Un viatge al 2043

Els imprescindibles del Sónar+D: tallers, conferències, expositors i startups

Chiasm, la instal·lació del Sónar+D a l'Ajuntament de Barcelona ideada per 'Edwinvd Heide | Sónar+D
Chiasm, la instal·lació del Sónar+D a l'Ajuntament de Barcelona ideada per 'Edwinvd Heide | Sónar+D
Aiats Agustí
Periodista
Barcelona
13 de Juny de 2018

El Sónar+D, la fira de cultura digital paral·lela al festival de música que se celebra del 13 al 16 de juliol a Barcelona, ens convida a explorar com serà el futur d’internet i l’exploració (en general i espacial) d’aquí a 25 anys. El Sónar+D ens transporta a l’any 2043. Com aquest viatge temporal pot causar commoció, VIA Empresa fa una selecció de l’imprescindible d’aquesta edició: tallers, conferències, expositors i startups.

 

Música a l’espai, música espaial

El Sónar ha enviat música a l’espai. Literalment. La idea del Sónar Calling GJ273b és enviar música a l’exoplaneta Luyten Star b. El planeta està a 12,5 anys llum, així que la càpsula musical arribarà el 2030. Si rebem resposta serà just l’any que el Sónar en celebrarà 50. Si en voleu saber més, no us perdeu la ponència de la NASA al Sónar+D.

 

El festival també acull el Sónar 360º by Mediapro. Es tracta de la cúpula Full Dome més gran de l’Estat espanyol, un espai esfèric de 19 metres de diàmetre on tindrà lloc gran part de la programació de realitat augmentada i noves formes d'storytelling: el lloc per descobrir el present i futur de l'audiovisual immersiu. El Sónar+D també proposa, en aliança amb el pavelló Mies Van der Rohe, una instal·lació al pavelló alemany que convertirà l’edifici en un instrument musical.

Una altra marca a l’agenda és la cita amb Susan Rogers, professora de cognició musical al Berklee College of Music, que va treballar ni més ni menys que amb Prince. Explicarà la seva història al Sónar+D. També s’ha de marcar en vermell l’acte de clausura del festival amb les eminències Ryuichi Sakamoto i Alva Noto que també compartiran la seva experiència.

També cal visitar la instal·lació de The Zero-Gravity Band, una cúpula creada amb tecnologia de l’Eurecat que permetrà al visitant experimentar la ingravidesa i la percepció artística fora de la Terra. El 50% d’aquest projecte, el dj i productor Marc Marzenit mostrarà als participants en un taller com muntar un estudi de música portàtil per fer música amb els peus a la terra i més enllà, així com les tècniques i gadgets que li han permès fer música en condicions de gravetat zero en el projecte Zero-Gravity Band. L’Eurecat amb la seva tecnologia d’àudio 3D, Sfëar, present a la cúpula ingràvida, farà també un taller per aprendre a produir audio-experiències immersives.

Un dels grans assistents a aquest Sónar+D és Google. El gegant informàtic acut a Barcelona amb Google Magenta i oferirà un curs accelerat per crear música electrònica. Magenta és un programari d’intel·ligència artificial que explora l'ús del machine learning com a eina per a millorar el potencial creatiu. Els participants aprendran a aplicar conceptes bàsics de machine learning a la música i podran comprovar com el seu ús pot potenciar la creativitat de maneres diferents.

Finalment destaquem el taller de les SheSTEM i el Barcelona Supercomputing Center que volen apropar els estudis de ciències a les noies d’ESO i Batxillerat a través de la creació d’un wearable olfactiu.

Mercat i laboratori

El Market Lab és el centre neuràlgic de Sónar+D. Un espai on els creadors de les iniciatives tecnològiques més destacades de l’any mostren els projectes que han desenvolupat en laboratoris creatius, medialabs, universitats o empreses. Un lloc que permet provar novetats que exploren noves formes de creació, producció i comercialització i que també fomenta la relació entre els professionals de les indústries creatives i el públic general.

En aquest espai els estudiants de l’Elisava proposen un parell d’instal·lacions que no us podeu perdre. D’una banda una escultura mòbil que únicament s'activa quan els espectadors situats dins d'un espai estan quiets, per tal de imobilitzar el Sónar; i de l’altra, un giny de visualització de dades basades en el consum de drogues.

La fundació Mozilla també apareix al Sónar+D. The Glass Room Experience IoT Edition, impulsat per Tactical Tech i Mozilla és una exposició que mostra com entreguem les nostres dades i per tant la nostra privacitat amb molta facilitat. Per contrarestar aquest mal rotllo ofereixen el Data Detox Bar, una guia pràctica sobre com fer un a dieta de privadesa digital en 8 dies.

El laboratori maker de València Curiosibot presenta aquest any Playing with Trash, una instal·lació de realitat híbrida que permet a l'usuari activar objectes físics des d'un entorn de realitat virtual. Aquest entorn ens situa en una deixalleria on objectes com un ventilador, un telèfon antic, o una bicicleta es transformen en sons amb els quals es pot interactuar.

Els reptes troben solució al Sónar+D

Emprendre significa resoldre un problema o una necessitat. El Sónar+D planteja diversos problemes complexos i l'Innovation Challenge en dóna resposta. Empreses tecnològiques llencen desafiaments a un grup selecte de creadors que desenvoluparà prototips que es mostraran a Sónar+D.

L'any 2030, 68 milions de persones a Europa patiran una pèrdua d'audició (31% més que avui en dia). Amplifon repta als participants del SIC 2018 a explorar formes de conscienciar sobre la pèrdua d'audició dissenyant i construint prototips creatius que permetin als usuaris de diferents edats (adults majors, adults, joves ...) experimentar, visualitzar i, possiblement, detectar la pèrdua de l'audició.

Molts artistes emergents s'enfronten a grans dificultats per obtenir el finançament necessari per crear, gravar, administrar, distribuir i promoure el seu treball. Utopia Music desafia la comunitat creativa a investigar, idear, provar i prototipar una plataforma de finançament per a artistes basada en tecnologia blockchain.

L'objectiu del challenge proposat per Jukedeck és crear eines d'alt nivell que ajuden els músics a crear música utilitzant l'API de Jukedeck. Es vol estimular la creativitat de músics amateurs i professionals i demostrar com la IA i la creativitat humana poden coexistir en una col·laboració fructífera.

Alpha repta els participants a idear i repensar el futur de l'educació i l’objectiu serà prototipar maneres intuïtives de proveir el contingut educacional d'una manera natural i motivadora. Finalment la UPF vol trobar maneres d’interpretar música amb un programari que llegeix els moviments dels ulls.

Un jardí d’emprenedors

El Startup Garden és un espai dedicat a l'ecosistema empresarial de les tecnologies creatives. A diferència d'altres esdeveniments, l’Startup Garden és un concepte exclusiu on, després d'una convocatòria internacional, se seleccionen únicament 30 startups per beneficiar-se d'un programa d'activitats dissenyat per impulsar la seva promoció, networking i oportunitats de finançament. Aquestes activitats inclouen la Startup Competition, Mentoring for Startups i Meet the Investor, sessions individuals que posen en contacte a inversors amb emprenedors.

Voctro Labs, Watchity, MusicList, Filmclub, Smartech, Broomx, Acqustic, DTR i Sekg són les startups catalanes que presenten els seus projectes al Startup Garden del Sónar+D d'aquest 2018.