Recursos Humans et busca per LinkedIn

L' últim estudi d'Adecco i el portal Infoempleo argumenta que el 69% dels professionals han utilitzat les xarxes socials per reclutar talent durant l'últim any

Estar present a LinkedIn és clau perquè la gran majoria de les empreses cerquen aquí el seu nou talent
Estar present a LinkedIn és clau perquè la gran majoria de les empreses cerquen aquí el seu nou talent
N. Navarro y Redacción
10 de Febrer de 2015
Act. 10 de Febrer de 2015
A VIAempresa ho hem apuntat en nombroses ocasions: la feina, avui dia, està a les xarxes socials. Oferents i demandants visualitzen, escodrinyen i intercanvien currículums a través de Twitter, Facebook i, sobretot, mitjançant LinkedIn. Ara, l'estudi Xarxes Socials i Mercat de treball, presentat aquest dimarts per Infoempleo i Adecco, confirma que el 69% dels professionals de recursos humans (RRHH) ja cerquen talent a través de les plataformes socials d'Internet. La xifra suposa un augment del 26% respecte a 2011, any del darrer estudi conjunt.

"Encara que la plataforma predilecta per a l'atracció i selecció de talent segueix sent, un any més, la que ofereixen els portals d'ocupació en Internet, el 70% de les empreses al nostre país han fet ús de les xarxes socials per reclutar candidats durant 2014, la qual cosa suposa un 20% més que fa tres anys", ha destacat en la presentació Jorge Guelbenzu, director general de Infoempleo.com.

Mantenir actiu el perfil social, clau
Els professionals de RRHH són conscients de la importància que tenen les xarxes socials per reclutar talent. Durant l'últim any, set de cada 10 empreses han utilitzat aquest mitjà per reclutar talent (aquest 69% al qual hem fet referència), enfront del 49% que ho feia en 2011. A més, el 79% de les empreses enquestades ratifica que el candidat actiu en xarxes socials té més oportunitats laborals que l'inactiu. També apunten que és molt important saber utilitzar correctament aquestes eines, perquè el 33% de les empreses assegura haver rebutjat un candidat per aquest motiu.

En aquest sentit, els perfils en xarxes socials més consultats per part dels professionals dels RRHH són LinkedIn, en primer lloc amb un 78%; seguit de Facebook, amb un 67%, i Twitter, amb un 41%. De fet, aquest dimarts la popular empresa de disseny Mr. Wonderful ha anunciat que necessita un community manager i la cerca la està fent via LinkedIn. 

En aquest sentit, l' experta en recerca de feina 2.0 i col·laboradora de VIAempresa, Rosaura Alastruey, es mostra totalment d'acord. "Tot i que depèn dels sectors, lògicament, LinkedIn s´ha posicionat com la xarxa per reclutar i captar talent, ja que cada vegada hi ha més professionals que es preocupen per treballar més els seus perfils", apunta.



Per la seva part, Juan Carlos Riba, headhunter i expert en recursos humans, considera que LinkedIn -i altres grups dins del món del Social Media- ens han permès accedir a un tipus d'informació més fàcilment, però no per això més encertadament. "El talent es demostra amb els resultats i penetració de les empreses on es treballa, i el fet d'estar en LinkedIn no té més garantia que haver cuidat la targeta de presentació. LinkedIn i talent no tenen perquè anar de la mà, però és sens dubte una manera eficient d'accedir a la informació", matisa.

Alastruey destaca que en aquesta tasca de cercar talent online, "hem passat d'un 50% a un 69% en molt poc de temps" i recorda que la previsió "va en augment". En la seva opinió, moltes empreses incrementaran el seu budget en aquests temes, ja que, a poc a poc, comencen a incorporar la figura del Talent Acquisition, professional que dins del departament de RRHH està específicament per captar talent.

Per treballar, s'ha d'estar online
Aconseguir una feina és el segon motiu més valorar per estar online, després del contacte amb amics i familiars, segons l'estudi. El 77% dels enquestats considera rellevant tenir un compte a les xarxes socials per aconseguir més oportunitats de feina; i el 75% hi està d'acord amb què és rellevant per establir i mantenir contactes de feina. Conèixer les últimes novetats del sector professional al qual es pertany a través de les diferents xarxes socials és important per, almenys, el 73% dels enquestats.

Quant a l'estima per les diferents xarxes, LinkedIn revalida el seu lloc com la xarxa social més idònia per trobar ocupació, apropant-se al 80% d'acceptació entre els candidats. Li segueixen, encara que a molta distància, Facebook (46%) i Twitter (37%). A més, LinkedIn és també la xarxa social predilecta on comunicar que s'està en cerca activa d'ocupació, amb un 64%.

Una realitat en consonància amb el que ha explicat aquest dimarts Iria Vázquez-Palacios, directora de Servei i Qualitat d'Adecco: "Les empreses que encara creuen que no necessiten estar en xarxes socials o que poden mantenir-se al marge estan totalment equivocades. Vulguin o no, els usuaris parlaran d'elles, opinaran sobre elles i influiran en altres consumidors i usuaris". En opinió de Riba, "el món digital ha obert barreres i ha alliberat fronteres, l'accés a la informació és rápida i més fàcil. El talent està en les persones i aquestes ho posen a disposició seva i de les empreses".

En relació amb aquesta idea, Vázquez-Palacios considera "molt important que cal ser conscient d'això i prendre les regnes de la seva imatge amb una bona estratègia en xarxes socials. És la millor opció que pot seguir qualsevol empresa". Clau per construir engagement amb els clients actuals i/o potencials i per descobrir el millor talent, amagat darrere d'un perfil social.