OPINIÓ
La importància d'una marca "humana"
Si volem convertir la nostra empresa en un negoci competitiu, és imprescindible transmetre un valor al client. L'empresa ha de passar per un procés d'humanització de la marca, per a així acostar-nos a ell amb ètica i empatia.
Les noves generacions estan acostumades a comprar a través d'Internet, es deixen influenciar pels creadors de continguts que segueixen i, quan compren, estan establint una connexió emocional amb la marca en la qual compren després de triar per mitjà d'un ‘influencer’. És més: les empreses que són amigables i es preocupen per les necessitats dels clients, tenen gairebé l'èxit assegurat a la botiga física i l'e-commerce.
"Steve Jobs és el clar exemple de com humanitzar una marca, mantenir el contacte amb el client i convertir els seus productes en èxit de vendes"
Steve Jobs és el clar exemple de com humanitzar una marca, mantenir el contacte amb el client i convertir els seus productes en èxit de vendes. Quan estava al capdavant d'Apple, la companyia tenia un gran valor com a marca. L'emprenedor volia canviar el món i sabia que la innovació anava a formar part de la transformació.
Com a líder, Jobs va ser conegut per ser un somiador. Sabia arriscar-se i això li va portar moltes derrotes i també moltes victòries, com l'iPhone. Gràcies al seu carisma i la seva ment emprenedora, va aconseguir posicionar a Apple com una de les empreses tecnològiques més trencadores.
I, no obstant això, ara que la companyia està sota el lideratge de Tim Cook, molts retailers hem analitzat com l'empresa ha canviat. La seva gestió és més racional i rígida, el públic ja no empatitza en les presentacions de productes com abans, ni les novetats són tan trencadores com ho van ser sota la direcció de Jobs.
"Apple s'ha desconnectat del client perquè ara prioritza les vendes davant els valors de marca"
L'explicació és simple: Apple s'ha desconnectat del client perquè ara prioritza les vendes davant els valors de marca, tan contrari com el predecessor de Cook. Òbviament, quan aixequem un negoci, la finalitat és fer caixa, però a llarg termini, els diners sempre arriben. Això ens ho va ensenyar el pioner Jobs, qui tenia somnis ben aterrats, i aquests, gairebé sempre, són rendibles a la llarga quan aconseguim connectar amb les persones.
Humanitzar una marca fideliza i ens fa únics. La filosofia i els valors de les companyies són creades per la pròpia empresa i els seus propietaris, però també, és important saber plasmar-los cap a fora, humanitzant la marca i aconseguint que la ideologia s'assegui i es reconegui.
Per exemple, si com a emprenedor prest molta atenció al medi ambient, la teva marca serà responsable i sostenible. Aquest serà el seu valor principal. Al final, a manera de crítica, en molts casos les marques són purament comercials, no són marques harmonitzables amb valors que connecten. Pel que nosaltres hem de fer és que aquesta marca sigui més creïble i realista. Això va en l'ADN de l'empresa.
“El propòsit de Patagonia és transformar el món de la moda i fer-lo més sostenible”
El propietari de la tenda de roba de muntanya Patagonia el té molt clar i així ho demostra. El seu valor principal és la sostenibilitat, no el mercantilisme, i està fent les dues coses. Està venent més perquè el seu client empatitza més amb la marca, al qual es guanya, d'altra banda, gràcies a la seva filosofia de marca, que els seus clients vesteixen amb orgull perquè connecta amb ells.
És més, Patagonia és una de les poques empreses que no ha volgut jugar al Black Friday. En 2011 va llançar la seva ja coneguda campanya contra el ‘divendres capitalista' mantenint preus sense fer descomptes per a lluitar contra el consumisme. El seu lema, “no compris aquesta jaqueta”, va ser revolucionari.
El propòsit de la marca és transformar el món de la moda i fer-lo més sostenible, amb propòsits de millorar el món. Quan en el sector no es parlava de sostenibilitat, Patagonia ja donava l'1% de les seves vendes per a cuidar del medi ambient. Altres negocis ho intenten, però no tenen la mateixa fidelitat per part dels seus clients, a més són marques que pensen en la facturació, en el mercantilisme, per la qual cosa estan a anys llum de la gran Patagonia.
Les accions de Patagonia són difícils de replicar. Si et proposes realitzar una millora en el teu negoci, has de ser tu el principal actor que l'empenyi i qui lideri el canvi. Ets la persona que millor coneix la teva empresa, sap el que necessita i cap a on ha d'anar, hem d'aprofitar aquest superpoder.
D'altra banda, com retailer has d'adaptar-te al món digital i a les tendències del moment. Humanitzar la teva marca, tant en el punt físic, en la web i xarxes socials, et permetrà diferenciar-te de la teva competència. La relació amb les persones serà molt més pròxima, aconseguint aquesta connexió i sensibilitat que moltes empreses necessiten. Per a això, centra't en la teva imatge de marca, en el teu compromís. Escolta al client. Explica-li la història de la marca. I sobretot, inspira-li, acosta't a ell. Perquè les teves vendes es disparen quan tens clients feliços.