• Innovació
  • Mòbils plegables: una demostració de múscul en un mercat estancat

Mòbils plegables: una demostració de múscul en un mercat estancat

El MWC torna a parlar de telèfons intel·ligents després d'anys de posar l'accent en connectivitat i serveis

Un dels telèfons mòbils plegables presentats al MWC
Un dels telèfons mòbils plegables presentats al MWC
Barcelona
27 de Febrer de 2019

Mòbils que es converteixen en tauletes i viceversa. Samsung i Huawei van presentar a l'avantsala del Mobile World Congress (MWC) els seus dispositius flexibles, un autèntic cop sobre la taula en termes d'innovació que feia callar un clamor que cada cop era més evident. Feia molts anys que les empreses es limitaven a millorar les prestacions dels mòbils i poc més. Així, el MWC d'enguany ha suposat tornar a parlar de telèfons intel·ligents després que la fira hagi posat l'accent durant anys en la connectivitat i els serveis.

 

L'anunci dels mòbils flexibles ha fet molt soroll i, probablement, serà un dels elements que marqui l'esdeveniment de 2019. Gran part d'aquest renou respon al mar de dubtes que deriva de la presentació d'aquests dispositius, i que serà objecte d'anàlisi els mesos vinents. Tenen futur en el mercat massiu? Quin avantatge poden treure les empreses que desenvolupen aplicacions i serveis del fet que un mòbil pugui desplegar-se en un format tablet? Estem davant d'un nou cas Google Glass?

Richard Yu de Huawei presenta el Mate X

 

Richard Yu de Huawei presenta el Mate X

El temps ho dirà. Molts experts coincideixen en què l'anunci dels telèfons intel·ligents flexibles respon a una simple demostració de poder i múscul innovador. Per Huawei i Samsung, té més sentit mostrar les seves capacitats tecnològiques perquè el públic vegi que estan en l'avantguarda i millorar la seva imatge de marca que vendre aquests productes. Més encara si es té en compte el preu de sortida que tindran a causa de l'R+D que hi ha darrere: el Samsung Galaxy Fold es vendrà per gairebé 2.000 euros, mentre que el Huawei Mate X es llançarà per 2.299 euros.

Ni tan sols la premsa especialitzada ha pogut provar encara aquests dispositius, de manera que tot són conjectures ara com ara. El que és cert és que el nombre de telèfons mòbils venuts a tot el món va disminuir un 4,1% el 2018, fins a un total de 1.400 milions d'unitats, segons la firma d'investigació IDC, que veu un potencial de noves caigudes aquest any. En els mercats madurs costa cada vegada més vendre un telèfon intel·ligent, especialment quan el seu marge d'innovació ha estat petit al llarg de l'última dècada.

Els mòbils plegables són una aposta per l'originalitat, però hi ha opinions de tots els colors sobre si aquests productes poden suposar un revulsiu per al mercat. Són moltes les empreses que fabriquen maquinari, com poden ser Apple o Microsoft, que generen una gran part dels seus ingressos a través de la venda de serveis, tant per a empreses com per a l'usuari final. En els últims anys, aquest camp ha estat el més disruptiu, i el que els ha generat una facturació més sostenible. L'exemple que els serveis han estat per sobre dels smartphones pel que fa a innovació s'aprecia en els casos de Netflix, Airbnb, Uber, Amazon o Spotify.

El MWC no va tant d'smartphones

Els mòbils plegables no es van donar a conèixer dins el MWC, sinó a l'avantsala. Els grans fabricants aprofiten l'atenció mediàtica dels dies previs a la fira per anunciar els seus dispositius i altres, com per exemple Apple, no fan cap presentació. És un símptoma que també es dóna a l'àmbit dels videojocs, en el cas de la fira de l'E3: l'atenció dels assistents es diversifica molt i la cobertura sovint és molt limitada.

Les empreses prefereixen celebrar els seus propis esdeveniments per fer grans anuncis a les dates que més els hi convé. Si se suma la mancança d'innovació dels últims anys al terreny del hardware mòbil, el MWC s'ha convertit a poc a poc en una gran exposició d'avenços tecnològics en altres àmbits, tot i que gairebé tots tenen una relació directa amb els smartphones. Des del cotxe connectat fins als drons o les últimes tecnologies de reconeixement facial, així com les novetats al retail o al comerç electrònic.

Mòbils 5G: una novetat per a un mercat inexistent, per ara

Huawei, a través del seu mòbil plegable, Samsung i Xiaomi, entre d'altres, han aprofitat el marc del MWC per presentar els seus primers dispositius amb connectivitat 5G. Aquesta tecnologia promet multiplicar la velocitat de descàrrega i accelerar múltiples processos, fins al punt que permetrà que tots els objectes puguin estar connectats entre si (l'anomenat Internet of Things). Els principals grups de telecomunicacions assenyalen que el seu desplegament comercial s'executarà en 2020, per la qual cosa disposar d'un mòbil amb un mòdem 5G incorporat no té cap avantatge actualment.

El que està clar és que, en el futur, tots els telèfons intel·ligents tindran connectivitat 5G, tal com va acabar passant amb el 4G. Segons la GSMA, organitzadora del MWC, la nova tecnologia de xarxes representarà el 15% de les connexions mòbils de tot el món el 2025. És més, és un negoci que contribuirà amb gairebé 2,2 bilions de dòlars (1.940 milions d'euros) a l'economia mundial en els pròxims quinze anys.