Nous instruments musicals, eines de programari innovadores, serveis cloud per a la masterització, plataformes de distribució centrades en els creadors, wearables, auriculars i aplicacions de realitat virtual que expandeixen, més enllà de l'oïda, l'experiència d'escoltar música... La tecnologia musical viu un moment únic, i prova d'això és la infinitat de startups que amb els seus innovadors projectes estan canviant la manera de fer, distribuir i escoltar música. Aquest és un sector sexy per emprendre, perquè "la creació és una addicció", però, com en qualsevol altre sector, a l'hora d'emprendre cal tocar de peus a terra.
Una indústria sexy per emprendre
Fa vint anys, però, "els instruments tecnològics eren una cosa nerdy", diu Oriol Rossell, músic, empresari i professor d'història de la música electrònica. Posar un xip en un ordinador que pogués fer música era orfebreria. Com connectar aquesta cultura nerd amb el món startup on tot és necessàriament ràpid?
Qui té idea sobre començar una empresa en el sector de les indústries creatives i en especial en les tecnologies creatives és Jon Eades, responsable de la incubadora de startups Abbey Road Red. Aquest programa nascut al famós estudi on els Beatles van gravar l'àlbum amb el mateix nom escull un parell o tres d'empreses en cada edició i els donen un cop de mà a fer viable el seu projecte. Eades creu que "aquest és el repte, però és la motivació també. És la teva feina com a emprenedor trobar la manera de conjugar la creació amb el negoci".
Per a l'artista i emprenedor John Aquaviva, el sector de la indústria musical ha concentrat tots els errors possibles i "ha après de fotre's trets al peu". Per a Aquaviva, la creació de música no ha acabat d'aprendre a viure en un món capitalista. Després d'anys de lluita interna en discussió constant sobre si "la creació ha de ser gratuïta o no, si has d'anar a la presó per compartir o no, hem arribat a un moment en què és més fàcil que mai crear". Per això creu que és un moment "meravellós" per emprendre. Tot i que sempre és complicat, anima els emprenedors: "Com en qualsevol altre sector, si tenim una idea, fem-ho, ho podem tirar endavant", afirma.
Aquaviva coincideix amb el parer de Kalam Ali, de Native Instruments, una companyia de tecnologia que desenvolupa programari i maquinari per a producció musical i per DJs: "Fer caure les barreres entre la creació i el negoci és el millor repte per emprendre. Pel soci de l'empresa alemanya, "han caigut moltes barreres a la creació i això vol dir que hi ha moltes oportunitats de fer negoci: a Berlín hi ha un paio que imprimeix instruments amb tecnologia 3D i és prova de què tot és possible", exclama Ali.
Precaució, amic emprenedor
Els experts, però, donen consells sobre els errors que els emprenedors en aquest (i en els altres sectors) han de tenir en compte. Segons Eades, un dels primers consells que dóna als emprenedors és "que han de ser realistes sobre la seva tresoreria –i aquest és un problema de molts negocis-, perquè molta gent no fa cas d'aquest aspecte. Tenir en compte les finances no és el que volem fer com a emprenedors, però crear un model de projeccions financeres és bàsic", avisa.
Aquaviva també segueix en aquesta línia: "Cal evitar ser maldestre si tens davant una oportunitat: a més de sortir de festa, ser Dj, punxar música i anar a dormir tard, si us plau, respon els correus en 24 hores com a màxim. No deixis passar les oportunitats: llegeix els contractes!", exclama l'emprenedor. Aquaviva riu mentre dóna aquests consells, però és seriós en el fons: "Hem de trencar el tòpic que la gent creativa no llegeix les clàusules dels contractes, és una merda, però et pot salvar de quedar-te en la ruïna", avisa. L'artista sentencia: "Heu d'aprendre a equivocar-vos millor".
Ali, per la seva banda, recomana "no defallir però escoltar les persones que voldrien invertir en la teva startup. Aquesta gent han parlat amb mil persones abans que tu i segurament saben de què parlen. T'estan donant consells. No vol dir que el teu projecte sigui dolent, però les opinions de la gent són sempre interessants". Eades afegeix "tots els emprenedors busquen crear un unicorn, s'ha de somiar en gran, però el projecte ha de ser viable i escoltar (no solament música) és un gran què".
Si bé "les coses passen avui dia més ràpid que 20 anys enrere perquè hi ha molts actors dins d'aquesta indústria que et donaran consells, el més important i el més difícil és trobar un model que funcioni". Eades és optimista: "Els últims avanços en tecnologia musical donaran les claus per conjugar creativitat, desenvolupament tecnològic i viabilitat econòmica".
Cap a on va la melodia?
Quin és el futur de la indústria musical? Els experts apunten diverses tecnologies com els wearables o el Machine learning que "influirà de manera molt interessant la indústria musical". Però també hi ha grans reptes com, per exemple la monetització: "L'ecosistema ha de trobar una manera de donar suport als seus creadors, hi ha moltes maneres de fer diners creant música amb tecnologia: videojocs, cinema, streaming, etc., però crec que estem en un punt de transició i les coses òbvies estan bloquejant el potencial de què es podria fer. Ja ho veurem", diu Eades.
Ali coincideix en creure que ens trobem en un punt de transició: "Ara hi ha un nou món possible que pot créixer de manera exponencial si encertes on posar els teus diners. El problema és que quan ens adonem on havíem d'haver posat els diners ja estem buscant la next big thing", fa broma.
El directiu de Native Instruments fa un símil entre la creació musical i el popular joc online Minecraft: "La creació és una droga, és una addicció. Ara hi ha molta gent a Minecraft perquè és fàcil ser-hi, i és addictiu. Doncs fer música és el mateix. Hem de tirar a terra més encara les barreres a la creació i ara som al principi d'alguna cosa gran, quan tothom pot crear les coses canvien". Eades s'hi suma, creu que "hem vist com s'incrementa el nombre de persones que fa música i seguirà creixent. S'ha de fer fàcil que la gent faci música i bona música. I això canviarà les dinàmiques, canviarà la manera de consumir música i també la manera de crear, de ben segur que hi haurà un bon futur.
Aquaviva també ho creu: "Estem en un bon moment, la indústria musical s'ha sobreviscut a si mateixa. Ara hem de poder connectar els punts que estan dispersos i quan faci clic, serà meravellós".