Un congrés per entendre el futur dels negocis
Quan el Mobile World Congress va arribar a Barcelona, el 2006, al món hi havia 2.000 milions de línies de telefonia mòbil, l’estàndard del moment era el 3G i el líder en dispositius era l’europea Nokia. El model de negoci de les operadores era cobrar per les trucades de veu i a la factura et detallaven quantes n’havies fet, quants minuts i segons havien durat, i quantes eren provincials, interprovincials o internacionals, i d’aquí sortia el preu a pagar.
El 2012, només sis anys després, la cosa havia canviat molt. La xifra de línies de telefonia mòbil al món ja era de 6.000 milions, l’estàndard era el 4G, el líder en dispositius era la nord-americana Blackberry i el model de negoci ja no eren les trucades (ara van de regal) sinó que era el volum de dades. El preu a pagar depenia de quants Mb o Gb de dades feies servir.
"El negoci canvia molt, i el Mobile World Congress ha estat sempre el lloc on observar com va mutant i evolucionant. Per això tothom ve a Barcelona, per entendre per on aniran les coses i poder preveure quines decisions caldrà prendre"
El negoci canvia molt, i el Mobile World Congress ha estat sempre el lloc on observar com va mutant i evolucionant. Per això tothom ve a Barcelona, per entendre per on aniran les coses i poder preveure quines decisions caldrà prendre. La indústria de les telecomunicacions ha esdevingut una de les més poderoses del món i no només mou molts diners, sinó que a més a més està incidint en el futur de molts altres negocis: indústria, logística, banca, transport, salut, ensenyament, entreteniment i en general, tota la societat. Les operadores de telecomunicacions busquen contínuament com créixer, i no dubten a explorar tots i cadascun d’aquests barris veïns: empreses de telecomunicacions fent aliances amb fabricants de cotxes, empreses de telecomunicacions produint sèries i pel·lícules, empreses de telecomunicacions treballant amb bancs nous sistemes de pagament... La indústria de les telecomunicacions té l’oportunitat de fer moltes coses, i cada any ens ensenya al Mobile World Congress en què està pensant i on té pensat buscar negoci. No importa a què et dediquis, si ets empresari has de venir per identificar si aquesta immensa indústria ha posat el seu punt de mira en el teu negoci. Venen de tot el món, així que pots detectar fenòmens que tot just són tendència a altres llocs del món però que podrien arribar més aviat que tard.
Un passeig pel Mobile World Congress de fa tres o quatre anys evidenciava que les empreses de telecomunicacions veien oportunitats de negoci al sector de la banca i tot era ple d’idees i noves propostes sobre com fer els pagaments amb l’ambició de fer obsoletes les targetes de crèdit i anar abandonant l’efectiu. L’any passat va ser obvi que la mirada estava posada en els cotxes i el futur de la mobilitat: tothom tenia propostes sobre l’experiència de conduir, la gestió del trànsit a les ciutats, i més que res sobre els nous serveis i negocis que tot això podria generar. Per tant, bancs i fabricants de cotxes veien com les empreses de telecomunicacions pretenien quedar-se una part del pastís del seu negoci, i tocava decidir si s’hi aliaven o si per contra si resistien. Per això serveix el Mobile World Congress, per veure venir aquesta indústria i prendre decisions.
"Sembla evident que veuen molt negoci en oci, com la realitat immersiva amb el Barça, però també han deixat de veure negoci en el pressupost dels ajuntaments i estan redefinint tot allò que en deien Smart Cities per ara parlar de Digital Wellness"
Aquest 2019 torna a ser evident que el sector no s’està quiet. Hi ha gairebé 8.000 milions de línies de telefonia mòbil al món, ja tenim sobre la taula el nou estàndard 5G, ara el líder és asiàtic, Samsung, i el model de negoci ja no és moure més o menys dades d’aquí cap allà sinó mirar de fer-les servir per dissenyar serveis. I toca tornar a visitar el congrés per entendre on veuen o han deixat de veure negoci. Per exemple, sembla evident que veuen molt negoci en tot el que és oci i entreteniment, i aquest any veurem exemples de realitat immersiva amb els jugadors del Barça, però també sembla evident que han deixat de veure negoci en el pressupost dels ajuntaments i estan redefinint tot allò que en deien Smart Cities per ara parlar de Digital Wellness i posar més focus en els serveis a les persones. Segueixen veient negoci en tot allò que envolta els cotxes, i ara busquen la manera d’entrar a les nostres llars per exemple amb aquests altaveus intel·ligents que en el fons el que fan és mirar d’intermediar-ho tot.
"El negoci ja no és transportar dades, sinó generar-les i fer-les servir per fer negocis"
En essència, aquest 2019 confirma que les empreses de telecomunicacions estan obsessionades en dissenyar serveis basats en dades en temps real. No t’entretinguis massa mirant la pirotècnia dels llançaments de nous productes: el que és realment important està als serveis. El negoci ja no és transportar dades, sinó generar-les i fer-les servir per fer negocis. Visita el Mobile World Congress per detectar si estan imaginant serveis que afectin el teu sector, analitza si encara és molt inicial o si ja tenen les idees clares, i decideix quina ha de ser la teva estratègia: pots ser propositiu o reactiu, soci o rival, adaptatiu o disruptiu. El que no pots fer és dir que no ho havies vist venir: cada any venen fins aquí per ensenyar-nos les seves intencions.