Joan Carles Calbet

Opinió

El valor de les empreses familiars catalanes

A Catalunya més del 65% de les empreses són familiars, fet que ha anat marcant el nostre tarannà, la nostra cultura social i, si fem referència al sector retail, el model comercial català. Les empreses neixen, creixen, es desenvolupen i moren en entorns socials, polítics i econòmics que possibiliten l'èxit de la seva activitat i a la vegada la condicionen.

En el cas de les empreses familiars cal sumar a aquests entorns un quart, la família. L'experiència a Comertia ens diu que una bona gestió de l'empresa familiar és aquella que aconsegueix traslladar i fer latents els valors de la família (estabilitat, integritat, planificació i visió a llarg termini) a l'empresa.

A Comertia, l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar de Retail, comptem amb una seixantena de cadenes de retail familiars, des de primera fins a sisena generació.

Totes elles són empreses familiars que, en més o menys mesura, han patit esdeveniments històrics (Segona Guerra Mundial, Guerra Civil, expropiació de terrenys, canvis de sistemes polítics, catàstrofes naturals, devaluació de la moneda amb la incorporació de l'euro, etc.) que van afectar durament els seus negocis. Avui ens ho expliquen amb la satisfacció d'haver sabut trobar les oportunitats adients per tirar endavant.

El que hem après de les històries empresarials de Comertia és que tota organització familiar i empresarial que aconsegueix superar les seves dificultats s'enforteix i perllonga la seva continuïtat.

Cada generació va deixant la seva empremta i, una rere l'altra, van incorporant la seva manera de fer, més amb criteri d'evolució que de canvi, amb criteri de millora, en la direcció de construir una organització estimulant amb una cultura corporativa sòlida que és la que ajuda a sobreviure als canvis estructurals i a promoure la continuïtat.

El recorregut de les empreses familiars catalanes es tradueix avui en una singularitat comercial i uns valors molt propis d'aquí, que podem observar en l'atenció personalitzada al client amb un interès real per les persones. Amb unn ambient de confiança, els establiments transpiren la nostra mateixa manera de fer de casa. Hi ha una qualitat, sabem que darrere de cada producte i servei hi ha tot un procés de treball intens per satisfer les necessitats dels més exigents. I una experiència de compra: trobem en moltes botigues innovacions en el punt de venda que posen l'accent en la importància d'estar a l'alçada dels clients, de demostrar-los el nostre esforç per estar sempre al dia.

A més, les empreses familiars catalanes es comprometen a col·laborar amb el creixement local, generant riquesa en el territori, assumint la seva responsabilitat fiscal al nostre país i donant feina a més de 43.000 persones.

A Comertia hem vist que, malgrat el pas dels anys, tots aquests valors perduren a les organitzacions i són es els que atorguen la diferència i l'autenticitat, refermant la singularitat del comerç català.