29
de Gener
de
2015
Act.
29
de Gener
de
2015
"Amb Muzze pots crear, a través d'un smartphone, una audioguia de manera instantània", així explica Richard Lagrand, cofundador de Muzze, la idea d'aquesta aplicació per amants dels museus i les exposicions.
Lagrand va trobar en el sector museístic un nínxol de mercat per explotar: el de les audioguies en exposicions temporals o museus petits. Segons explica aquest holandès establert a Barcelona, "els comissaris tenen moltes coses per explicar, però el 90% dels museus, els més petits, no tenen els mitjans per comprar una audioguia. Pels grans museus amb exposicions fixes sí que és una inversió que val la pena, però pels petits o per les exposicions itinerants no és rendible fer la inversió".
Els museus intenten convèncer als visitants perquè vinguin a veure les exposicions, compren l'audio-tour, però a l'exposició temporal no funciona. Aquí és on entra Muzze: "Ens vam demanar si seria possible fer quelcom amb els smartphones; el maquinari ja el tenim, tothom el té, els museus ja no cal que facin aquesta inversió". Només falta una aplicació amb el contingut.
Una aplicació, dues funcions
Muzze té dues parts, explica Lagrand: "Una part per crear l'audioguia i una altra per escoltar-la". Quan un museu contracta el servei rep una capsa amb uns nodes bluetooth i unes claus d'accés. Llavors poden començar a fer la seva pròpia audioguia. Lagrand afirma que "el procés tradicional de creació d'un tour audioguiat normalment és molt llarg –d'uns dos mesos-, car i implica molta gent", amb Muzze el procés es redueix a dues hores.
El comissari o expert de l'exposició amb el seu propi telèfon mòbil pot crear-la de manera instantània. El procés és el següent: es col·loca un dispositiu bluetooth –node- a la sala corresponent i amb el telèfon es creen punts d'interès fent una foto de l'obra a comentar, que es grava amb el mòbil. Ara mateix el preu d'aquest servei és de 39 euros al mes i cada node costa 25 euros, "un preu simbòlic que cada museu pot permetre's", diu Lagrand. La idea és que aquests nodes són reutilitzables i es pot crear una nova audioguia amb cada nova exposició.
Una empresa petita amb un gran projecte
A Muzze treballen tres persones a temps complet i tres a temps parcial. El projecte va arrencar la primavera de l'any passat: "En aquella època vam presentar la idea a uns museus que van quedar entusiasmats, però ens van dir que volien veure un prototip funcional", diu Lagrand. Per aquest motiu es van posar mans a l'obra i a l'estiu el van desenvolupar.
Dels quatre museus que van ser pioners en la implantació ara n'hi participen 25, entre els quals hi ha, per exemple el Cobra Museum d'Amstelveen, museu d'Història de la Haia, MOTI - Museum of the Image de Breda, el Boerhaave de Leiden o les Fluweelengrot, unes coves al sud d'Holanda. "És curiós mencionar aquestes coves perquè baixen fins a 200 metres de profunditat i allà baix, amb el 95% d'humitat, només funciona Muzze", explica Lagrand. "Els visitants descarreguen l'aplicació i la informació es descarrega dels nodes siguis on siguis", afegeix.
Aquest holandès de la Haia explica a VIAempresa que va arribar a Barcelona per casualitat: "Durant la fira Web Summit a Dublín a la qual estàvem convidats –juntament amb 2.000 start-ups- cercàvem inversors i vam contactar amb el mentor de Startup Bootcamp". Després d'aquella estada a Irlanda, Muzze va entrar al programa i en aquests moments l'equip es troba en el projecte Startup Bootcamp per millorar l'experiència del visitant i el disseny. Amb el suport de Barcelona Activa ,"estem millorant els contactes amb els museus i comissaris per presentar-nos i que ens coneguin i que provin Muzze", ressalta l'emprenedor. "Tot i l'estadi del projecte, també estem buscant ampliar la plantilla", afegeix.
"El Shazam dels museus"
En el futur Muzze vol millorar el disseny, convertir el procés de creació "de fàcil a molt fàcil" i trobar inversors per tal d'expandir-se internacionalment. Lagrand vol que aquesta app sigui "una aplicació per a qualsevol museu" i explica que al món hi ha 55.000 museus que reben un total d'un bilió de visitants. "Si un percentatge d'aquestes persones té l'app, els museus s'hi podran comunicar i les possibilitats són molt grans", diu Lagrand. El futur de Muzze és que a partir dels gustos de l'usuari, l'aplicació pugui suggerir museus o exposicions, esdevenir quelcom, diu Lagrand, com "el Shazam dels museus".
Lagrand va trobar en el sector museístic un nínxol de mercat per explotar: el de les audioguies en exposicions temporals o museus petits. Segons explica aquest holandès establert a Barcelona, "els comissaris tenen moltes coses per explicar, però el 90% dels museus, els més petits, no tenen els mitjans per comprar una audioguia. Pels grans museus amb exposicions fixes sí que és una inversió que val la pena, però pels petits o per les exposicions itinerants no és rendible fer la inversió".
Els museus intenten convèncer als visitants perquè vinguin a veure les exposicions, compren l'audio-tour, però a l'exposició temporal no funciona. Aquí és on entra Muzze: "Ens vam demanar si seria possible fer quelcom amb els smartphones; el maquinari ja el tenim, tothom el té, els museus ja no cal que facin aquesta inversió". Només falta una aplicació amb el contingut.
Una aplicació, dues funcions
Muzze té dues parts, explica Lagrand: "Una part per crear l'audioguia i una altra per escoltar-la". Quan un museu contracta el servei rep una capsa amb uns nodes bluetooth i unes claus d'accés. Llavors poden començar a fer la seva pròpia audioguia. Lagrand afirma que "el procés tradicional de creació d'un tour audioguiat normalment és molt llarg –d'uns dos mesos-, car i implica molta gent", amb Muzze el procés es redueix a dues hores.
El comissari o expert de l'exposició amb el seu propi telèfon mòbil pot crear-la de manera instantània. El procés és el següent: es col·loca un dispositiu bluetooth –node- a la sala corresponent i amb el telèfon es creen punts d'interès fent una foto de l'obra a comentar, que es grava amb el mòbil. Ara mateix el preu d'aquest servei és de 39 euros al mes i cada node costa 25 euros, "un preu simbòlic que cada museu pot permetre's", diu Lagrand. La idea és que aquests nodes són reutilitzables i es pot crear una nova audioguia amb cada nova exposició.
Una empresa petita amb un gran projecte
A Muzze treballen tres persones a temps complet i tres a temps parcial. El projecte va arrencar la primavera de l'any passat: "En aquella època vam presentar la idea a uns museus que van quedar entusiasmats, però ens van dir que volien veure un prototip funcional", diu Lagrand. Per aquest motiu es van posar mans a l'obra i a l'estiu el van desenvolupar.
Dels quatre museus que van ser pioners en la implantació ara n'hi participen 25, entre els quals hi ha, per exemple el Cobra Museum d'Amstelveen, museu d'Història de la Haia, MOTI - Museum of the Image de Breda, el Boerhaave de Leiden o les Fluweelengrot, unes coves al sud d'Holanda. "És curiós mencionar aquestes coves perquè baixen fins a 200 metres de profunditat i allà baix, amb el 95% d'humitat, només funciona Muzze", explica Lagrand. "Els visitants descarreguen l'aplicació i la informació es descarrega dels nodes siguis on siguis", afegeix.
Aquest holandès de la Haia explica a VIAempresa que va arribar a Barcelona per casualitat: "Durant la fira Web Summit a Dublín a la qual estàvem convidats –juntament amb 2.000 start-ups- cercàvem inversors i vam contactar amb el mentor de Startup Bootcamp". Després d'aquella estada a Irlanda, Muzze va entrar al programa i en aquests moments l'equip es troba en el projecte Startup Bootcamp per millorar l'experiència del visitant i el disseny. Amb el suport de Barcelona Activa ,"estem millorant els contactes amb els museus i comissaris per presentar-nos i que ens coneguin i que provin Muzze", ressalta l'emprenedor. "Tot i l'estadi del projecte, també estem buscant ampliar la plantilla", afegeix.
"El Shazam dels museus"
En el futur Muzze vol millorar el disseny, convertir el procés de creació "de fàcil a molt fàcil" i trobar inversors per tal d'expandir-se internacionalment. Lagrand vol que aquesta app sigui "una aplicació per a qualsevol museu" i explica que al món hi ha 55.000 museus que reben un total d'un bilió de visitants. "Si un percentatge d'aquestes persones té l'app, els museus s'hi podran comunicar i les possibilitats són molt grans", diu Lagrand. El futur de Muzze és que a partir dels gustos de l'usuari, l'aplicació pugui suggerir museus o exposicions, esdevenir quelcom, diu Lagrand, com "el Shazam dels museus".