capacitats i encara estem en fase de descobriment".

Reconsiderar el negoci
Un exemple seria el cas de Planeta, "una empresa reconvertida en empresa de serveis, en la que el llibredigital fa que passem de comprar un llibre físic a pagar una quota mensual", comenta Roca, que afegeix que "aquest és un canvi fort i no sempre és fàcil".



Ara bé, la reconversió no sempre és local, al contrari. "Fins ara, la reinversió del negoci sempre ha vingut de fora. Per exemple, els grans operadors turístics han estat desbancats per Booking", explica el consultor.

El ciutadà, en el centre de la nova economia
L'expert en la transformació digital forma part del ConsellAssessorde la Generalitat. Segons Roca ara mateix "els preocupa saber com serà el nou teixit industrial, quines decisions ha de prendre el Govern per afavorir-lo i, si la capital del mòbil és una oportunitat per fer aflorar la indústria mobile a Barcelona". No obstant, la qüestió no rau només en la indústria, sinó que "la capital del mòbil podria ser també una oportunitat per definir què vol dir ser ciutadà en un món digital", sentència Roca.