20
de Maig
de
2016
En només una dècada, Youtube s'ha convertit en la plataforma de continguts audiovisuals amb més usuaris del món. Cada minut, es pengen prop de 400 hores de vídeo de tota mena, des de produccions pròpies de prop d'una hora fins a espots de televisió que no superen els 60 segons. Tot això és el que genera un negoci de 3.000 milions de dòlars anuals, el que el converteix en un "monstre d'audiència i de captar diners", afirma del fundador i CEO de l'agència UpVideo, Xavier Alabart, qui fa una crida a les empreses perquè pensin en aquesta xarxa social com un nou canal publicitari en un acte organitzat per Foment del Treball.
Alabart treballa cada dia amb les empreses per oferir-los una manera de treure rendiment als continguts digitals a Youtube i té prou experiència en l'àmbit per a assegurar que la clau de l'èxit de la xarxa és "la infracció de copy right i la reclamació de drets". "Algunes productores i agències han creat el que s'anomenamultichannel networks, que són el que permeten a les empreses fer reclamacions del contingut propi que roda per Internet i monetitzar-lo", explica més detalladament. Però ara això ha canviat, ara la plataforma permet a qualsevol usuari obtenir beneficis dels seus continguts i facilita encara més l'entrada del món corporatiu al món 2.0.
Atraure els compradors del futur
Un exemple d'empresa que fins ara treballava amb els esmentats multichannel network és el de Zoopa, la productora que va crear Carles Ortet després de més de 10 anys al capdavant de les campanyes de publicitat de companyies com Nike. "Tenia entre mans pressupostos molt grans i em sentia com si anés amb un Aston Martin per l'autopista", recorda sobre els temps quan la televisió ho era tot, "però un dia vaig veure que un adolescent amb tricicle m'avançava per la dreta, va ser quan vaig veure que alguna cosa estava canviant". És una metàfora que relata molt bé l'auge de les xarxes socials i el poder d'influència que han adquirit els joves youtubers en els últims anys.
Tot això és el que porta Alabart a dir que en un futur els pressupostos de publicitat de les companyies haurien de canviar. Si ara el gruix principal es destina als mitjans tradicionals, com la televisió i la ràdio, en el futur on els millennials siguin els principals responsables de les economies domèstiques, més de la meitat dels diners s'hauran d'invertir en els canals d'Internet.
Una opció és crear una xarxa de youtubers que vulgui parlar de la marca. Són influencers, pel que tenen darrere seu una massa crítica important, i si la marca té la capacitat de trobar un rostre famós a la xarxa que encaixi amb la seva filosofia i el seu target, apostar per ell és la millor opció. Aquest és el sistema que ha permès crear les comunitats de youtubers, el que les marques usen, segons Alabart, per "monetitzar la quantitat d'audiència que la plataforma genera".
Però la part fonamental d'aquesta estratègia rau en la "vinculació emocional que té l'usuari amb l'influencer". Per al creador d'UpVideo, el secret està en els continguts: "Potser no són vídeos perfectes, tenen mancances a escala tècnica i fins i tot ens pot sorprendre que funcionin, però tenen un relat que enganxa més que un anunci de televisió". I tot queda palès en el Rubius, del qui Alabart destaca que es troba en el Top 20 de personatges amb més poder d'influència de Youtube al món.
Aprendre a predir el comportament
"Mentre una classe està en marxa, els nens estan a Snapchat, Youtube, Twitter... Estan a anys lluny de les empreses i la llei, hem de pair el que està passant perquè la velocitat de canvi és massa ràpida", alerta Ortet, qui reconeix que ell, com qualsevol altre professional del sector, viu de prop el comportament dels adolescents per saber què és el que vindrà.
Una de les conseqüències que se n'han derivat, i que més directament afectes les empreses, es veu en la segmentació del client. "Abans el target per sota dels 16 anys era infantil", recorda Ortet, "però en l'últim any els joves de 12 o 14 anys s'inclouen en el públic juvenil perquè estan en edat de consumir continguts de Youtube". I si ells diuen que és Youtube, cal anar a Youtube, però si ells consideren que Snapchat o Periscope són aplicacions atractives, les companyies hauran de traslladar cap allà els seus continguts.
De moment, el que Ortet deixa clar és que si es tracta d'una empresa de videojocs, el seu canal és Youtube: "Els videojocs tenen més de 40.000.000 subscriptors i suposen el 39% dels continguts". El segueixen l'entreteniment i l'humor amb un 19 i 18%.
I la publicitat?
Aquesta és la pregunta clau. Crear continguts propis que atreguin usuaris, que donin a conèixer la filosofia i puguin convertir aquesta audiència digital en possibles compradors és bàsic, d'això no hi ha cap mena de dubte. Ara bé, els espots publicitaris són també importants.
En aquest sentit, el creador de Zoopa alerta que cal dissenyar una estratègia com la de Danone, la que per a ell és "una de les companyies més avançades a escala de màrqueting a Espanya". "Les marques han de deixar d'alimentar els seus canals amb els anuncis de televisió, han de saber crear continguts específics", alerta, posant com a exemple algunes de les píndoles dels iogurts i natilles.
Tanmateix, pels qui prefereixin operar amb el model tradicional, la millor opció és comprar espais per subhasta: "Youtube ven els espais pel preu que les marques estiguin disposades a pagar. Té una llista de vídeos populars i posa una xifra que puja o baixa en funció de la demanda". I si una companyia té un equip centrat a llegir les tendències i és capaç de predir amb efectivitat quins seran els continguts més populars del moment, pot optar per reservar espais i comprar-los abans. D'aquesta manera, s'assegurarà que el seu anuncia arribarà al target desitjat.
Alabart treballa cada dia amb les empreses per oferir-los una manera de treure rendiment als continguts digitals a Youtube i té prou experiència en l'àmbit per a assegurar que la clau de l'èxit de la xarxa és "la infracció de copy right i la reclamació de drets". "Algunes productores i agències han creat el que s'anomenamultichannel networks, que són el que permeten a les empreses fer reclamacions del contingut propi que roda per Internet i monetitzar-lo", explica més detalladament. Però ara això ha canviat, ara la plataforma permet a qualsevol usuari obtenir beneficis dels seus continguts i facilita encara més l'entrada del món corporatiu al món 2.0.
Atraure els compradors del futur
Un exemple d'empresa que fins ara treballava amb els esmentats multichannel network és el de Zoopa, la productora que va crear Carles Ortet després de més de 10 anys al capdavant de les campanyes de publicitat de companyies com Nike. "Tenia entre mans pressupostos molt grans i em sentia com si anés amb un Aston Martin per l'autopista", recorda sobre els temps quan la televisió ho era tot, "però un dia vaig veure que un adolescent amb tricicle m'avançava per la dreta, va ser quan vaig veure que alguna cosa estava canviant". És una metàfora que relata molt bé l'auge de les xarxes socials i el poder d'influència que han adquirit els joves youtubers en els últims anys.
Tot això és el que porta Alabart a dir que en un futur els pressupostos de publicitat de les companyies haurien de canviar. Si ara el gruix principal es destina als mitjans tradicionals, com la televisió i la ràdio, en el futur on els millennials siguin els principals responsables de les economies domèstiques, més de la meitat dels diners s'hauran d'invertir en els canals d'Internet.
Una opció és crear una xarxa de youtubers que vulgui parlar de la marca. Són influencers, pel que tenen darrere seu una massa crítica important, i si la marca té la capacitat de trobar un rostre famós a la xarxa que encaixi amb la seva filosofia i el seu target, apostar per ell és la millor opció. Aquest és el sistema que ha permès crear les comunitats de youtubers, el que les marques usen, segons Alabart, per "monetitzar la quantitat d'audiència que la plataforma genera".
Però la part fonamental d'aquesta estratègia rau en la "vinculació emocional que té l'usuari amb l'influencer". Per al creador d'UpVideo, el secret està en els continguts: "Potser no són vídeos perfectes, tenen mancances a escala tècnica i fins i tot ens pot sorprendre que funcionin, però tenen un relat que enganxa més que un anunci de televisió". I tot queda palès en el Rubius, del qui Alabart destaca que es troba en el Top 20 de personatges amb més poder d'influència de Youtube al món.
Aprendre a predir el comportament
"Mentre una classe està en marxa, els nens estan a Snapchat, Youtube, Twitter... Estan a anys lluny de les empreses i la llei, hem de pair el que està passant perquè la velocitat de canvi és massa ràpida", alerta Ortet, qui reconeix que ell, com qualsevol altre professional del sector, viu de prop el comportament dels adolescents per saber què és el que vindrà.
Una de les conseqüències que se n'han derivat, i que més directament afectes les empreses, es veu en la segmentació del client. "Abans el target per sota dels 16 anys era infantil", recorda Ortet, "però en l'últim any els joves de 12 o 14 anys s'inclouen en el públic juvenil perquè estan en edat de consumir continguts de Youtube". I si ells diuen que és Youtube, cal anar a Youtube, però si ells consideren que Snapchat o Periscope són aplicacions atractives, les companyies hauran de traslladar cap allà els seus continguts.
De moment, el que Ortet deixa clar és que si es tracta d'una empresa de videojocs, el seu canal és Youtube: "Els videojocs tenen més de 40.000.000 subscriptors i suposen el 39% dels continguts". El segueixen l'entreteniment i l'humor amb un 19 i 18%.
I la publicitat?
Aquesta és la pregunta clau. Crear continguts propis que atreguin usuaris, que donin a conèixer la filosofia i puguin convertir aquesta audiència digital en possibles compradors és bàsic, d'això no hi ha cap mena de dubte. Ara bé, els espots publicitaris són també importants.
En aquest sentit, el creador de Zoopa alerta que cal dissenyar una estratègia com la de Danone, la que per a ell és "una de les companyies més avançades a escala de màrqueting a Espanya". "Les marques han de deixar d'alimentar els seus canals amb els anuncis de televisió, han de saber crear continguts específics", alerta, posant com a exemple algunes de les píndoles dels iogurts i natilles.
Tanmateix, pels qui prefereixin operar amb el model tradicional, la millor opció és comprar espais per subhasta: "Youtube ven els espais pel preu que les marques estiguin disposades a pagar. Té una llista de vídeos populars i posa una xifra que puja o baixa en funció de la demanda". I si una companyia té un equip centrat a llegir les tendències i és capaç de predir amb efectivitat quins seran els continguts més populars del moment, pot optar per reservar espais i comprar-los abans. D'aquesta manera, s'assegurarà que el seu anuncia arribarà al target desitjat.