Xavier Marcet, fundador i president a Barcelona Drucker Society | Cedida

INNOVACIÓ

Marcet: “La innovació no és una borratxera de tecnologia”

‘Innovació al 22@: impacte i previsions’ a debat a Barcelona enmig de conceptes com la sostenibilitat, les oportunitats i l’empatia

"Elon Musk no és un referent per nosaltres. Pot ser un dels empresaris amb més diners del món, però no és un model en res. Hem de sumar ambició i humilitat i inspirar-nos dels millors per crear ecosistemes singulars i europeus", apunta Xavier Marcet, fundador i president a Barcelona Drucker Society i opinador de VIA Empresa a l'acte Innovació al 22@: impacte i previsions celebrat a Barcelona per visibilitzar l’impacte de la innovació a Catalunya.

La paciència en un entorn innovador és cabdal, com també l’aposta per un capital pacient. “És veritat que ens agradaria tenir molt més impacte i anar més de pressa, però hem de deixar de mirar l’entorn de forma pessimista i negativa. Ens pensem que tot ha d’avançar en menys de tres anys i no és veritat, sinó que ho preguntin a Silicon Valley”, continua el consultor.

Més info: Catalunya: el repte del creixement

És important no obsessionar-se per la innovació i que s'acabi convertint en una "paraula buida". Per a l'expert "és crucial el futur de les nostres empreses i el país". "No en tenim prou amb aixecar oportunitats, les hem de concretar. Un territori és innovador quan és capaç de tenir un pacte", continua Marcet. "Una empresa viu d'allò que li compren i no de 500 prototipis", remarca.

La picada d'ullet als emprenedors

"Els emprenedors són gent que han pres una decisió a la seva vida i és que el futur el dirigeixen ells. Hi ha professionals que ho fan amb una startup, en una organització, en una empresa o a l'administració i és gent que assumeix que el futur no és una carambola", continua.

Per a Marcet "hauríem d'aprendre molt de tothom i inspirar-nos d'ells, però crear el propi model". I ho té clar: "A Catalunya considerem que no tota la innovació és bona". I entre els elements claus hi ha l'aposta per la sostenibilitat, la privadesa de dades i no si val si la innovació genera una gran destrucció de capital social.

Marcet: "No en tenim prou amb aixecar oportunitats, les hem de concretar. Un territori és innovador quan és capaç de tenir un pacte"

Com evidencia Marcet "no tot pot ser a costa de tot". És a dir, és vital generar un model on la innovació ajudi. "Per què innovem a les empreses?" pregunta el consultor. "Per ser consistents i tenir futur. Evolucionar i servir als clients passa per endavant", respon.

No és la creativitat ni els MVP ni la proposta de valor el problema de la innovació. "La gran dificultat és que la innovació serveixi a la gent. Per mi té més sentit anar del client a la tecnologia que a la inversa". "I sobretot, preocupar-ns de resoldre un problema, una necessitat o aspiració i que ho comprin. Que no et diguin que ho compraran d'aquí a uns anys".

Marcet: "A Catalunya considerem que no tota la innovació és bona"

I l'autor conclou: "La innovació no és una borratxera de tecnologia, és empatia. Necessitem sumar coneixement, proposta de valor i oportunitat". "A Europa som petits i hem comès errors garrafals, com per exemple la crisi dels microxips no té nom, hem de reaccionar i posar-hi més ambició. El lideratge i la complicitat directiva és més important que tenir el producte perfecte".