Wuaki.tv, com obrir una nova finestra

La companyia catalana, adquirida pel gegant japonès Rakuten, facilita una nova manera de veure la televisió: quan, com i des d'on es vulgui

Josep Mitjà va fundar Wuaki.tv amb Jacinto Roca l'any 2010
Josep Mitjà va fundar Wuaki.tv amb Jacinto Roca l'any 2010
Pau Garcia Fuster
07 de Març de 2016
Act. 30 de Març de 2016
A Wuaki.tv, de portes endins, els seus 160 treballadors s'autodenominen "espartans". Ho fan perquè han de competir en un mercat on cada cop hi ha més actors amb moltes més persones i recursos. Yomvi o Netflix no només són competència per a Wuaki.tv en el mercat de la distribució digital de continguts audiovisuals. També són una demostració que el mercat existeix, i que no s'ho emporta tot la pirateria. Josep Mitjà, cofundador de Wuaki.tv, ho té clar. "Sempre hem pensat que hem d'oferir un bon servei a un preu raonable. Si ho fas, la majoria d'usuaris acaba apostant per les ofertes legals", explica a VIA Empresa. "Sempre hi haurà gent que piratejarà, però si el servei val la pena, la gent paga uns preus que, a més, són molt assequibles". De moment, el 2015 ja han doblat la facturació.

La nova finestra
"El mercat de drets audiovisuals està molt estandarditzat per les finestres de contingut", exposa Josep Mitjà. Les pel·lícules acostumen a viure en un circuit fixat. "Quan un productor fa una pel·lícula, primer la posa al cinema. Després va al videoclub i a les vendes de DVD", indica. A continuació el seu destí és la televisió de pagament, just abans d'acabar a la televisió en obert i restar per sempre "al catàleg". Un circuit que pot durar uns tres anys.

"Nosaltres des del principi teníem clar que una de les lligues on volíem jugar era la del videoclub", indica Mitjà. D'aquesta manera, a Wuaki.tv s'hi poden llogar o comprar pel·lícules per veure en streaming des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet.

Una altra finestra que treballen és la de subscripció. Per 6,99 euros al mes, els usuaris troben a Wuaki Selection "un catàleg de pel·lícules que ja tenen un recorregut, complementat amb continguts exclusius que són novetats al mercat, especialment en sèries", explica el seu cofundador.



"No crec que es pugui tenir tot disponible per subscripció el dia 1", adverteix Mitjà sobre una de les aspiracions que somien bona part dels usuaris. "Fins i tot a la música, on sí que passava, ara està copiant les finestres del cinema, i els nous àlbums no estan disponibles a Spotify fins al cap d'unes setmanes", recorda.

Per descomptat, Mitjà assegura que "ens agradaria poder oferir als clients tots els continguts en qualsevol moment. Però som en un mercat que depèn de la indústria". El responsable de Wuaki.tv creu que aquesta "s'està adaptant i transformant, però no veig canvis radicals a curt termini". Tot i que potser s'escurcin algunes finestres, assegura que "els players digitals fan el que feien els tradicionals: comprar i produir continguts. En el fons, tan és com t'arribi el senyal, tot és televisió".

En aquest sentit, apostarà Wuaki.tv per la producció pròpia? Mitjà recorda que la llei ja els obliga a dedicar un percentatge de la facturació a coproducció, i que totes les empreses que distribueixen continguts acaben participant en més o menys mesura en la producció. "No tenim plans tancats, però és molt probable que acabem fent alguna cosa en aquest sentit", aventura.

Un acord a tres bandes
Mitjà explica que la idea de Wuaki.tv es va forjar el 2007 de la mà de l'altre cofundador, Jacinto Roca. "Ell havia anat seguint amb interès el desenvolupament del mercat audiovisual i la seva digitalització. Va parlar amb els estudis de Hollywood per veure quin interès tindrien a potenciar aquest model", recorda. No va ser fins al 2010, però, que Wuaki.tv va veure la llum constituint la companyia juntament amb l'empresa tecnològica Nice People At Work.

Un centenar dels 160 treballadors de Wuaki.tv s'encarreguen de la part tecnològica. A.R.

"Per una banda teníem els estudis, a qui ja havíem explicat la idea de vendre els seus productes. I de l'altra, l'any 2010 es van començar a vendre els primers Smart TV", detalla Josep Mitjà. "Vam anar a veure els fabricants d'aquests aparells per explicar-los que teníem aquests drets de pel·lícules i que ells necessitaven tenir aquests continguts perquè tingués sentit aquell televisor", afegeix. Al capdavall, tenir una televisió connectada a Internet per no fer-hi res no tenia gaire sentit. "Això va permetre fer un acord a diverses bandes per llançar aquestes aplicacions", diu Mitjà. El resultat és que qualsevol usuari pot gaudir de Wuaki.tv des de des de l'ordinador, la tauleta, el mòbil, la consola o l'Smart TV.

D'aleshores ençà, el projecte ha anat creixent al mateix ritme que ho feia la connectivitat. "La disponibilitat de connexions d'ample de banda cada cop és més gran, i això facilita que funcioni el nostre servei", celebra Mitjà. A més, la disponibilitat d'aparells multimèdia amb connexió a Internet també està creixent. "Tot plegat ajuda al mercat. I en el cas nostre concret, hem apostat per tenir l'oferta més àmplia de continguts. Tenim acords amb tots els estudis de Hollywood i amb un munt de productores locals; així com amb els principals fabricants de dispositius", remarca.

Rakuten, un suport a la internacionalització
Mitjà no dubta a assenyalar que "sempre havíem tingut molt clar que aquest era un negoci de volum". Per tant, la internacionalització sempre ha estat en ment de la companyia. Un objectiu que ha estat més assequible des que el 2012 el gegant japonès Rakuten va adquirir l'empresa. "En el comerç electrònic la venda d'entreteniment és una part bastant rellevant, però les vendes de llibres, CDs i DVDs estan caient", recorda Mitjà.

Rakuten ja havia comprat una important companyia de llibres electrònics, Kobo; i va apostar per Wuaki.tv "perquè muntéssim la part de distribució de pel·lícules digitals". Rakuten ja tenia presència internacional, fet que ha facilitat a Wuaki.tv el desembarcament a diversos països d'Europa. "Ja teníem l'oficina i només havíem de posar-hi la gent. D'altra banda, el fundador de Rakuten és un gran emprenedor, i les ments connecten bé", destaca Josep Mitjà.

Josep Mitjà a les oficines de Wuaki.tv al Poblenou de Barcelona. A.R.

"Ho vam voler fer difícil i el primer mercat on vam anar va ser Anglaterra", ironitza el directiu de Wuaki.tv; que tot i així assegura que "estem bastant contents de com ens hi ha anat". Des de llavors han obert també a França, Alemanya, Itàlia, Àustria, Irlanda, Bèlgica, Luxemburg, Suïssa, Holanda i Portugal.

Un total de 12 mercats que volen seguir ampliant. "És el que té sentit a escala de grup, i per un tema d'eficiència. Si ets a més països pots tenir economies d'escala", destaca el directiu de Wuaki.tv. A més, conclou, "no hi ha tants serveis amb aquest tipus d'escala. Això t'obre oportunitats més grans que si tens una cobertura local".