Barcelona capital mundial de les start-ups digitals
En l'entorn europeu, només Israel, el país tecnològicament més sofisticat del món (i un altre gran clúster de start-ups) ens supera en publicacions a les revistes més prestigioses del món (Nature i Science). A això, li podem sumar l'existència d'universitats i escoles de negoci també de primer nivell global, un entorn institucional organitzat (un bon exemple és el clúster Barcelona Tech City, que aplega més de 200 empreses en models de negoci digitals), una creixent passió i vocació emprenedora, i una situació i un clima envejable.
En igualtat de condicions, els emprenedors opten per venir a Barcelona davant Hèlsinki o Berlín. L'ecosistema català és excepcional. Fa gairebé un segle, Joseph Schumpeter, l'economista que va situar la innovació en el centre del pensament econòmic, parlava d'"onades de destrucció creativa". Les noves tecnologies s'introduïen al mercat i generaven un nou ordre de coses, superior a l'anterior, una autèntica onada de destrucció que era l'origen de nous paradigmes.
A Barcelona, avui dia, tenim una efervescent dinàmica schumpeteriana. Una start-up és el vehicle organitzatiu de la innovació disruptiva. És, per definició, una empresa d'alt potencial de creixement i d'alt risc tecnològic o de model de negoci. Una start-up no serveix un mercat preexistent, sinó que inventa un nou mercat. Desenvolupa un "oceà blau", un nou espai de valor únic, lliure de competidors. I els perfils emprenedors se sofistiquen. Ja no només disposem de referents socials emprenedors. El nou referent és el de l'emprenedor en sèrie (qui idea, funda i desenvolupa una start-up darrere l'altra). I, fins i tot, aquest model ha quedat superat pel de l'emprenedor en paral·lel (qui idea, funda i desenvolupa diferents start-ups al mateix temps).
La colònia de start-ups a Barcelona és extremadament rica. Amb sectors emergents com els videojocs, la salut digital, l'Internet de les Coses, l'educació, l'e-commerce, els serveis B2B (business to business), les tecnologies multimèdia, o les aplicacions mòbils, l'empremta digital està ben present en les nostres start-ups. No debades, Barcelona és la capital mundial de la tecnologia mòbil, fet formalitzat amb la constitució de la Fundació Mobile World Capital. Una fundació que va més enllà de col·laborar decisivament en l'organització del Mobile World Congress (la gran fira mundial de novetats en tecnologia mòbil, que atreu Barcelona, cada any, més de 80.000 visitants).
La Mobile World Capital realitza, a més, projectes de sensibilització (com l'ensenyament de l'ús de les tecnologies digitals a famílies, estudiants i mestres, mitjançant la seva iniciativa mSchools), de suport a la transformació digital en sectors com la salut o la indústria, o de prospectiva de futur (com la celebració de l'esdeveniment 4YFN –Four Years From Now-, punt de connexió de la comunitat global de start-ups, de concentració dels millors gurus en la matèria, i de mostra de les tendències que canviaran radicalment el món en un lapse de 4 anys).
Som uns grans afortunats de veure i de viure aquesta dinàmica efervescent de creació i creixement d'un nou sector que, sens dubte serà estratègic en el futur pròxim per l'economia catalana.