13
de Novembre
de
2014
Act.
11
de Febrer
de
2016
Barcelona és una de les ciutats europees que lidera avui dia el sector de les Smart City. La capital catalana pretén ser una ciutat amb un desenvolupament urbà basat en la sostenibilitat que és capaç de respondre a les necessitats bàsiques d'institucions, empreses, i dels mateixos habitants, tant en el pla econòmic, com en els aspectes operatius, socials i ambientals.
En aquest context, Barcelona ha començat a aplicar multitud de directives europees amb l'ajuda de la tecnologiacatalana. Aquest és el cas de Zolertia, una empresa d'enginyeria electrònica, que està al darrere dels sensors que mesuren la qualitat de l'aire o la contaminació acústica i que, actualment, monitoritzen les obres de la Diagonal per assegurar-se que es compleixen algunes d'aquestes directives.
Smart City Expo
Zolertia es presenta en una joint venture juntament amb Entorn, una consultoria mediambiental, creant així la marca Mar. Precisament aquest és el tret diferencial de l'empresa. El seu CEO, MarcFàbregas, creu que "una cosa són les dades que aconsegueixes amb els sensors i una altra és la informació", i això s'aconsegueix amb aquesta col·laboració que enguany participarà en l'edició de l'Smart City Expo de la setmana que ve.
Mar, la joint venture que comercialitza els equips, es va fundar l'any passat i va facturar 10.000 euros. "Aquest any la facturació prevista ronda els 50.000 euros", pronostica Fàbregas. La inversió posada a MAR destinada bàsicament a la creació d'aquest primer producte està quantificada en 250.000 euros, desemborsats en tres anys. "Des de 2010 que Entorn i Zolertia vàrem començar a dissenyar i desenvolupar aquesta tecnologia i l'any passat en vàrem començar la comercialització", apunta.
Negoci arran la contaminació acústica
L'empresa Mar es dedica a monitoritzar la contaminacióacústica o les partícules en suspensió que hi ha a l'aire i a fer-ho de manera més efectiva i eficient. Fàbregas apunta que Barcelona té, per exemple, vint sonòmetres grans i cars i els mou per mesurar el so. "Nosaltres oferim una solució a aquest problema: un conjunt de sensors més petits i barats en contraposició als sensors tradicionals que presentarem a l'Smart City".
El jove emprenedor creu que Barcelona està fent bé la feina per liderar el sector de les Smart City, però "la inversió actual és un problema". Les directives europees són d'obligat compliment però el "retorn de la inversió triga més d'una legislatura en poder-se veure". De totes maneres, Fàbregas adverteix que "unes dades de contaminació poden acabar amb un govern".
Mudances i creixement
Els socis Marc Fàbregas, enginyer electrònic i de telecomunicacions, i Juan Barrera, també enginyer de telecomunicacions, van voltar molt abans de mudar-se al Parc Tecnològic Barcelona Nord, seu actual de l'empresa. Abans, els joves enginyers de Granollers i Sant Andreu de la Barca van fundar Advancare, una start-up d'enginyeria electrònica dedicada a l'electromedicina i van passar per Cornellà, l'Hospitalet i Cerdanyola. Gràcies a Barcelona Activa es van plantejar la col·laboració amb la consultoria mediambiental.
El futur
"El sector Smart City és adequat per a Mar perquè encara és bastant reduït", diu Fàbregas. L'empresari creu que quan el sector creixi i es desenvolupi, l'empresa serà copiada o absorbida. Per això l'enginyer creu que la clau i el futur del negoci dels sensors de Zolertia és la Internet de les coses: "Ara que ja som a Internet hi hem d'incorporar els objectes i poder comunicar-nos amb el mateix llenguatge", afirma.
De totes maneres, la idea de Fàbregas és reproduir la feina que Mar fa a Barcelona a altres ciutats europees: "Si en un consistori hi ha algú amb vocació mediambiental, les coses són molt més fàcils per nosaltres i a Europa normalment tenim les portes obertes".
En aquest context, Barcelona ha començat a aplicar multitud de directives europees amb l'ajuda de la tecnologiacatalana. Aquest és el cas de Zolertia, una empresa d'enginyeria electrònica, que està al darrere dels sensors que mesuren la qualitat de l'aire o la contaminació acústica i que, actualment, monitoritzen les obres de la Diagonal per assegurar-se que es compleixen algunes d'aquestes directives.
Smart City Expo
Zolertia es presenta en una joint venture juntament amb Entorn, una consultoria mediambiental, creant així la marca Mar. Precisament aquest és el tret diferencial de l'empresa. El seu CEO, MarcFàbregas, creu que "una cosa són les dades que aconsegueixes amb els sensors i una altra és la informació", i això s'aconsegueix amb aquesta col·laboració que enguany participarà en l'edició de l'Smart City Expo de la setmana que ve.
Mar, la joint venture que comercialitza els equips, es va fundar l'any passat i va facturar 10.000 euros. "Aquest any la facturació prevista ronda els 50.000 euros", pronostica Fàbregas. La inversió posada a MAR destinada bàsicament a la creació d'aquest primer producte està quantificada en 250.000 euros, desemborsats en tres anys. "Des de 2010 que Entorn i Zolertia vàrem començar a dissenyar i desenvolupar aquesta tecnologia i l'any passat en vàrem començar la comercialització", apunta.
Negoci arran la contaminació acústica
L'empresa Mar es dedica a monitoritzar la contaminacióacústica o les partícules en suspensió que hi ha a l'aire i a fer-ho de manera més efectiva i eficient. Fàbregas apunta que Barcelona té, per exemple, vint sonòmetres grans i cars i els mou per mesurar el so. "Nosaltres oferim una solució a aquest problema: un conjunt de sensors més petits i barats en contraposició als sensors tradicionals que presentarem a l'Smart City".
El jove emprenedor creu que Barcelona està fent bé la feina per liderar el sector de les Smart City, però "la inversió actual és un problema". Les directives europees són d'obligat compliment però el "retorn de la inversió triga més d'una legislatura en poder-se veure". De totes maneres, Fàbregas adverteix que "unes dades de contaminació poden acabar amb un govern".
Mudances i creixement
Els socis Marc Fàbregas, enginyer electrònic i de telecomunicacions, i Juan Barrera, també enginyer de telecomunicacions, van voltar molt abans de mudar-se al Parc Tecnològic Barcelona Nord, seu actual de l'empresa. Abans, els joves enginyers de Granollers i Sant Andreu de la Barca van fundar Advancare, una start-up d'enginyeria electrònica dedicada a l'electromedicina i van passar per Cornellà, l'Hospitalet i Cerdanyola. Gràcies a Barcelona Activa es van plantejar la col·laboració amb la consultoria mediambiental.
El futur
"El sector Smart City és adequat per a Mar perquè encara és bastant reduït", diu Fàbregas. L'empresari creu que quan el sector creixi i es desenvolupi, l'empresa serà copiada o absorbida. Per això l'enginyer creu que la clau i el futur del negoci dels sensors de Zolertia és la Internet de les coses: "Ara que ja som a Internet hi hem d'incorporar els objectes i poder comunicar-nos amb el mateix llenguatge", afirma.
De totes maneres, la idea de Fàbregas és reproduir la feina que Mar fa a Barcelona a altres ciutats europees: "Si en un consistori hi ha algú amb vocació mediambiental, les coses són molt més fàcils per nosaltres i a Europa normalment tenim les portes obertes".