La penúltima vegada que vaig parlar amb un robot va ser depriment. Ara fa un any vaig tenir el plaer de parlar amb la famosa robot Sofia, aquella que té el cap pelat i transparent. Recentment s'ha fet famosa perquè Aràbia Saudí li va atorgar la nacionalitat (oh! gran notícia) i perquè el Will Smith li va tirar la canya en una entrevista. També he vist que l'Àlex Gutiérrez en publicava una entrevista al diari Ara que especificava que era editada per qüestions de claredat.
La Sofia em va semblar més estulta que la Siri que porto a la butxaca. La xerrada va durar menys d'un minut. En cap moment em va donar la impressió que tingués un comportament mínimament intel·ligent i sí de presa de pèl. A banda, la Sofia produeix un efecte immediat de "vall inquietant", que és l'efecte que es produeix quan una rèplica antropomòrfica s'acosta en excés a l'aparença i comportament d'un ésser humà real, causant una resposta de rebuig entre els observadors humans. L'efecte estrany que ens produeix un humanoide és molt diferent que el que ens produeix un braç robòtic d'una cadena de producció o la Roomba.
La darrera vegada que vaig parlar amb un robot va ser per telèfon. Va ser tot molt més prosaic; per demanar cita al taller. Premi u, digui el dia, l'hora, digui sí si està d'acord i li enviarem un SMS amb la informació de la cita. Una veu metàl·lica, monòtona que no enganya ningú i que es manté a una distància prudencial de la "vall inquietant". Tot relativament indolor fins a l'hora de pagar, és clar.
"L'efecte estrany que ens produeix un humanoide és molt diferent que el que ens produeix un braç robòtic d'una cadena de producció o la Roomba"
Google, en la seva conferència anual I/O, va presentar aquest dimarts totes les seves novetats prêt-à-developer de la temporada a una audiència de programadors entusiasmats. Menció especial per l'auditori a cel obert i a ple sol, format Illa Fantasia. Les paraules clau van ser intel·ligència artificial, aprenentatge màquina, xarxes neuronals i aprenentatge profund, paraules comodí que serveixen tant per definir tecnologies com a estratègies de màrqueting.
La novetat que va acaparar tots els focus va ser el Google Dúplex, la nova tecnologia que permet els algorismes d'intel·ligència artificial de Google portar una conversa de veu i en llenguatge natural amb un humà. Com a exemple van posar dues converses (enregistrades, no en directe) de trucada —una a una perruqueria i l'altra a un restaurant— per demanar hora. La "persona" que trucava era el robot de Google i la conversa demostrava no només que era capaç d'entendre el que deia l'altra persona, sinó que podia també interpretar-ne les inflexions del llenguatge i reaccionar a les seves pauses amb interjeccions com "mm-mm" i "sssí", com ho fem els humans quan parlem per telèfon. Les dues persones que van atendre les trucades en cap moment van adonar-se que no estaven parlant a un humà i, per tant, mai no van transitar per la "vall inquietant". Val la pena que escolteu les converses.
Google encara no ha llençat el seu Google Dúplex al mercat, s'espera que sigui a finals d'any. Quan ho faci arribarà a més de 500 milions d'aparells que inclouen teles, mòbils, tauletes, ordinadors i assistents de veu. Diria que a hores d'ara no hi ha massa barreres tecnològiques per resoldre, però els problemes més difícils de resoldre no són els tecnològics sinó els ètics i socials.
"Ens vendran detectors de robots que tallaran la trucada en cas que no desitgem parlar amb màquines?"
Quan 500 milions d'aparells (inicialment) puguin trucar incansablement tothom les 24 hores al dia, qui respondrà al telèfon? Com sabrem si ens truca un robot o una persona? Serà obligatori pels robots-telefonista identificar-se en iniciar la trucada? Si la trucada es fa des dels servidors de Google, i no del mòbil de l'usuari, qui és responsable civil o penal en cas de litigi? Ens vendran detectors de robots que tallaran la trucada en cas que no desitgem parlar amb màquines? Tindrem roboBlockers com ara tenim adBlockers?
"Su tabaco, gracias".
Si els clients poden trucar via Google a un restaurant, res no em fa pensar que el propietari d'un restaurant no pugui fer el mateix i pugui posar un robot a respondre el telèfon, tant a humans com a altres robots. I qui diu restaurants diu bars, museus, taxidermistes i, per extensió, la resta de mortals, autònoms inclosos. Una persona, un bot. Jo espero amb delit el meu robot conversacional perquè respongui per mi que sóc a un funeral quan el robot de Google truqui amb un modulat accent caribeny preguntant "¿estoy hablando con el propietario de la línea?". Perquè teniu clar que aquesta serà la primera aplicació dels bots de Google Dúplex quan es comercialitzin, oi?