• Innovació
  • "Les empreses ja demanen menys CV i més accés al LinkedIn"

"Les empreses ja demanen menys CV i més accés al LinkedIn"

Francesc Arbiol, Territory Manager de LinkedIn, explica com les empreses i els treballadors poden aprofitar al màxim aquesta xarxa de contactes professionals

Francesc Arbiol
Francesc Arbiol
Pau Garcia Fuster
01 de Novembre de 2014

Francesc Arbiol (Barcelona, 1969), és un enamorat de les tecnologies disruptives. Tot i els seus estudis de Psicologia, ha dedicat la seva carrera professional a l'adaptació d'aquestes tecnologies en empreses de tot el món. Oracle, Veeva Systems o Scytl van ser el pas previ a l'aterratge a LinkedIn l'any 2012. Durant més d'un any ha guiat els passos de la primera xarxa de contactes professionals a Espanya i Portugal, i actualment acosta a les empreses catalanes les solucions de LinkedIn com a Territory Manager.

En aquesta entrevista amb VIAempresa repassa les claus de l'èxit d'una xarxa que ha sacsejat el camp de la recerca de feina i el reclutament. Actualment, més de 313 milions de professionals qualificats ja hi formen part. "Tenim un creixement de més de dos usuaris per segon", explica orgullós. A Espanya ja són més de 6 milions amb un rati de penetració dels més alts d'Europa, tot i que encara no té traducció en llengua catalana.

Recentment s'ha engegat la campanya "LinkedIn Catalan". Veurem una versió en català de LinkedIn?
Tan de bo! Com a usuari i empleat de LinkedIn català m'encantaria que pogués ser així i som conscients de la campanya activa que demana la versió en català. A dia d'avui, Linkedin ha intentat invertir molt a millorar el producte final de manera que oferim la millor experiència possible. Aquesta inversió d'R D i temps s'ha traduït en 22 idiomes i seguirem a aquest ritme. És cert que fins ara hem traduït l'aplicació per a aquells usuaris que enteníem que en anglès o un altre dels idiomes que ja existien encara els era complex utilitzar la xarxa. Per exemple, el cas del xinès que es va fer a principis d'any, on hi ha 140 milions de professionals. Sens dubte seguirem invertint a localitzar l'aplicació el màxim possible, però no tinc capacitat per posar-hi una data. Tan de bo que succeeixi en el futur.

En qualsevol cas, de qui és la decisió final perquè sigui així?
El que tenim en compte a l'hora de posar un nou idioma al road map de producte depèn de vàries coses: de l'impacte que tindrà en els usuaris, o de l'impacte en el negoci a l'àmbit regional, entre d'altres. Tot això és el que els nostres equips d'internacionalització tenen en compte a l'hora de decidir quins nous idiomes incorporar.

Entrem en matèria. Els currículums tradicionals tenen els dies comptats per culpa de LinkedIn?
És una bona pregunta! El currículum tradicional no és que hagi passat a la història, però sí que Linkedin et permet tenir una visió molt més global de les capacitats, actituds i dels skills d'una persona. El fet de ser un document viu, on no només expliques què has fet al llarg de la teva carrera, sinó que a més a més puguis utilitzar rich media: vídeos, presentacions o projectes que has fet. Tot això dóna molt més valor afegit al perfil d'una persona que el currículum tradicional. Cada cop veiem més que les empreses estan demanant menys currículums i més accés al perfil de LinkedIn.

Tots els treballadors tenen cabuda en aquesta xarxa? O encara és més útil pels perfils mitjans-alts?
Ha canviat molt! Si pensem en la piràmide tradicional de feina, on a la part alta hi havia alts executius, directors generals o CEO's; i a la part més baixa els currículums menys qualificats, al principi sempre ens havíem posicionat al centre, en aquells perfils que estan afegint més valor a les companyies. Però s'ha obert molt per dalt i per baix. Cada cop són més els directors generals amb un perfil molt cuidat i actualitzat. I, alhora, cada cop s'està omplint més també per la part baixa de la piràmide. Molts professionals estan venint a LinkedIn a gestionar la seva xarxa de contactes i la seva identitat professional en el món virtual. De fet, la visió de l'empresa és poder generar oportunitats per tots els treballadors del món.

Què he de fer per tenir el millor perfil de LinkedIn?
Del que es tracta és que sigui atractiu. Pots ser un professional de mid management o un consultor o un electricista, però la clau està en fer-lo atractiu: assegurant-nos que posem una foto adient (un perfil amb una foto té molt més poder de retenció a la memòria de la persona que ho està veient), tenir una descripció de qui ets com a professional, què fas, i si pots, afegir-hi rich media. Si sóc un xef, no només explico on he treballat, sinó que puc posar fotos de les meves elaboracions, vídeos, etc. Puc fer que el meu perfil sigui atractiu per la persona que l'està veient.

Un altre dubte habitual és definir qui ha de formar part de la nostra xarxa de contactes...
El que jo recomano és que els contactes que tinguis a LinkedIn siguin persones que poden afegir valor a la teva tasca professional. Per tant, han de ser persones que o bé hi has tingut algun contacte professional, o en el cas que vulguis afegir algú que no coneixes, a la invitació que envies explica perquè vols contactar-hi. Si reps una persona que no coneixes de res no t'està aportant valor.

És a dir, que si rebo una invitació d'algú que no conec, si no explica bé en la invitació què em pot aportar, millor declinar-la...
Idealment, li contestaria abans d'acceptar dient-li que no ens coneixem i quin és el seu interès. Si en la resposta ens convenç, el podem agregar; però si realment no ens està aportant res, crec que és millor afegir només aquelles persones amb les que has tingut contacte i poden aportar valor en el present o en el futur.

Si hagués de fer una radiografia de l'actual LinkedIn Espanya, què diria?
LinkedIn és un negoci molt diversificat: tenim solucions de talent i de màrqueting, i comptes premium. Estem veient que tant a màrqueting com a solucions de talent estem tenint un creixement molt gran i veiem com pràcticament totes les empreses de l'Íbex-35, així com la majoria d'empreses del mercat continu, estan utilitzant aquestes solucions de talent. I ho fan per ajudar primer a crear una marca forta i assegurar-se que els millors professionals vulguin treballar amb ells. I d'altra banda per poder trobar aquells professionals que s'adeqüen exactament als perfils que busquen. Al final, en qualsevol tipus d'empresa, el talent sempre és fonamental. I com més talent tens a la teva empresa, tens moltes més opcions de tenir èxit.

Quin és el core business de LinkedIn? Com fa negoci?
Dins de les diferents línies de negoci la més gran i la que aporta més volum és la de les solucions de talent per a les empreses. Com deia, al final el talent és el core de la majoria de companyies. És una tendència que va començar fa temps als Estats Units i s'ha anat expandint per tot Europa molt ràpidament. A Espanya, tot i començar més endarrerits com passa normalment amb les noves tecnologies, aquestes solucions s'estan adoptant de forma molt ràpida i consistent.

Què diria a les empreses que encara no utilitzen aquestes solucions? Quin benefici en poden obtenir?
El gran avantatge és que dels 313 milions d'usuaris que hi ha a LinkedIn només un 30% està en recerca activa de feina. Això vol dir que hi ha molts milions d'usuaris que no necessàriament estant buscant feina, però que és molt possible que entre aquest talent puguis trobar el candidat ideal per una de les posicions que puguis tenir obertes. El fet de poder-te adreçar a aquest públic que no està en recerca activa, poder donar un missatge molt personalitzat, fer que aquesta persona s'interessi prèviament per la teva empresa; fa que puguem disminuïm de forma molt dramàtica els costos de contractació, i alhora augmentem la qualitat dels candidats.

La seva carrera professional ha anat lligada a empreses disruptives. Què és el més disruptiu de LinkedIn?
LinkedIn ja va néixer com una eina disruptiva. Va entrar al mercat de social media, tot i que no ens considerem una empresa de social media sinó una xarxa professional. Però hi va entrar ocupant un espai que no existia: que els professionals poguessin relacionar-se entre si i trobar oportunitats. Hem seguit amb la mateixa línia del principi i estem veient que a mesura que creix la xarxa les oportunitats es multipliquen. Això dóna peu a tenir una visió de futur en la que volem ser el primer gràfic econòmic mundial. Poder cartografiar totes les oportunitats professionals i empresarials del món a través de les ofertes de feina, els skills i les aptituds dels candidats, de la informació de grups o de líders d'opinió. Anem cap a aquesta direcció, i quan això succeeixi serà un avantatge increïble i totalment disruptiu per totes les empreses del món.