Sónar+D esdevé una escola d'estiu
El festival de música, innovació i tecnologia posa la formació en l'eix central de la seva proposta
El Sónar+D, la secció professional del festival de música, que se celebrarà en el recinte de Montjuïc de Fira Barcelona, centra la seva setena edició en la formació convertint-se en una espècie d"escola d'estiu", ha afirmat el codirector del festival Ricard Robles. El canvi de dates d'aquest any permetrà que "vinguin a visitar-nos col·lectius com alumnes i professors, que normalment ho tenen més complicat", ha afegit.
El festival d'innovació i tecnologia espera 20.000 assistents, més de 5.000 professionals de les indústries creatives i 2.100 empreses de 60 països, duplica l'oferta de places de formació fins a 1.200 entre workshops i un nou format de nou masterclasses -amb el patrocini de Seat- per als professionals inscrits, en una edició que aprofundiran en la creació d'experiències immersives i la intel·ligència artificial aplicada a les arts.
El festival paral·lel al Sónar comptarà amb 1.200 places de workshops i masterclasses
Robles ha anunciat la reorganització del Market Lab, la "gran plaça pública del festival" entorn d'una sèrie d'eixos temàtics; i que s'han aliat amb 4 Years From Now (4YFN) i amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) per organitzar un hub de startups, entre altres novetats. Així mateix, també ha detallat l'expansió de les activitats fora del mateix recinte com el pavelló Mies Van Der Rohe o el Macba, que aquest any s'incorpora amb un projecte. Així mateix, el makers fair canvia de dates i ubicació: es desplaçarà a la Nau Bostik durant la primera setmana d'octubre.
Sobre el pressupost, Robles ha concretat que és d'1,6 milions d'euros -un 4% més que el passat any-, i que procedeix de les administracions públiques -entorn del 28%-, les aportacions privades -13%- i recursos propis del certamen -60%-.
Un programa multisensorial i immersiu
El congrés de tecnologies creatives Sónar+D obrirà amb una reflexió del cantant i ideòleg dels Massive Attack Robert del Naja sobre la connexió entre la música i la tecnologia, en una conversa amb el technical officer de la banda Andrew Melchior, i també de l'artista visual i compositor suís Christian Marclay, que protagonitza una exposició en el Museu d'Art Contemporani de Barcelona, i és una "figura essencial per entendre la relació entre música, art i tecnologia", ha avançat en roda de premsa aquest dimecres el comissari del Sónar+D, José Luis de Vicente.
El Sónar+D acollirà conferències del capdavanter de Massive Attack i de l'artista Christian Marclay
A la programació, destacarà també la presència de l'estudi interdisciplinari de projeccions multisensoriales TeamLab, i el col·lectiu londinenc d'artistes immersius Marshmallow Laser Feast; així com també la fundadora de Vrai Pictures Jessica Brillhart, que presentarà l'estrena a Europa de Traverse -una plataforma d'àudio distribuït a l'espai que permet crear composicions musicals a través de les quals l'usuari podrà caminar-.
També serà important la presència de Timoni West, directora d'Experience Research en el motor de gràfics tridimensionals per a videojocs Unity, amb una masterclass sobre computació espacial.
La intel·ligència artificial, "un tema impossible d'esquivar en 2019", quedarà abordada per Holly Herndon i els seus col·laboradors Mat Dryhurst i Jules Laplace, que compartiran la gestació del projecte Spawn, un assistent d'intel·ligència artificial amb el qual han compost el seu nou disc Proto.
L'artista multidisciplinari Daito Manabe presentarà la seva col·laboració al costat del neurocientífic Yukiyasu Kamitani de la Universitat de Kyoto, que empra el Machine Learing per recrear les imatges que produeix el cervell capturant l'activitat neuronal; mentre que l'escena local de creadors estarà representada per Nomada Studio, autors del videojoc Gris i la productora barcelonina Canada, que al Sónar+D realitzarà una pel·lícula d'animació col·lectiva en la qual podran participaran els assistents al festival.