De xips a bits, el reciclatge a Silicon Valley
He acabat d'arribar dels Estats Units però no del tot per temes de jet lag. Tampoc no és del tot acurat dir que he estat als Estats Units ja que només he estat a Califòrnia i Califòrnia, l'estat de l'ós i l'estrella republicana, és els Estats Units però no ben bé.
Pocs territoris del món han tingut una influència global tan destacada. Tot el que un cop va ser novetat, il·legal o freak i que ara és comú a la nostra societat, va néixer o arrelar a Califòrnia el segle passat. L'amor lliure, l'antimilitarisme, les drogues, les platges nudistes, els matrimonis homosexuals, el culte al cos, les operacions d'estètica, la cultura hippie, els hipsters, els ordinadors personals, Internet, el Gangsta Rap, Hollywood, la generació beat i l'Església de Sant John Coltrane. I em deixo coses.
Califòrnia juga una lliga a part. D'acord amb un estudi del 2016 de l'American Enterprise Institute (AEI), si Califòrnia fos un estat independent, amb un PIB de 2.448 bilions de dòlars, seria la sisena economia del món per davant dels 2.420 de França, però amb sis milions menys de treballadors. I aquí hi té molta culpa Silicon Valley, l'àrea sud de la badia de San Francisco i que els locals anomenen "The Valley". Si hi aneu amb cotxe, no cal que busqueu indicacions perquè no surt als mapes. Hi trobareu Santa Clara, San Jose, San Mateo, Alameda i altres ciutats, però no Silicon Valley.
El terme 'Silicon Valley' apareix imprès per primer cop en una sèrie d'articles de Don Hoefler l'any 1971 titulada Silicon Valley in the USA en referència a la gran quantitat d'empreses ubicades a la regió que utilitzaven els microprocessadors basats en xips de silici per a les seves tecnologies. El nom es va popularitzar als 1980 coincidint amb l'eclosió de la informàtica personal.
Però això era abans quan Silicon Valley venia productes basats en xips. Ara Silicon Valley ven serveis i estan basats en bits amb el consegüent cost marginal zero. Actualment 'The Valley' és la seu de les empreses més influents del món. Apple, Google, Facebook, Twitter, Tesla, eBay, Netflix, Visa, HP són algunes de les empreses que hi tenen la seva seu. Amazon, Microsoft, Sony i Samsung entre moltes altres també hi tenen presència destacada. Fins a 39 empreses amb seu a Silicon Valley surten a la llista de Fortune 1000.
"El terme 'Silicon Valley' apareix imprès per primer cop en una sèrie d'articles de Don Hoefler"
Aquestes empreses donen feina a uns 250.000 treballadors que resulten insuficients per a la demanda que actualment té (els CEOs de les principals empreses tecnològiques s'han queixat de les restriccions que Trump imposa a la immigració qualificada). Actualment un 37% de la població de Silicon Valley és d'origen estranger. La competència és altíssima; un enginyer recentment sortit de la universitat pot guanyar fàcilment 100.000 dòlars a l'any a Google o a Facebook, que poden arribar a 150.000 al cap de 10 anys. La vida mitjana d'un d'aquests treballadors a la mateixa empresa és de dos anys.
Per posar el canvi de xips a bits en perspectiva comparem el centre industrial més potent dels EUA dels anys 1990, amb l'actual Silicon Valley. El 1990 els tres grans de l'automoció de Detroit tenien una capitalització de mercat combinada de 36.000 milions de dòlars i generaven uns ingressos de 250.000 milions de dòlars. El 2014 les tres grans de Silicon Valley tenien una capitalització d'1,09 bilions i generaven més o menys els mateixos ingressos. La diferència és que mentre que a Detroit generava aquesta riquesa amb 1,2 milions de treballadors, Silicon Valley ho feia amb només 137.000 (font WEF). Un treballador de Silicon Valley d'avui genera 10 vegades més de riquesa movent bits avui que un de Detroit movent àtoms fa 27 anys: els cotxes eren nacionals, la tecnologia és global.
En aquest viatge a Califòrnia vaig ser un matí al campus que té Facebook a Menlo Park i, com és preceptiu, vaig anar a fer-me la foto famosa del cartell amb el polze gegant que hi ha a l'1 de Hacker's Drive.
El cartell el tenen on Zuckerberg va perdre l'espardenya, més enllà d'uns aparcaments infinits tocant a l'autopista. Sota un sol de justícia vaig arribar al cartell per la part de darrere i ja de lluny vaig identificar-hi el logo de Sun Microsystems, el famós fabricant d'estacions de treball, servidors i components basats en xips de silici. El logo, tot i que ben identificable, estava fet malbé, gastat pels anys i mig cobert per les bardisses. A l'altra cara, flamant i a la vista de tothom hi havia el de Facebook. Califòrnia també és coneguda pel respecte al medi ambient, l'ecologia i el reciclatge.