La moto elèctrica, catalana i en 3D

L'empresa gironina Volta i l'estudi ÀNIMA Barcelona han desenvolupat el vehicle que es presenta aquests dies al saló Motoh! de Fira Barcelona

La VOLTA té uns 70 quilòmetres d'autonomia i està disponible en dos models
La VOLTA té uns 70 quilòmetres d'autonomia i està disponible en dos models
Redacción VÍA Emprendida
16 d'Abril de 2016

És la màxima innovació pujada a dues rodes. Aquest cap de setmana, a la celebració del saló Motoh! de Fira Barcelona es presenta la moto elèctrica VOLTA BCN, desenvolupada per la companyia homònima amb seu a Figueres amb segell de l'estudi de disseny industrial barcelonès ÀNIMA Barcelona.

En la seva producció la impressió 3D ha tingut dues funcions principals. D'una banda, s'ha usat per a la validació dels dissenys, realitzant impressions funcionals d'algunes parts de la moto com parafangs cofre porta casc, frontal del far, cúpula i altres peces per comprovar l'ergonomia. D'altra banda, la impressió 3D també ha facilitat el desenvolupament final i poder realitzar per exemple versions especials, sense necessitat d'invertir en motlles de plàstic. "Amb la impressió 3D es poden comprovar i validar els dissenys abans d'encarregar els motlles de plàstic per a la seva fabricació. D'aquesta manera disminueix la inversió en motlles, que generalment suposa gairebé la meitat del pressupost del procés de fabricació, que en el cas de la VOLTA han estat gairebé mig milió d'euros", comenta Diego Quiroga, CEO i fundador d'ÀNIMA Barcelona.

Amb la impressió 3D es poden imprimir prototips complets i detectar possibles errors en més d'un 30% abans d'encarregar els motlles. Abans de l'arribada de la impressió 3D, els motlles es rectificaven posteriorment en processos molt costosos per a les empreses. En el cas de la moto elèctrica VOLTA, es va construir un prototip complet imprès en 3D abans d'encarregar tots els motlles. En provar-ho es van detectar problemes d'encaix que es van solucionar abans d'encarregar els motlles finals. "A més de reduir costos, la impressió 3D també facilita la personalització, poder realitzar peces úniques per als clients, sense necessitat de comprar motlles que no surten a compte en tiratges petits. La impressió 3D democratitza la fabricació", indica Quiroga.

 
Peces impreses en 3D de la moto VOLTA. Cedida


La VOLTA ha utilitzat la impressió 3D en el prototipus de totes les seves peces. A les peces més petites, com la careta frontal del far, el parafangs i algunes peces del battery pack, s'han utilitzat la impressores 3D de sobretaula professional entresD BOX. "La impressió 3D professional de sobretaula actual posa a l'abast de qualsevol empresa la realització de prototips precisos i més barats. També permet que qualsevol empresa petita pugui millorar molt el desenvolupament de producte i anar fent correccions per tenir un bon producte final", comenta Marc Torras, director general de entresD.

Un projecte estudiantil
Volta és un projecte de Marc Barceló, enginyer industrial amb àmplia experiència en el sector de l'automoció, que va apostar pel projecte de desenvolupament de la EV.1, la primera moto elèctrica sota la marca Volta.

El disseny parteix de la premissa d'evolucionar cap a un model més sostenible sense renunciar al disseny o les prestacions. Barceló, juntament amb l'Instituto Europeo di Design (IED) i amb ÀNIMA Barcelona, han estat els encarregats de dur a terme el projecte de final de carrera presentat per Guillem Galiano i Oliver Pecharromán, triat d'entre les moltes propostes rebudes. Superada la fase prèvia, el projecte s'ha desenvolupat entre el Departament d'Enginyeria de Volta, a l'apartat mecànic, i ÀNIMA Barcelona, a l'apartat de carrosseria i elements de comunicació.

Un dels prototips de la VOLTA. Cedida

Sota el nom VOLTA BCN, concedit per l'Ajuntament de Barcelona per als pròxims 10 anys, es presenta aquests dies al saló Motoh! encara que encara no s'ha presentat oficialment, la Volta es comercialitza des d'octubre de 2015 amb un gran èxit a escala internacional en països com Holanda , França, Portugal, Alemanya, Finlàndia, entre uns altres. Amb uns 70 quilòmetres d'autonomia, està disponible en dos models: el City, per 8.000 euros i el Sport per 9.000 euros. També s'ha desenvolupat la versió SuperMotard, més esportiva.