14
de Maig
de
2014
Act.
14
de Maig
de
2014
El rumor és el mitjà de comunicació més antic del món, i en l'empresa pot ser també el més decisiu. Com podem fer que els rumors, enlloc de perjudicar, ajudin a reforçar els objectius de l'empresa i augmentin la complicitat entre els diferents departaments?
Una gestióeficaç de la rumorologia interna de l'empresa acostuma a tenir presents aquests 10 punts:
1. Els rumors no es poden acomiadar, perquè ningú no els ha contractat
Rumorejar es una forma de comunicacióinformal que estarà sempre present. No esperis que desapareguin. No tinguis una actitudpersecutòria, perquè això farà augmentar el seu nombre i la seva malignitat.
2. Del rumor tot s'aprofita
Prop del 80% de la informació que es transmet boca-orella és fefaent. A més, el fet mateix de compartir un rumor és una manera de manifestar una preocupació o una esperança. El rumor proporciona informaciófiable sobre l'estat anímic de l'equip de treball.
3. Identifica els rumorejadors de referència, i cuida'ls
Aproximadament un de cada 10 treballadors té el paper clau en la difusió d'un rumor o en el seu acabament. Són persones amb fama d'assabentats, als quals la resta li atribueix un coneixement més acurat de les coses que de debò importen a l'empresa. Mantingues aquest 10% perfectament al dia. Escolta'ls per veure com millorar la teva forma de comunicar.
4. Tingues canals de comunicació interna
Que tothom sàpiga on es pot anar a contrastar el rumor amb la informacióoficial: taulell d'anuncis, missatge electrònic setmanal, revista corporativa, circuit de televisió, etc.
5. Preveu moments de portes obertes
Que els treballadors que tinguin algun moment en el qual puguin anar als gestors a preguntar allò que els preocupi. Reforça els vincles de confiança, que convertiran el rumor en un aliat, i no en un enemic. Evita generar-te rumors amb una comunicació confusa, hipòcrita o equívoca. Intentar dissimular quelcom negatiu per fer-ho més digerible acostuma a tenir un efecte contraproduent en termes de credibilitat.
6. Quan no puguis comunicar en ferm, explica perquè i anuncia el quan
Dóna les raons per les quals no pots dir quelcom, i preveu mecanismes per a què els empleats siguin els primers en saber novetats. Si apareix la companyia als mitjans de comunicació perquè s'està negociant una fusió, o perquè sou subjectes d'una investigació d'Hisenda, els vostres treballadors han de saber per què a ells no se'ls està dient res. Així no alimentaran la rumorologianegativa.
7. No és només el que tu decideixes, sinó també el perquè
Si ets directiu, no deixis a l'especulació les raons, els per què, d'una decisió empresarial que has pres. Son font habitual de rumorologia.
8. No és només el que tu dius, sinó també el que els altres entenen
Comunica de manera que donis resposta a les ansietats que la notícia provoca en qui t'escolta. Si dius que faràs una inversió en màquines noves per al magatzem, el mosso que carrega caixes amunt i avall ho entén com una amenaça al seu lloc de treball, i per tant només voldrà saber si això li suposarà l'acomiadament o no. Deixa-ho clar des del principi.
9. No és només el que tu fas, sinó també el com i el quan
Procura ser sensible al component emocional en les notíciesnegatives. Si has d'acomiadar algú, minimitza la rumorologia negativa que pot generar-te el treballador acomiadat cuidant les formes i els temps: digues-li amb temps suficient per a què pugui buscar-se un nou lloc de feina, però no massa aviat, per a què no et generi un període d'enterboliment intern.
10. Tingues un manual d'emergència per als rumors negatius
Preveu mecanismes per contrarestar de forma ràpida aquells rumors que són especialment perjudicials, com ara rumors sobre fallides o de reduccions de personals. Una persona concreta de l'organització amb credibilitat reconeguda ha de ser punt de referència.
Una gestióeficaç de la rumorologia interna de l'empresa acostuma a tenir presents aquests 10 punts:
1. Els rumors no es poden acomiadar, perquè ningú no els ha contractat
Rumorejar es una forma de comunicacióinformal que estarà sempre present. No esperis que desapareguin. No tinguis una actitudpersecutòria, perquè això farà augmentar el seu nombre i la seva malignitat.
2. Del rumor tot s'aprofita
Prop del 80% de la informació que es transmet boca-orella és fefaent. A més, el fet mateix de compartir un rumor és una manera de manifestar una preocupació o una esperança. El rumor proporciona informaciófiable sobre l'estat anímic de l'equip de treball.
3. Identifica els rumorejadors de referència, i cuida'ls
Aproximadament un de cada 10 treballadors té el paper clau en la difusió d'un rumor o en el seu acabament. Són persones amb fama d'assabentats, als quals la resta li atribueix un coneixement més acurat de les coses que de debò importen a l'empresa. Mantingues aquest 10% perfectament al dia. Escolta'ls per veure com millorar la teva forma de comunicar.
4. Tingues canals de comunicació interna
Que tothom sàpiga on es pot anar a contrastar el rumor amb la informacióoficial: taulell d'anuncis, missatge electrònic setmanal, revista corporativa, circuit de televisió, etc.
5. Preveu moments de portes obertes
Que els treballadors que tinguin algun moment en el qual puguin anar als gestors a preguntar allò que els preocupi. Reforça els vincles de confiança, que convertiran el rumor en un aliat, i no en un enemic. Evita generar-te rumors amb una comunicació confusa, hipòcrita o equívoca. Intentar dissimular quelcom negatiu per fer-ho més digerible acostuma a tenir un efecte contraproduent en termes de credibilitat.
6. Quan no puguis comunicar en ferm, explica perquè i anuncia el quan
Dóna les raons per les quals no pots dir quelcom, i preveu mecanismes per a què els empleats siguin els primers en saber novetats. Si apareix la companyia als mitjans de comunicació perquè s'està negociant una fusió, o perquè sou subjectes d'una investigació d'Hisenda, els vostres treballadors han de saber per què a ells no se'ls està dient res. Així no alimentaran la rumorologianegativa.
7. No és només el que tu decideixes, sinó també el perquè
Si ets directiu, no deixis a l'especulació les raons, els per què, d'una decisió empresarial que has pres. Son font habitual de rumorologia.
8. No és només el que tu dius, sinó també el que els altres entenen
Comunica de manera que donis resposta a les ansietats que la notícia provoca en qui t'escolta. Si dius que faràs una inversió en màquines noves per al magatzem, el mosso que carrega caixes amunt i avall ho entén com una amenaça al seu lloc de treball, i per tant només voldrà saber si això li suposarà l'acomiadament o no. Deixa-ho clar des del principi.
9. No és només el que tu fas, sinó també el com i el quan
Procura ser sensible al component emocional en les notíciesnegatives. Si has d'acomiadar algú, minimitza la rumorologia negativa que pot generar-te el treballador acomiadat cuidant les formes i els temps: digues-li amb temps suficient per a què pugui buscar-se un nou lloc de feina, però no massa aviat, per a què no et generi un període d'enterboliment intern.
10. Tingues un manual d'emergència per als rumors negatius
Preveu mecanismes per contrarestar de forma ràpida aquells rumors que són especialment perjudicials, com ara rumors sobre fallides o de reduccions de personals. Una persona concreta de l'organització amb credibilitat reconeguda ha de ser punt de referència.