• Home
  • Economia
  • Article title

La Politècnica busca (i potencia) el talent femení

El grup dataUPV i la Càtedra de Transformació Digital celebren el MYT, el I Fòrum UPV sobre Dones i Tecnologia a València amb la participació de Nuria Oliver

Per
Neus Navarro
Exdirectora de VIA Empresa
25 de Novembre de 2019
L'enginyera Nuria Oliver durant el I Fòrum UPV sobre Dones i Tecnologia | Cedida

"Una de les coses de les quals ens hem adonat és que manca talent femení en les nostres classes d'informàtica", explica Lidia Contreras, estudiant de doctorat de la Universitat Politècnica de València (UPV) i webmaster del grup dataUPV, coorganitzador del MYT, el I Fòrum UPV sobre Dones i Tecnologia que se celebra aquest dilluns a València. Contreras organitza habitualment hackatons i trobades tecnològiques en què les dones solen ser minoria i per això aquest congrés que busca donar visibilitat a la bretxa de gènere i generar referents femenins actuals en els camps de la ciència i la tecnologia. La feminització no ha estat només en el programa.

L'organització de MYT s'ha compromés des del principi a fer que el treball femení siga protagonista tant de manera presencial en l'esdeveniment com en la part del procés d'organització que no es veu: s'ha contractat talent femení per a la realització del logotip, la web, el disseny de cartellera i publicitat, xarxes socials i càtering. Més d'un centenar de persones participen en l'esdeveniment a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica en què la ponent principal és l'alacantina Nuria Oliver, que ha apadrinat l'esdeveniment amb una ponència principal sobre el paper de la dona en àrees tecnològiques.

Amb el suport de la universitat valenciana, les ponències han comptat amb la presència de Virginia Vega, vicerectora de Recursos Digitals i Documentació UPV; Silvia Terrasa, directora ETSINF-UPV; i Aurora Belda, directora UNE SAP – SOTHIS. Després, quatre dones expertes en diferents àrees tecnològiques han explicat la seva feina: Alaitz Etxabide, investigadora postdoctoral Juan de la Cierva-Formació del Departament d'Agronomia, Biotecnologia i Alimentació de la Universitat Pública de Navarra (UPNa) a Pamplona, qui ha parlat sobre Tecnologies d'impressió 3D en l'enginyeria de teixits i Patricia Pons, investigadora en l'Institut Tecnològic d'Informàtica de València, qui ha presentat el seu treball desenvolupant tecnologia per a animals: Animal Computer Interaction.

També ha intervingut Valery Naranjo, catedràtica i investigadora en l'Institut d'Investigació i innovació en Bioenginyeria (I3B), qui és des de 2016 la directora del grup d'investigació CVBLab i que ha parlat sobre el seu treball aplicant Intel·ligència Artificial en Imatge Mèdica. Per últim, Rosa Monge, doctora en Enginyeria i cofundadora de BEONCHIP, ha presentat el seu treball sobre bioenginyeria desenvolupant microtecnologies per a aplicacions en cultiu cel·lular per reduir l'experimentació animal.

Taula rodona en violeta

A més de les xarrades, el matí ha finalitzat amb una taula redona on dones de diferents disciplines, però totes bolcades en la visibilització del treball femení, han discutit sobre com atraure talent femení a professions STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Lucia Pons, presidenta d'ACM-W UPV, ha estat la moderadora d'una taula formada per Silvia Rueda, directora del departament d'Informàtica de la ETSE-UV, responsable STEM UV i coordinadora del projecte Girls4STEM; Ángeles Calduch, subdirectora d'Ordenació Acadèmica i Alumnat de la ETSINF-UPV; Àngels Soriano, docent de Llengües i responsable de Plurilingüisme en el col·legi Martí Sorolla II; i Maria Tatay, fundadora i CEO de Prisma i membre de l'equip de devWomen.

Des de l'organització, que dirigeix Contreras, asseguren que estan contents amb l'aforament de la primera edició i sobretot amb la participació de quasi un centenar d'alumnes d'institut, perquè el focus del missatge que volen fer arribar a la societat està en la gent jove que ha de triar estudis superiors. Per això també han proposat tallers de pilotatge de drones, de creació de videojocs, disseny gràfic o xarxes socials.

Arxivat a