El KH-7 Epsilon serà el primer camió d'hidrogen del Dakar | Cedida

Sostenibilitat

KH-7 Epsilon serà el primer camió en córrer el Dakar amb hidrogen

L’equip preveu utilitzar fins a un 50% d’hidrogen en totes les etapes i assolir el 90% l’any vinent

El KH-7 Epsilon, el primer camió que correrà amb hidrogen al Dakar, s'ha presentat el 29 de novembre al Port de Barcelona. La presentació s'ha fet prèviament a embarcar rumb a Marsella, on passarà per totes les verificacions tècniques de cara a poder competir en la quarta edició que el Dakar celebrarà a Aràbia del 31 de desembre al 15 de gener de 2023.

El Barcelona-Marsella serà el primer trajecte amb hidrogen del camió, que de la mà de Jordi Juvanteny (pilot), José Luís Criado (copilot) i Jordi Ballbé (tècnic) s'han proposat el repte de ser els primers a superar la cursa de raids més dura del món amb un camió d'hidrogen.

Amb més de 70 participacions al Dakar entre els tres, Juvateny, Criado i Ballbé van plantejar-se la importància de la sostenibilitat com un repte necessari en l’actualitat. És així com van unir forces amb l’empresa EVARM, experta en la conversió de vehicles a combustibles naturals i menys contaminants, per estudiar totes les possibilitats en combustibles no contaminants. D’aquesta manera la idea és completar el circuit amb un 90% d’hidrogen l’any 2024. Davant del repte, el Port de Barcelona també s’hi ha incorporat com a col·laborador científic per impulsar la investigació, en línia amb la seva aposta pels nous combustibles no contaminants.

Més info: Evarm, l’empresa que ha creat el primer vehicle català d’hidrogen verd

Hector Calls, cap de Sostenibilitat Ambiental del Port de Barcelona, ha apuntat la importància de participar en projectes de col·laboració científica com el KH-7 Epsilon, amb empreses tecnològiques locals. “El Port ha d’estar implicat en les diferents etapes de desenvolupament i implementació i impulsar els nous combustibles per al transport de mercaderies. Projectes com aquest poden aportar solucions en les diferents etapes de transició fins a assolir la consolidació de la tecnologia”, ha explicat.

“Adaptar camions convencionals per funcionar amb hidrogen són exemples realistes que podrien implementar-se en les flotes de camions actuals i el Dakar pot ser un banc de proves excepcional per a testar aquestes innovacions amb nous combustibles en situacions extremes i en un camió de sèrie extrapolable, perfectament, als que utilitzen els transportistes”, ha assegurat Calls durant la celebració de l’acte de presentació.

Innovació i sostenibilitat

KH-7 Epsilon és un projecte a dos anys vista que sorgeix d'una necessitat d'innovació i sostenibilitat. Jordi Juvanteny, pilot del KH-7 Epsilon, explica: "El planeta ens demana canvis i no s'ha d'esperar a una reacció institucional. Cal fer-ho entre tots i començar ja. Formem un equip amateur amb ganes de fer coses diferents, innovadores i així aportar un petit granet de sorra al planeta, que ens ho demana." L'any passat, l'equip ja va fer un primer pas amb la conversió del motor per poder utilitzar HVO, un gasoil alternatiu obtingut d'oli reciclat, amb Gas Liquat del Petroli (GLP), per tal d'estalviar enormement en el consum de combustible. Enguany, han fet un avanç amb la utilització d'hidrogen com a combustible completament net.

L'any passat l'equip va fer un primer pas amb la conversió del motor per poder utilitzar HVO amb GLP i ara han fet un avanç amb la utilització d'hidrogen com a combustible completament net.

Per la seva banda, Xavier Ribas, enginyer tècnic industrial i Director d'EVARM, explica: "La transformació del motor implica incorporar sistemes electrònics, hidràulics i de gestió per tal que el motor pugui funcionar amb H2 de forma segura sense perdre prestacions, però de forma més sostenible." L'H2 o deuteri és un dels dos isòtops (àtoms amb diferent nombre de neutrons) estables de l'hidrogen.

Criado, copilot del KH-7 Epsilon, també ha apuntat: "Creiem que la nostra experiència pot contribuir a la innovació en un sector com el transport de mercaderies altament sensible per la sostenibilitat i que no es pot beneficiar d'altres energies com l'elèctrica".

Presentació del KH-7 Epsilon | Cedida

Un dels objectius del projecte és provar aquesta tecnologia i innovacions en un entorn tan exigent com el Dakar, el ral·li off road més important i dur del món, així com validar els sistemes tant del vehicle com el procés i logística del combustible H2, i reduir les emissions contaminants, d'acord amb l'esperit del DAKAR 2030.

Aquest any, el repte de l'equip és superar el circuit amb un innovador camió Man 6x6 d'hidrogen d'11.500kg, amb la tara de categoria 6x6, que és la més pesada i la més gran del Dakar, i amb un motor de sèrie de 480 cavalls, que ha estat modificat perquè pugui arribar a la vora dels 800. A més a més, l'KH-7 Epsilon porta incorporades una sèrie de modificacions per poder tenir més prestacions de cara al Dakar.

Un dels objectius del projecte és provar aquesta tecnologia i innovacions en un entorn tan exigent com el Dakar

Ballbé, tècnic del projecte, explica: "El nostre objectiu és optimitzar l'ús de l'hidrogen per assolir el màxim estalvi de Diesel en l'actual motor de combustió. El suport del Port de Barcelona ens ajudarà a consolidar aquesta tecnologia per implementar-la a les flotes existents. Afegit al de la mateixa cursa, és un repte increïble ajudar al desenvolupament i ser-ne el banc de proves".

Un nou repte

Enguany, Jordi Juvanteny, arquitecte tècnic de professió, farà la seva 31a participació al Dakar com a pilot. L'economista i MBA Jordi Ballbé competirà per segona vegada en una disciplina que l'apassiona; i Jose Luis Criado farà la seva 33a participació al Dakar com a copilot. Els acompanyarà l'enginyer Xavier Ribas.

El repte és acabar la carrera; un ral·li molt dur amb uns requisits tècnics molt complexos en l'àmbit normatiu, però especialment per la duresa del terreny (terra, pedres, sorra, i dunes, entre d'altres) en un entorn de competició on el temps és molt important.