Cinc lliçons de vida empresarial
Després de més de 20 anys treballant amb empreses de més de 50 sectors diferents, he après cinc lliçons que tota empresa hauria de tenir present per a créixer, prosperar i deixar un llegat durador. Són aquestes:
Primera. La millor estratègia és la que s’aplica. En realitat, com el metge que fuma, sabem què cal fer i com cal fer-ho, però, tot i això, no ho fem. Per què? Per exemple, si per a mantenir-me en forma vull crear l’hàbit de nedar mil metres cada dia, puc esperar-me a tenir el temps i l’equipament per a fer-ho o puc sortir cada dia a nedar-ne tres-cents, i ja aniré ampliant-los quan pugui. Què creus que és millor pel meu cos? La millor estratègia, doncs, és la que s’aplica.
Segona. Els valors, si no són compartits, no són valors. Si truqués demà a la teva empresa demanant pels valors d'aquesta, què creus que em respondrien? Segur? I si fos un client vostre, m’atendrien seguint aquests valors? Segur? Si la resposta a aquestes preguntes no és un SÍ rotund, posa’t a treballar.
En lloc de pensar que us falta personal, potser hauríeu de pensar si us falta organització
Tercera. No us cal més gent. En lloc de pensar que us falta personal, potser hauríeu de pensar si us falta organització. Cobrir una mala organització amb més persones és actuar sobre el símptome en lloc de sobre la causa. Abans de contractar més gent, pensa en si de debò us cal o si podeu millorar els processos del negoci per a fer-los més eficients i, per tant, més rendibles.
Quarta. Si no calculeu el ROI de tot allò que feu potser esteu perdent diners i forces. D’on venen la majoria dels teus clients? Quants sistemes tens escrits per a promoure-ho? Sovint dediquem molts recursos a estratègies de dubtós retorn mentre deixem de banda aquelles que ens aporten la majoria del negoci. Per exemple, si sou com la majoria de les empreses que conec, els vostres clients vindran principalment de les referències però, així i tot, segur que dediqueu més esforços al màrqueting digital que a trucar els clients i demanar-los que us presentin algú. M’equivoco?
Cinquena. Si mires al passat i penses que podries haver-ho fet diferent, tens raó. Per tant, pensa en el futur, ara que encara no hi ets, i actua en conseqüència. Quins són els tres principals reptes que afrontarà el teu sector en els pròxims anys? Què hauries d’estar fent ara mateix per a afrontar-los amb garanties?
Si sou com la majoria de les empreses que conec, els vostres clients vindran principalment de les referències però, així i tot, segur que dediqueu més esforços al màrqueting digital
Diu Carl Richards que “el risc és tot allò que queda després d’haver pensat en tot”. Això significa que el risc no es pot eliminar però sí minimitzar. Amb l’èxit passa quelcom semblant: no es pot garantir, però sí promoure. I aquestes cinc lliçons són les que he vist funcionar en empreses d’arreu per a promoure un èxit rendible i durador.