Els reptes que la dona fa front en el sector tecnològic acaben sintetitzant-se, a grans trets, en la manca d'atracció, la retenció i l'ascens; trencant així el sostre de vidre. Tots ells convergeixen en el fet que hi ha una manca de visibilitat, confiança i promoció del rol de la dona en el sector tecnològic.
En els països de la Unió Europea tan sols el 17% dels estudiants en carreres TIC són noies. Així mateix, el 80% dels instituts catalans no hi ha noies que triïn carreres TIC, i això no és degut al fet que aquestes joves estudiants no puguin tenir-ne interès i vocació, sinó que coneixen una realitat molt desdibuixada del que és ser enginyer o professional en l'àmbit tecnològic. El 21% de les persones ocupades en sectors tecnològics són dones, i, en contrapartida, el 59% en el sector sanitari. Què fa que les noies prefereixin carreres socials o vinculades a ciències de la salut? És degut al fet que aquestes carreres científiques tenen un vessant humà més clar i evident? Sí, ho és, la tecnologia també la té, i cada vegada amb major mesura. Únicament cal exemplificar-la i fer-la atractiva.
En un món tan transformador com el que estem vivint permeteu-me trencar amb el concepte que el sector tecnològic és un vertical. Qualsevol carrera i formació professional té un impacte i vincle destacable amb la tecnologia; la tecnologia és millora de la qualitat de vida, és incremental i transversal. En ser així, atraure la dona en aquest sector és un dels principals reptes que la societat ha de fer-ne front, i que cal accionar i posar voluntat per a resoldre'l.
"Atraure la dona en aquest sector és un dels principals reptes que la societat ha de fer-ne front"
"Enginyera de formació i tecnològica de motivació", considero que el secret es resumeix en posar de manifest l'aplicació real de les carreres tècniques, mostrar la seva component humana i social -que hi és- i crear referents femenins a partir dels quals les noies puguin emmirallar-se per tal d'encoratjar-les a emprendre aquests camins tecnològics. Young IT Girls proposa, en essència, transmetre aquests valors a les nenes i mostrar la cara juvenil, amigable i d'aire fresc d'aquestes carreres. L'estereotip de gènere existeix a partir dels 5 anys, cal doncs adreçar-se a les edats més primerenques.
La manca d'estudiants noies en aquestes carreres pot desencadenar en una bretxa de gènere irreparable, així com un increment en la desigualtat salarial, ja existent ara per ara del 16%.
D'altra banda, a aquest repte se li suma la necessitat d'incorporar i ocupar professionalment a la dona en el sector tecnològic. Un estudi de Harvard posa de manifest que en els processos de selecció es requereix el compliment del 65% dels requisits als homes i el 92% a les dones. És per tant que, les polítiques d'igualtat de gènere i la valoració de competències de la persona, independentment del gènere, són imprescindible per fer front a aquest fet.
També és important recordar que solament el 31,4% dels nivells de direcció i gerència són dones, i únicament el 3% de càrrecs CEOs de les grans empreses espanyoles. Algunes de les aptituds de les dones amb càrrecs de lideratge a empreses multinacionals tecnològiques de renom són la versatilitat, la determinació i la curiositat. En aquest sentit, hi ha un gran camí a recórrer i molt talent femení de qualitat sota el sostre de vidre que caldria donar-li una empenta.