Experta en vendes

Les 8 claus del lideratge de Míchel: del Girona a les vendes

09 d'Agost de 2024
Montse Soler | VIA Empresa

Cal advertir que, a pesar del títol, avui tampoc no us parlaré de futbol. El que vull exposar són algunes reflexions i estratègies que MíchelSánchez, com a entrenador del Girona F.C., va compartir en un acte sobre lideratge dirigit a directius del mónempresarial i organitzat per una de les seves empreses patrocinadores.

 

  1. Que el líder sigui capaç de desenvolupar la millor versió de cadascun dels membres de l’equip. Aquesta és la seva principal missió, i cal fer-ho amb empatia, ajuda i respecte. Generant una bona atmosfera de treball, positiva, però exigent. Des de la sinceritat, la proximitat i l’exemple. I, sent conscient que, a ulls externs, tot el seu treball es mesurarà, únicament, en funció del resultat obtingut.
  2. Tenir un pla, però assumir la incertesa. Definir els objectius que volem assolir, i de quina manera, és necessari i ens fa sensació de seguretat i control. No obstant això, sobre el terreny, sorgeixen imprevistos (sigui una acció de la competència, un canvi sobrevingut d’un client, etc.) i hem de ser capaços de gestionar aquesta dosi d’incertesa per afrontar l’inesperat i adaptar-nos al nou context.
  3. Definir una metodologia basada en la cultura de l’esforç i l’exigència continua. “Sempre picar pedra, no baixar mai el nivell d’autoexigència”. Compromís amb l’entitat, respecte pels companys, donar el 100% d’un mateix i, sinceritat per predicar amb l’exemple. Aquesta cultura l’ha d’interioritzar tot l’equip i ha d’esdevenir un hàbit que no es pot abandonar ni dins ni fora del terreny de joc.
  4. No desviar-se mai del camí fixat, ni en els pitjors moments. Com també deia Valdir Novaki, d’origen humil com el mateix Míchel Sánchez, l’objectiu ens ha de guiar sempre i no el podem anar variant en funció dels resultats o el context. Vivim en una muntanya russa i aquesta no ens pot condicionar l’objectiu fixat, tot i que sí que podem variar les tàctiques per assolir-lo.
  5. Visió a llarg termini i sostenibilitat. I aquesta, és potser una de les grans aportacions de Míchel. Mentre que la majoria es focalitza en la immediatesa, la seva estratègia ha estat visió a llarg termini i, assolir els resultats, però de manera sostinguda en el temps. En vendes, és relativament senzill assolir resultats de forma ràpida, però sovint, amb tècniques, insostenibles en el temps.
  6. Capacitat per donar feedback positiu, però també negatiu. Míchel exposa la dificultat de dir a una persona jove, famosa, amb diners i un ego pujat, que no ho està fent bé. En el món comercial, hauria de ser més senzill, però el cert és que només se’n dona associat als resultats i no a l’execució. El feedback hauria de ser constant, i a conseqüència de les observacions en acompanyaments. 
  7. Motivació personalitzada, basada en el feeling. Míchel explica que ho basa tot en l’observació a les persones i l’equip, i que les seves tècniques de motivació són en funció del que “olora”, del que li suggereix la intuïció després del que ha observat: com estan les persones, quin és l’estat d’ànim, i què pot fer per potenciar-lo o revertir-lo. Sempre amb un fil conductor, però variant molt en funció del moment.
  8. Adaptació a l’entorn, valors, costums. “Ningú em va dir que havia d’aprendre català, però vaig veure que era la llengua del club i des del primer moment em vaig proposar parlar-lo”. En l’àmbit comercial, adaptar-nos a les particularitats dels clients, ser pròxims i generar confiança, és definitiu. I, com també diu Míchel, però referint-se ell a les rodes de premsa: “Parlar amb naturalitat, valorar la informació i anar sempre amb la veritat per davant”.

"Un bon líder ha de ser capaç d’inspirar i treure el millor de cada membre del seu equip, compartint una visió comuna i fomentant el compromís"

En els equips de vendes, com en el futbol i molts altres àmbits, el paper del líder és crucial. Un bon líder ha de ser capaç d’inspirar i treure el millor de cada membre del seu equip, compartint una visió comuna i fomentant el compromís. Una cultura de l’esforç constant, una visió a llarg termini i la capacitat de donar feedback són elements essencials per a un lideratge efectiu. 

 

I, com ens recorda l’Àlex Sanabras, CEO de Marlex, i conductor de l’entrevista a Míchel, "els petits també podem somniar en gran, i la trajectòria del Girona F.C. així ens ho demostra".