Atraure i retenir talent és un joc creat per tu
Deia Richard Branson que l'equip és el més important en una empresa, i tenia raó. Un equip content i eficaç porta a un negoci sa i innovador; i aquest aporta valor i felicitat al client. De fet, així com en un avió has de posar-te la mascareta tu abans que no pas els teus fills, a l'empresa, t'has de cuidar primer tu i els teus, per a poder servir els altres.
Però, perquè la gestió del talent és quelcom que sempre amoïna l'empresari?
Doncs, simplement, perquè parteix de dues premisses falses:
La primera és que cal fitxar els millors. Parlàvem en un article anterior de l'anunci que Sir Ernest Shackleton va publicar al diari a finals del segle XIX per a una expedició. L'anunci feia així: "Es busquen homes per a expedició perillosa. Sou baix, fred extrem, llargs mesos en completa foscor, perill constant, no es garanteix el retorn. Honors i reconeixement en cas d'èxit". Cinc mil persones van presentar-s'hi, 27 d'elles van ser triades i totes elles van arribar a bon port, malgrat els incidents que van patir. I això ho van aconseguir, no perquè fossin els millors, sinó perquè eren els adequats pel lloc de treball. Eren candidats que acceptaven els riscos i es movien per l'honor i el reconeixement que rebrien en cas de sortir-se'n. A l'empresa, igual que a l'expedició de Sir Shackleton, cal trobar la gent adequada pel lloc de treball, i no els tècnicament millors. Només així tothom s'implicarà en l'estratègia.
I la segona premissa falsa és que cal motivar l'equip. La realitat és que la gent ha de venir motivada de casa i tu, com a empresari, pots desmotivar si no atens les necessitats d'aquells que s'impliquen en l'èxit de l'equip. Si tens un treballador desmotivat i li prestes massa atenció, estaràs centrant els teus esforços en les teves febleses, el que, com a molt, et deixarà igual com estaves. Si vols millorar, cal que et centris en les teves fortaleses si, per tant, atenguis els més compromesos, per a aprofitar-ne tot el talent.
I, això, ho faràs centrant-te en tres aspectes que faran de la teva empresa un pol d'atracció i retenció de talent:
1. Creant un entorn saludable, basat en una estratègia clara, unes regles definides i una obertura constant a les idees de millora.
2. Treballant a promoure lideratges intermedis, que et permetin construir un equip eficaç i compromès amb uns sistemes pensats per a ser productius i feliços al lloc de treball.
3. Premiant la motivació de manera tangible (retribució, carrera, horari...) i intangible (relacions, agraïments, confiança...).
I, tot això, tenint en compte que el talent és un objectiu en moviment i que, per tant, no t'has de frustrar si el que abans funcionava ara no ho fa. Hauràs de millorar l'entorn de treball i les recompenses de manera continuada, sabent que el talent que atrauràs i retindràs no serà sempre el mateix.
I tu, a la teva empresa, què fas per a atraure i retenir talent?