Què és la intel·ligència artificial i com pot ajudar la teva empresa?
Les companyies han d'apostar per aquesta tecnologia i per les eines que posa a disposició, ja que pot representar una reducció de costos
La intel·ligència artificial (IA) ha marcat clarament un abans i un després en la forma que les persones tenim d’entendre el món. Els conceptes “intel·ligència” i “tecnologia” semblaven predestinats a convergir en un futur més o menys proper i sembla que ja no hi ha marxa enrere.
Avui dia ens trobem en un punt d’inflexió respecte a l’adopció i integració de la intel·ligència artificial en el nostre dia a dia més rutinari. Des que ens llevem i ens dirigim al nostre assistent virtual perquè ens recordi l’agenda del dia fins que ens asseiem al sofà de casa per veure la pel·lícula que “casualment” ens recomana la nostra plataforma de contingut multimèdia, estem rodejats d’elements que utilitzen la intel·ligència artificial. Altres exemples del nostre dia a dia que, sense adonar-nos, fan ús de la IA són el correu electrònic quan ens filtra els correus que creu que han de ser dirigits a la secció de correu no desitjat, el nostre telèfon mòbil quan organitza les nostres fotografies per categories d'acord amb el seu contingut gràfic, les nostres xarxes socials quan decideixen mostrar-nos un contingut concret pel seu potencial interès o senzillament quan utilitzem un traductor digital i aquest ens fa una traducció automàtica d’un text concret.
La intel·ligència artificial es defineix com la capacitat que tenen les màquines d’aprendre i executar per si soles, imitant una capacitat que fins ara només era pròpia dels éssers humans. Tots els exemples exposats anteriorment es nodreixen de les capacitats que ofereix la tecnologia i que posen al servei de les persones eines per a fer-nos la vida més senzilla i còmode.
Si bé la intel·ligència artificial ha suposat una transformació en molts aspectes de la nostra vida, l’àmbit professional no ha estat una excepció. Fa relativament poc temps les paraules clau eren “big data” i “economia col·laborativa”, però hem evolucionat i ara només parlem de com la intel·ligència artificial pot suposar un canvi radical en el món laboral tal com l’entenem actualment. Serem les persones reemplaçades per robots en el futur? Quin serà el nostre paper en un món dominat per la tecnologia?
La IA és molt present en el nostre dia a dia: des dels assistents de veus fins a l'ús que en fan el correu electrònic, el telèfon mòbil o les xarxes socials
L’elecció sobre la necessitat d’invertir en tecnologia per part de les empreses, sobretot per les petites i mitjanes empreses, és una qüestió sensible, ja que en molts casos els resultats no són visibles a curt termini i les inversions inicials poden suposar un esforç econòmic important per a organitzacions amb recursos limitats. Sense obviar aquesta realitat, és fonamental que les empreses apostin per la tecnologia i les noves eines que aquesta posa a la nostra disposició, ja que un petit canvi ara pot precedir importants canvis en el futur.
La IA aplicada als negocis
Un primer exemple de com la intel·ligència artificial pot representar un canvi de qualitat en la performance d’una empresa és el cas dels bufets d’advocats. La IA pot representar una reducció de costos gràcies a la capacitat que tenen les màquines de trobar informació destacada dins d’un gran volum de documents, classificar-los en funció de la temàtica i detectar com de rellevant pot resultar aquesta informació per un cas concret. Això, que pot semblar molt simple, pot agilitzar processos i permetre que els equips humans focalitzin les seves capacitats en altres tasques que no requereixen processos tan mecànics.
Un segon exemple el trobem en l’àmbit lingüístic amb el qual s’anomena generació automàtica de text. Gràcies a la intel·ligència artificial, actualment és possible generar textos empresarials no crítics de forma mecànica. Un text empresarial no crític és aquell que, d’entrada, no requereix un component d’originalitat rellevant, com podrien ser guies turístiques o cròniques de partits de futbol. El temps que les persones destinen a la recerca d’informació per a generar aquest tipus de contingut pot ser delegat a les màquines, optimitzant així el temps de les persones.
Una vegada l’empresa ha decidit posar en valor les capacitats que ofereix la tecnologia, és vital tenir clar els objectius que es volen assolir. La tecnologia, inclosa la intel·ligència artificial, no té cap sentit sense un objectiu de negoci clar. Tenir definida la direcció cap a on volem anar ens ajudarà a trobar els processos o àmbits que ens permetran obtenir un retorn de la inversió més gran. En el cas particular de la intel·ligència artificial, i perquè els seus sistemes tinguin sentit, també necessitarem la capacitat d’aglutinar i analitzar grans volums de dades que estiguin alineades amb el nostre objectiu de negoci. Tenir les dades adequades serà l’element diferenciador que ens permetrà obtenir uns resultats òptims i rellevants a llarg termini.
"Les empreses no poden donar l'esquena a la tecnologia. Si ho fan, corren el risc de quedar-se obsoletes"
El debat està servit. Hem d’apostar per la intel·ligència artificial sigui quin sigui el nostre negoci? Pot la tecnologia posar en risc els llocs de treball dels nostres companys? Les preguntes són infinites i, lamentablement, ningú té la resposta definitiva. No obstant això, la tecnologia ha posat al nostre abast eines i procediments que, utilitzats de forma correcta i òptima, poden resultar elements clau per a la consecució de l’èxit de la nostra empresa.
En el cas particular de TransPerfect, multinacional de serveis lingüístics i solucions tecnològiques, sentim moltes veus escèptiques que alerten sobre la possible desaparició dels estudis d’idiomes com a conseqüència de la irrupció de la intel·ligència artificial en l’àmbit lingüístic. No obstant això, el cert és que la immersió cultural serà més necessària que mai. Tot i que les màquines són capaces de trencar barreres i fan que certs processos siguin més accessibles per a un gran nombre de persones, una llengua va més enllà de poder entendre-la o parlar-la. Una llengua és un element fonamental de la cultura d’un territori, i tot i que la tecnologia cada cop té un pes més rellevant en el paisatge modern, hi ha elements de qualitat que, ara per ara, les màquines no tenen habilitat per replicar. Almenys, de moment.
Amb aquest paradigma sobre la taula, qualsevol empresa ha de ser capaç d’analitzar la seva situació i el seu compromís amb la tecnologia i valorar la incorporació d’elements disruptius en el si del seu negoci. La tecnologia evoluciona cada cop més ràpid i les empreses no poden donar-li l’esquena. I si ho fan, corren el risc de quedar-se obsoletes en un context on les noves tecnologies resulten elements clau i imprescindibles per a marcar la diferencia i escalar cap a l’èxit.