Aquest 2018 és l’Any Europeu del Turisme Cultural. Europa és conscient de dues realitats que, com més va, més es demostra que o s’esquiven, sinó que interseccionen i s’alimenten: l’economia del turisme i la cultura.
Només cal parar atenció a les aportacions d’aquests dos sectors estratègics al PIB i al VAB per adonar-se’n. O fixar-se en d’altres indicadors, com la despesa mitjana de la ciutadania en els seus productes i serveis o les taxes d’ocupació. En aquest sentit, val a dir que Catalunya genera el doble d’ocupació en el sectors creatius i de la cultura que la mitjana de la UE, amb una aportació pràcticament idèntica al PIB. I s’ha de tenir ben present que, en aquest àmbit, les empreses del món del llibre són, amb l’audiovisual, les principals i les més internacionalitzades.
Des del punt de vista empresarial i econòmic, Sant Jordi és un miracle: en 12 hores es facturen més de 21 milions d’euros, els 957 municipis de Catalunya surten al carrer a plantar parades de llibres i s’hi passegen, només a la ciutat de Barcelona (dades oficials de la Guàrdia Urbana) entre 1,2 i 1,5 milions de persones (és una festa multitarget: dels infants, als adults, passant pels adolescents i la gent gran, col·lectius al marge).
Indicadors que deixen esbalaïts els nostres col·legues d’altres països. Enguany ens visiten una vintena de mitjans de comunicació de 10 països d’Europa i Amèrica per a veure i viure el Sant Jordi; l’any passat, vam acollir les 20 ciutats declarades patrimoni literari per la Unesco; i l’anterior, llibreters d’una quinzena de països venien a veure què passa per Sant Jordi en relació al llibre que en els seus territoris sembla impossible, tot i que la festa ja l’hem exportada a 25 països que la celebren amb continuïtat.
"Enguany ens visiten una vintena de mitjans de comunicació de 10 països d’Europa i Amèrica per a veure i viure el Sant Jordi"
És un dia esplendorós: els creadors (escriptors i il·lustradors) contacten amb el públic, els editors serveixen tota la seva oferta, els distribuïdors fan que la logística sigui impecable i els llibreters, finalment, rematen la feina d’aquest rellotge de sincronització sectorial aplegada a la Cambra del Llibre. Mesos de feina, doncs, per a un dia rellevant. Val a dir, però, que Sant Jordi no és cap competició. I que la tasca és continuada.
No competim a veure qui guanya. El Gremi de Llibreters de Catalunya insisteix, de fa anys, en una dada: els 10 títols més venuts aquesta diada no superen el 8% del total. No són, doncs, la notícia. El focus ha de raure en els 92% de llibres que la gent compra: diversos, molt diversos, i on la literatura infantil i juvenil hi té un relleu, important econòmicament i educativa. Culturalment, la dada és interessant i desmenteix l’excés de zoom en uns pocs títols. Pel que fa a la facturació, és important, i tant!, però més com a festa del llegir que de rendibilitat (compteu obrir botiga, plantar parades, doblar llibres, contractar personal extra…). La idea de civilitat i treballar per a incorporar el 32% dels nostres conciutadans que no mai no llegeixen haurien de ser els nostres motors. Una societat no només civilitzada, sinó també competitiva, no pot deixar gent als marges.
"Els 10 títols més venuts aquesta diada no superen el 8% del total. No són, doncs, la notícia"
La crisi ha fet mal. A tots els sectors. Les llibreries han demostrat habilitat d’adaptació, reinvenció i emprenedoria. Perquè crisi a part, han canviat els hàbits: de consum, d’accés i d’informació. Aquests són els reptes. D’aquí l’aposta del Gremi per la formació i n’és exemple l’Escola de Llibreria, iniciativa conjunta amb la UB. Sense ser competents no serem competitius. La nostra aposta és cultural, que com deia Montserrat Roig, és la revolució més forta.