Opinió
Si no ho pots obrir no és teu
Abans hi havia una clara diferència entre comprar o llogar. Si ho compraves era teu i en podies fer el que volguessis, en canvi si ho llogaves ho podies fer servir però acatant les normes del propietari i tornant-ho intacte, sota amenaça de multa o increment de preu. Però ara resulta que comprem coses, les paguem, les tenim a casa i son nostres, però el fabricant que ens ho ha venut ens posa condicions per fer-lo servir, com si fos de lloguer. Ho hem comprat, però ens tracten com llogaters.
La tendència és clara amb els cotxes, i es va fer evident amb Tesla. Compres un cotxe carregat de tecnologia i sensors per tot arreu, capaç de fer un munt de coses, però algunes d’aquestes funcionalitats només les podràs fer servir si el fabricant te les habilita via Internet a canvi d’una quota mensual. Si deixes de pagar la quota, allò deixarà de funcionar. Compres un cotxe, que és teu, però per dins funciona com si fos de lloguer. Rar.
S’acosta el dia que voldrem hackejar el nostre cotxe per poder fer servir l’aire condicionat que tenim però que no podem fer servir, perquè resulta que hem comprat quelcom però en veritat estem de lloguer. Rar
Herbert Diess, el CEO de Volkswagen, ja deia no fa massa que el 90% de les innovacions als automòbils seran software, i ara que els cotxes ja poden tenir accés a Internet i estar connectats, el fabricant podrà activar o desactivar aquests programes. El resultat serà que compres un cotxe, que és teu, però hi ha coses que no funcionen perquè no has pagat la quota mensual corresponent. El cotxe és teu però hi ha coses que són de lloguer. Ara mateix quan compres un cotxe Tesla pots pagar un extra per la funció d’Autopilot, però si et vens el cotxe la funció queda desactivada i el nou propietari haurà de tornar a pagar a Tesla si ho vol tornar a activar. Rar. Klaus Zellmer, actual conseller delegat de Skoda, va declarar l’any passat quan encara era cap de vendes i marketing de Volkswagen, que el fabricant alemany canviaria el sistema de fabricació, i que enlloc de fer cada unitat d’acord a la configuració triada per cada comprador començaria a fabricar els cotxes amb tots els sistemes instal·lats, i que les activarien o desactivarien a mesura que el propietari les vagi demanant. Hi hauria funcions que es pagaran per quota mensual, i d’altres que es pagaran per ús. Ell mateix va posar com exemple que estaven considerant cobrar 7 euros per hora quan es fes servir el sistema de conducció autònoma. També es parlava de cobrar per l’aire condicionat a l’estiu. Tranquils, que els llums o els eixugaparabrises no es cobraran perquè són equipaments obligatoris a qualsevol cotxe. Més exemples, el Mercedes EQS té un sistema de direcció a les quatre rodes que permet fer girar també les rodes del darrera, totes les unitats d’aquest model porten els programes i els aparells necessaris per fer-ho anar, però per activar-ho cal pagar una quota de 489 euros l’any. Rar. BMW acaba d’anunciar que a alguns països (Regne Unit, Alemanya, Nova Zelanda i Sudàfrica) començarà a oferir seients calefactats sota subscripció. Ja han donat preus. 18 dòlars al mes. 180 a l’any. 300 dòlars per 3 anys.
S’acosta el dia que voldrem hackejar el nostre cotxe per poder fer servir l’aire condicionat que tenim però que no podem fer servir, perquè resulta que hem comprat quelcom però en veritat estem de lloguer. Rar. Recordeu la màxima de la comunitat maker i hacker: “Si no ho pots obrir, no és teu”.