Què és l'equity crowdfunding?

És un dels models de finançament col·lectiu amb més demanda que permet a petits inversors participar en el creixement d'empreses com Privalia o Ticketbis

Proposa una pregunta als nostres experts a través de redaccio@viaempresa.cat
Proposa una pregunta als nostres experts a través de redaccio@viaempresa.cat
Pepe Borrell
31 de Maig de 2016
Act. 31 de Maig de 2016
Durant els últims mesos s'han produït adquisicions milionàries d'empreses tecnològiques espanyoles per part de grans operadors internacionals. Per exemple, la venda de Privalia a Vente Privé per 500 milions d'euros, o l'adquisició per part d'eBay de la tecnològica Ticketbis per 165 milions d'euros. Aquestes operacions no només suposen guanys importantíssims pels fundadors de les empreses, sinó que també són un benefici pels inversors, els anomenats Business Angels, que van confiar en aquestes empreses quan els seus equips no superaven la desena de treballadors.

Avui dia ens trobem que, gràcies -principalment- a l'aparició de plataformes tecnològiques que posen en contacte empreses joves amb inversors de tot tipus, el capital risc està vivint una revolució integral. Aquests nous actors són les conegudes plataformes d'equity crowdfunding o crowdfunding d'inversió.

Mitjançant una plataforma online, les plataformes d'equity crowdfunding posen a l'abast de qualsevol persona (the crowd) l'oportunitat de convertir-se en soci d'empreses (com Privalia o Ticketbis), quan aquestes encara es troben en etapes inicials o de creixement.

A més, amb la nova llei reguladora del sector, el juliol del 2015, el Govern espanyol posava fre a l'entrada de noves plataformes i, el que és més important, regulava el sector del finançament alternatiu, per tal de donar-li més seguretat jurídica i transparència com a nou i vertader canal de finançament alternatiu.

A països com el RegneUnit -on l'equity crowdfunding es va regular fa quatre anys-, les plataformes d'equity ja representen un 28,4% del total de l'activitat del capital risc i els estudis preveuen que, en menys de 10 anys, més del 50% de les operacions es faran a través d'aquesta via, en detriment dels tradicionals canals de crèdits com els bancs.

A Espanya, tot i que encara estem lluny d'arribar als nivells anglosaxons, ja s'estan començant a veure operacions de capital risc a través de plataformes d'equity crowdfunding d'una mida considerable, com, per exemple, la cervesera barcelonina artesanal Garage Beer, que acaba d'aconseguir 500.000 euros gràcies a 228 inversors, o MammothHunters, una app de Fitness en creixement que ha rebut més de 320.000 euros de 255 inversors, o Mind The Byte, una startup catalana del sector biotech en la qual van confiar 184 inversors amb 234.000 euros. Totes aquestes empreses podrien haver rebut finançament per les vies tradicionals però van decidir fer servir plataformes d'equity crowdfunding per ser un nou model de finançament més transparent, col·laboratiu, àgil i eficaç i, sobretot, per constituir una via de contacte amb els seus propis clients o consumidors.

En efecte, un dels grans èxits de l'equity crowdfunding és que permet fer extensiu el creixement de les empreses -fins ara reservat als bancs o a les xarxes d'inversors privats- al petit inversor i al seu propi usuari, d'una forma directa, sense intermediaris i amb cost zero per a l'inversor.