La ciutat de Barcelona ha superat durant l’últim any els requisits necessaris per obtenir la certificació de Destinació Turística Intel·ligent (DTI) que atorga la Societat mercantil Estatal per a la Gestió de la Innovació i les Tecnologies Turístiques (DTI) | iStock

Innovació

Obert el termini per sol·licitar 2,5 milions d'euros per projectes d’innovació de turisme

La convocatòria forma part del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions finançat amb Fons Next Generation de la UE

Des d’aquest dimarts 30 de juliol i fins al proper dilluns 16 de setembre serà possible sol·licitar la concessió de fins a 2,5 milions d’euros provinents dels Fons Next Generation de la Unió Europea (UE) per a projectes que fomentin la innovació i la digitalització del turisme a Barcelona. Aquesta convocatòria s’adreça específicament a entitats sense ànim de lucre, ja siguin associacions, fundacions, organitzacions empresarials o bé confederacions i federacions que englobin serveis vinculats a l’economia del visitant a la ciutat. En concret, la convocatòria interpel·la sectors com l’allotjament, les agències de viatge, les guies, les experiències turístiques, el turisme de congressos anomenat MICE, el transport, el comerç, la restauració o bé el patrimoni i la cultura. Les subvencions formen part del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinacions que també financen els Fons Next Generation europeus.

Les subvencions, que es poden demanar un cop s’ha publicat la convocatòria al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB), pretenen promoure projectes que fomentin la desconcentració territorial de l’activitat turística, posin en valor nous continguts que estiguin basats en els valors diferencials de Barcelona com a destinació i també potenciïn la digitalització integral de l’activitat i promoció turística. Així doncs, es subvencionaran iniciatives que millorin la prestació de serveis al visitant i l’encaix de l’activitat turística amb la vida quotidiana de la ciutadania, que afavoreixin les interconnexions dels productes i serveis o bé que suposin la incorporació de noves tecnologies per part de les empreses turístiques. 

Es subvencionaran iniciatives que millorin la prestació de serveis al visitant i l’encaix de l’activitat turística amb la vida quotidiana de la ciutadania

La voluntat de l’Ajuntament de Barcelona en promoure aquesta línia de subvencions passa per aprofundir en la millora de la digitalització de tot el que té a veure amb l’economia del visitant. Cal recordar que la ciutat de Barcelona ha superat durant l’últim any els requisits necessaris per obtenir la certificació de Destinació Turística Intel·ligent (DTI) que atorga la Societat mercantil Estatal per a la Gestió de la Innovació i les Tecnologies Turístiques (DTI), o bé que des de l’abril del 2021 Barcelona forma part de la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents. Darrere de tot plegat hi ha el fet de construir una destinació turística que incorpori valors com la governança, la sostenibilitat, l’accessibilitat, la innovació i la tecnologia, no només per afavorir la revalorització de la destinació, sinó també per garantir la qualitat de l’experiència turística i la millora de la qualitat de vida de les persones residents en aquesta destinació.

Més info: Turisme: és possible un canvi de model?

El tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, ha destacat que “el pla que rep finançament dels fons europeus fixa com a prioritaris dos reptes que són fonamentals per a la modernització de l’activitat turística: la transició ambiental i la transició digital”. “Amb aquestes subvencions volem impulsar que el sector faci un salt tecnològic important que millori l’experiència del visitant i alhora ens doti d’instruments per monitorar i incidir en la concentració de fluxos o la mobilitat”, ha explicat.

Les subvencions s’atorgaran en tres modalitats diferents. La primera serà per a projectes de digitalització de la comercialització, contempla fins a 1 milió d’euros, i se centra en mesures que per exemple permetin executar plans de transformació digital, fórmules d’impuls i consolidació del posicionament a Internet, el desenvolupament o la integració en canals de venda digitals. La segona de les modalitats, dotada també amb 1 milió d’euros, s’enquadra en la voluntat d’afavorir la creació i consolidació de dades, eines i actius digitals de suport que recolzin el posicionament global de la destinació turística Barcelona, tot creant valor afegit. La tercera de les modalitats, que contempla 500.000 euros, està pensada per subvencionar altres actuacions de digitalització, innovació tecnològica i sostenibilitat.

En qualsevol cas, els projectes subvencionats rebran una dotació mínima de 30.001 euros i una màxima de 500.000. Igualment, les entitats poden presentar diversos projectes fins a un màxim total de 750.000 euros. Aquestes quantitats hauran d’anar destinades a despeses no-recurrents que suposin un canvi estructural i tinguin un impacte perdurable en el temps respecte a la resiliència econòmica i social, la sostenibilitat, la competitivitat a llarg termini i l’ocupació.